Yamaha XJ 900. Motocykl turystyczny, jakich ju¿ siê nie robi. Opis, dane techniczne, moja opinia
W drugiej połowie lat 70. w klasie prestiżowych motocykli o dużej pojemności Yamaha była reprezentowana przez trzycylindrowy model XS 750 o bardziej turystycznym niż sportowym charakterze. Jego rozwinięciem był topowy czterocylindrowy XS 1100 zaprezentowany w 1978 roku. W lata 80. Yamaha wjechała na modelach nowej generacji napędzanych kompaktowymi silnikami czterocylindrowymi, które przetrwały w ofercie niemal do połowy lat 90.
Nowe czterocylindrowe motocykle oznaczono symbolem XJ. Jako pierwszy już w 1980 roku pojawił się XJ 650. Jego silnik rozwijał moc 71 KM, co jak na tę pojemność było w owym czasie wynikiem bardzo dobrym. Do napędu tylnego koła użyto wału Cardana, więc motocykl trafił w gusta tych, którzy lubili jeździć dużo i często. Dwa lata później w ofercie pojawił się większy model XJ 750 Seca. Choć model ten dostępny był w Europie, jego głównym adresatem był rynek amerykański, co łatwo poznać, jeśli spojrzy się na szeroką i wysoką kierownicę, duże 19-calowe przednie koło (tylne miało średnicę 18 cali) i geometrię przedniego zawieszenia sprzyjającą stabilności przy szybkiej jeździe na wprost. Kolejne cechy, które wyróżniały ten model to komputer pokładowy (!) i wygodna dwuosobowa kanapa oraz ciekawe, choć to kwestia gustu, wzornictwo. Do napędu tylnego koła wykorzystano oczywiście wał Cardana, silnik rozwijał moc 81 KM przy 9000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 67 Nm przy 7500 obr/.min, co pozwalało rozpędzić motocykl do prędkości przekraczającej 200 km/h. Zgodnie z panującymi wówczas trendami przedni widelec zaopatrzono w system Anti-Dive zapobiegający nurkowaniu widelca podczas ostrego hamowania. Z przodu za wytracanie prędkości odpowiadały dwie tarcze, z tyłu bęben. Maszyna była łatwa w prowadzeniu, wygodna i świetnie sprawdzała się w długodystansowej turystyce.
W 1983 seria XJ ponownie rozwinęła się w kierunku większych pojemności i do salonów Yamahy wjechał XJ 900 (typ 31A). Miał on być odpowiedzią Yamahy na bestseller Hondy CB 900 Bol d’Or. XJ 900 nie miał łatwego życia, bowiem szukając uniwersalnego motocykla w wyższej klasie pojemnościowej dysponującego napędem wałem ówczesny motocyklista miał bardzo wiele możliwości wyboru. Konkurencją spod własnego dachu były Yamahy XJ 750 i XS 850 oraz XS 1100, Kawasaki kusiło klientów modelami Z 750 GT i Z 1000 ST, zaś Suzuki modelem GSX 1100, nie mówiąc już o maszynach BMW i Moto Guzzi. XJ 900 dał się jednak poznać jako motocykl trwały, niezawodny, oferujący komfort dla dwuosobowej załogi, dobre własności prowadzenia i więcej niż przyzwoite osiągi. Jeśli chodzi o własności trakcyjne balans między sportem a turystyką był tu ustawiony nieco bardziej w stronę turystyki. Topowy model z serii XJ został ciepło przyjęty i sprzedawał się dobrze.
