historia motocykli strona 2
"Gigant", najmniejszy motocykl świata. Zdzisław Korbecki i jego niezwykłe projekty z PRL
historia motocykli
Zdzisław Korbecki (1927-2021), rzemieślnik z Warszawy, był od lat 50. do początku 90. jednym z najbardziej aktywnych polskich wynalazców. Wśród wielu jego pomysłów było też sporo motocykli, które modernizował, a także konstruował - jak autorski projekt w owym czasie najmniejszego motocykla na świecie. czytaj
2025-04-18 11:33:00
Radziecki motocykl PMZ-A-750 Podolsk. Opis, zdjęcia, dane techniczne
historia motocykli
Mariaż BMW i Harleya-Davidsona w obecnych czasach drapieżnej komercji i konkurencji brzmi absurdalnie. A jednak, takie coś miało miejsce, choć bez wiedzy i zgody obu wytwórców. Taką hybrydą był właśnie radziecki motocykl PMZ-A-750, zwany potocznie - Podolsk. czytaj
2025-04-04 16:58:00
Yamaha XJ 550. Po małym tuningu motocykl praktycznie bez wad
historia motocykli
Aż do końca lat 70. Yamaha nie miała w swej ofercie niemal żadnego motocykla czterocylindrowego. Wyjątkiem był zaprezentowany w 1978 roku potężny XS 1100. Czterosuwowe modele reprezentujące Yamahę w klasach pojemnościowych poniżej jednego litra miały dwa, bądź trzy cylindry. To się miało zmienić wraz z nastaniem nowej dekady. czytaj
2025-03-26 09:43:00
Potężny motocykl z dużą mocą, co wybrać? Yamaha Vmax i jej 3 ciekawe alternatywy
historia motocykli
Mało się dziś o tym pamięta, ale kultowy Vmax miał swoich konkurentów. Każdy z japońskich producentów chciał pozbawić tronu ulicznego dragstera Yamahy i wystawił w salonach sprzedaży napakowanego testosteronem cruisera. Działo się to jeszcze zanim powstało określenie power cruiser, a największą areną starcia tych maszyn był oczywiście rynek amerykański. czytaj
2025-03-21 16:20:00
IFA BK 350. Bokser z NRD. Najważniejszy model marki MZ
historia motocykli
Ten motocykl zajmuje szczególne miejsce w historii wschodnioniemieckiej marki MZ. Po pierwsze dlatego, że był największym pojemnościowo motocyklem produkowanym w NRD, po drugie dlatego, że był jedynym dwucylindrowym motocyklem produkowanym w tym kraju, a po trzecie dlatego, że ze względu na układ cylindrów przypominał BMW. Maszyna ta jest również godna uwagi z wielu innych powodów, dlatego warto przypomnieć jej historię. czytaj
2025-03-19 15:22:00
Henderson KJ Streamline i Projekt Enterprise. Odjechane cruisery Orleya Raymonda Courtneya
historia motocykli
"Każdy może jeździć dla przyjemności, ale tylko nieliczni mają talent do ścigania się". Słowa te wypowiedział konstruktor motocykli przedstawionych w tym artykule. Był on twórcą komfortowych cruiserów, kiedy nikomu jeszcze nie śniło się określanie motocykli tym terminem. Pierwsza z jego oszałamiających konstrukcji ujrzała światło dzienne w 1935 roku i nawet dziś, po 89 latach. wciąż wygląda futurystycznie. To mówi wiele o wizjonerstwie i talencie twórcy. czytaj
2025-03-14 16:00:00
Suzuki GR 650. Brytyjski twin bez wad klasycznego twina z japońskiej fabryki
historia motocykli
Lata 80. to czas, kiedy zapoczątkowany w poprzedniej dekadzie motocyklowy wyścig zbrojeń nabierał tempa. Motocyklowa publiczność głodna była mocy i osiągów. Tym czasem w 1982 Suzuki poszło nieco pod prąd prezentując model GR 650 skrojony pod gusta bardziej tradycyjnej klienteli, która pamiętała jeszcze klasyczne brytyjskie twiny pokroju Triumpha Bonneville, czy Nortona Commando. czytaj
2025-03-14 15:27:00
Moto Guzzi Nuovo Falcone. Motocykl zbudowany z myślą o włoskiej policji. Wolny, ospały, niezniszczalny
historia motocykli
Nuovo Falcone to jednocylindrowa, górnozaworowa pięćsetka. Motocykl, który prawdopodobnie nigdy by nie powstał, gdyby nie zamówienia rządowe. W czasach gdy go produkowano (1969-76) był już reliktem przeszłości. I to właśnie czyni go wyjątkowym i fascynującym. czytaj
2025-03-12 15:53:00
Scott Flying Squirrel i motocykle Silk. Arcydzieło silnika dwusuwowego
historia motocykli
Alfred Angas Scott był bardzo innowacyjnym konstruktorem. Już w 1907 roku opatentował hamulce szczękowe. Jego dwusuwowy silnik, w którym w 1911 roku wprowadził pełne chłodzenie cieczą, zdecydowanie wyprzedzał swą epokę. Alfred Scott stosował w swych silnikach system przepłukiwania poprzecznego. W takim silniku stosuje się tłok z deflektorem, którego zadaniem jest takie zawirowanie świeżej mieszanki, która przez kanał płuczący trafia do cylindra, by ta mieszanka pomagała wypchnąć z cylindra resztki spalin pr czytaj
2025-03-10 20:22:00
Najlepsze włoskie motocykle lat 70.i 80. Historia rywalizacji z Japończykami
historia motocykli
Włoskie marki Gilera, Moto Guzzi i Benelli budowały czterocylindrowe motocykle już przed II Wojną Światową, jednak były to wyłącznie fabryczne wyścigówki. Włoska marka MV Agusta miała w swej ofercie czterocylindrowe motocykle przeznaczone na rynek cywilny jeszcze zanim zadebiutowała słynna Honda CB 750 Four, jednak były to maszyny przeznaczone dla zamożnych entuzjastów i były to wówczas jedyne włoskie czterocylindrówki. Sytuacja zmieniła się, gdy na scenę wkroczył Alejandro de Tomaso. czytaj
2025-03-04 15:03:00
Yamaha TX 750. Czołowe osiągnięcie w zakresie redukcji wibracji. Historia, dane techniczne
historia motocykli
Początek lat 70. Na świecie wybucha boom motocyklowy. Prym wiodą młode agresywne firmy japońskie. Honda i Kawasaki podbijają świat szybkimi czterocylindrowymi czterosuwami. Yamaha w tym czasie pozostaje nieco w tyle. Jej receptą na sukces jest udoskonalenie i unowocześnienie koncepcji klasycznego brytyjskiego twina. czytaj
2025-02-28 16:22:00
Jak Japończycy w latach 60. zdobyli rynek motocyklowy? Najważniejsze modele
historia motocykli
Dekada lat 60. to burzliwy okres w historii motocyklizmu. Zaczęło się od wielkiego kryzysu, skończyło na wyraźnym ożywieniu. Na rynku nastąpiły poważne przewartościowania. Producenci z Japonii. o których u progu dekady mało kto jeszcze słyszał, wchodzili w kolejną dekadę, jako biorący wszystko zwycięzcy i siła napędowa całej branży. Jak do tego doszło? czytaj
2025-02-28 16:02:00
BSA Rocket 3. Ostatnia próba obrony przed japońską dominacją
historia motocykli
Pod koniec lat 60. brytyjski przemysł motocyklowy nieubłaganie zmierzał ku upadkowi. Anglicy, ufni w swe sportowe tradycje, zlekceważyli ofensywę japońskich producentów i zanim się obejrzeli ich maszyny stały się przestarzałe i mało konkurencyjne. O ile managerowie okazali się krótkowzroczni, nie barak było w Anglii entuzjastycznych inżynierów, którzy podejmowali próby walki z azjatycką konkurencją. Ostatnią z takich prób były trzycylindrowe bliźniaki BSA Roket 3 / Triumph Trident. czytaj
2025-02-26 11:21:00
BSA Gold Star DBD 34. Historia ostatniej, najbardziej cenionej "Złotej Gwiazdy"
historia motocykli
Wśród motocykli produkowanych w latach 50. ubiegłego wieku za najbardziej sportowo uzdolnione i ekscytujące uważa się maszyny angielskie, a BSA Gold Star jest jedną z najjaśniejszych gwiazd na firmamencie klasycznych motocykli. czytaj
2025-02-14 15:43:00
Benelli 900 Sei. Pierwszy 6-cylindrowy motocykl do kupienia w salonie
historia motocykli
Widoczny na zdjęciach motocykl to Benelli 900 Sei z 1983 roku, który stanął przed moim obiektywem dzięki uprzejmości firmy Moto Ventus z Elbląga, specjalizującej się w obrocie klasycznymi maszynami. By poznać genezę tego niezwykle ciekawego motocykla musimy cofnąć się nieco bardziej w czasie, a geograficznie poruszać się miedzy Włochami i Japonią. A więc ruszamy. czytaj
2024-12-20 14:01:00
Yamaha SR 500, minimalizm na dwóch kołach. Historia, dane techniczne
historia motocykli
Jak się okazuje, nie trzeba pochodzić z USA i mieć dwóch cylindrów w układzie V, by doczekać się statusu maszyny kultowej. Dzięki modzie na oldschoolowy customizing motocykle takie jak SR 500 przeżywają drugą młodość, stając się wdzięcznym tematem do przeróbek. Z SR 500 można zrobić wszystko - od cafe racera, przez bratstylowego obrzyna, aż po bobbera czy choppera. czytaj
2024-12-06 13:30:00
Belgijskie motocykle FN, Gillet, Sarolea. Historia, jak Belgowie ubiegli Niemców
historia motocykli
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak duży wpływ na rozwój motocyklizmu w latach 20. i 30. miały belgijskie fabryki. Kraj to może niewielki, ale przemysł miała bardzo rozwiniętym. Belgia, która nigdy nie była potęgą militarną, jednak w rozwój motocykli wojskowych miała znaczący wkład. Twierdzenie to odnosi się zarówno do pierwszej, jak i drugiej wojny światowej. czytaj
2024-12-03 18:43:00
Moto Guzzi Daytona RS. Historia następcy kultowego Le Mans
historia motocykli
Słynny model Moto Guzzi Le Mans, kiedy debiutował w 1976 roku, był świetną maszyną sportową, fascynującą wyglądem, osiągami, świetnym prowadzeniem i nowatorskimi rozwiązaniami. Mimo wysokiej ceny znajdował nabywców na całym świecie. Jednak postęp techniczny narzucony przez firmy japońskie spowodował, że na przełomie lat 80. i 90. Le Mans, mimo że nadal świetnie wyglądał, nie był już konkurencyjny. Moto Guzzi potrzebowało nowego modelu, który będzie sportową wizytówką firmy. Tak narodził się model Daytona 10 czytaj
2024-11-08 11:28:00
Münch Mammut. Motocykl najmocniejszy i najszybszy na planecie
historia motocykli
Friedel Münch był wielkim entuzjastą motocykli, a do tego zdolnym mechanikiem i konstruktorem. W czasie, kiedy przystępował do realizacji idei zbudowania motocykla, który będzie najmocniejszy i najszybszy na planecie miał już za sobą doświadczenia, które pomogły mu zrealizować projekt życia. czytaj
2024-11-07 11:33:00
Jawa 350. Perak, Kiwaczka i inne odmiany. Historia, dane techniczne
historia motocykli
To motocykl, który utkwił w pamięci kilku pokoleń. I nie musiałeś wcale być motocyklistą, by wiedzieć co to jest Jawa 350. Szczególnie w latach 60. ubiegłego wieku czechosłowacka trzystapięćdziesiątka uchodziła za synonim luksusu. Była wprawdzie tańsza od najtańszego auta, ale by jej dosiąść musiałeś cieszyć się ponad przeciętnymi zarobkami. Na tym motocyklu jeździł między innymi Zbyszek Cybulski. czytaj
2024-10-18 14:18:00
Polecamy

Aktualności
reklama
|
|
sklep Ścigacz