Silnik XJ 900 bazował na wprowadzonym już w 1980 roku XJ 650. Zwiększenie pojemności uzyskano zarówno przez zwiększenie średnicy cylindra jak i skoku tłoka, co oznaczało, że większy silnik miał inny wał korbowy. Tak jak wszystkie jednostki napędowe z serii XJ dziewięćsetka maiła cztery cylindry, dwa wałki rozrządu w głowicy, dwa zawory na cylinder, chłodnicę oleju i system YICS (Yamaha Induction Control System). Była to wywiercona w głowicy komora rezonansowa połączona z kanałami ssącymi, która powodowała intensywne zawirowanie mieszanki zasysanej do cylindrów, co miało korzystny wpływ na wzrost mocy i obniżenie zużycia paliwa. Silnik XJ 900 generował moc 97 KM i maksymalny moment obrotowy 80 Nm. Pozwalało to rozpędzić ważący 248 kg motocykl do prędkości 220 km/h. Skrzynia biegów posiadała pięć przełożeń, a tylne koło napędzał wał Cardana. Maszyna toczyła się na kołach odlewanych z lekkiego stopu obutych w opony 100/90 V 18 z przodu i 120/90 V 18 z tyłu. Przednie koło posiadało dwie wewnętrznie wentylowane tarcze z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi, tylne koło miało pojedynczą tarczę z jednotłoczkowym zaciskiem pływającym. Widelec teleskopowy posiadał wspomaganie powietrzne i system Anti-Dive zapobiegający nurkowaniu podczas hamowania. Dwuramienny wahacz współpracował z dwoma amortyzatorami z dodatkowymi zbiorniczkami gazu. Stylistyka motocykla była zgodna z duchem epoki, ale mogła się również podobać motocyklistom o bardziej klasycznych gustach. Zwieńczeniem widelca była zgrabna mini owiewka, w której zabudowano prostokątny reflektor. Przy wszystkich swych zaletach XJ 900 cierpiał na niemiłą przypadłość. Otóż podczas jazdy z wysokimi prędkościami kierownica lubiła wpadać w drgania, a skłonność ta nasilała się w miarę zużywania się opon.
Konstruktorzy Yamahy szybko zdiagnozowali problem wprowadzając konieczne poprawki. Winowajcą niestabilnego zachowania motocykla przy dużych prędkościach była mocowana do widelca owiewka. Dlatego też we wprowadzonym w 1984 roku nowym modelu XJ 900 F (typ 58L) wprowadzono obszerniejszą owiewkę mocowaną do ramy. Dodatkowo pod silnikiem zamontowano spoiler. Zabiegi te znacznie poprawiły stabilność motocykla. Na tym nie koniec zmian. W 1985 roku rozwiercono silnik zwiększając jego pojemność z 853 do 891 ccm. Zaowocowało to wzrostem mocy do 98 KM i maksymalnego momentu obrotowego do 81 Nm. Zmiany objęły również podwozie. Widelec teleskopowy pozbawiono systemu Anti-Dive oraz wspomagania powietrznego, tylne amortyzatory nie wymagały już zbiorniczków wyrównawczych. Przednie wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe zostały zastąpione tarczami nacinanymi z modelu XJ 600. W tej wersji XJ 900 F był produkowany do 1990 roku. W latach 1985-87 oferowano również bardziej klasyczną, pozbawioną owiewki wersję XJ 900N. Ostatnią modernizację XJ 900F przeszedł w 1991 roku (typ 4BB). Chcąc być w zgodzie z nowymi normami ekologicznymi trzeba było zredukować moc silnika do 92 KM. W 1994 roku schedę po XJ 900 F przejął zupełnie nowy model XJ 900 S Diversion, ale to już zupełnie inna historia.
Na koniec wypadałoby jeszcze wspomnieć o innych, nie wymienionych jeszcze motocyklach należących do rodziny XJ, a było tego całkiem sporo. Przede wszystkim oprócz modeli z wałem kardana były jeszcze lżejsze i nieco bardziej sportowe modele z napędem tylnego koła łańcuchem, jak XJ 550 (poświęciłem mu odrębny artykuł) zastąpiony w 1984 roku przez XJ 600. Rodzina XJ miała również swojego reprezentanta wśród soft chopperów. Był nim XJ 750 Midnight Maxim. Bodaj najbardziej spektakularnym jeśli chodzi o zastosowane rozwiązania techniczne i wzornictwo był XJ 650 Turbo
Dziś motocykli takich jak Yamaha XJ 900, czyli czterocylindrowych maszyn łączących komfort i talenty turystyczne z nieprzesadnie dużą masą, dobrymi osiągami i napędem tylnego koła wałem, próżno ze świecą szukać. I na dobrą sprawę trudno stwierdzić, czy takich motocykli się dziś nie produkuje bo niema na nie popytu, czy też nie ma na nie popytu bo się ich nie produkuje.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze