tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Prawo jazdy kategorii A2 - czym jeździć?

Prawo jazdy kategorii A2 - czym jeździć?

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2012.12.05, 13:58 74 Drukuj

Niecałe 2 miesiące dzielą nas od wprowadzenia nowych kategorii prawa jazdy w życie. 19 stycznia 2013 przywitają nas AM i A2 – dwie zupełnie nowe kategorie wraz z zupełnie nowymi zasadami egzaminowania. To już pewne, że w momencie, kiedy po 19 stycznia zdasz prawko na kategorię A2, będziesz uprawniony do poruszania się motocyklem o mocy nie przekraczającej 35 kW oraz stosunku mocy do masy 0,2 kW na 1 kg. Rzecz w tym, że naturalnie pojawia się pytanie czym jeździć? Przygotowaliśmy dla was przewodnik po nowych motocyklach, które można kupić w salonach i które przeznaczone są specjalnie na potrzeby kategorii A2.

Honda CB500F, CBR500R i CB500X

Nowe pięćsetki Hondy będą dla konkurencji w segmencie A2 tym, czym AK47 dla strony konfliktu po 1947 roku, która nie była w niego wyposażona. Motocykle te zostały specjalnie przygotowane na potrzeby nowej kategorii jazdy i w przeciwieństwie do linii NC700 mają silniki zbudowane od podstaw, o stricte motocyklowej charakterystyce. Mamy kolejne wcielenie legendarnej CB500, mamy CB500X dla turystów i mamy super-fajną CBR500R – motocykl, na który czekali wszyscy, ale nikt nie chciał się przyznać. No bo co może być nie fajnego w sprzęcie, który będzie tani, łatwy, przyjazny i wygląda jak Fireblade?

Moc: 47,6 KM Masa: 192-195 kg Cena: jeszcze nieznana

Honda NC700S i NC700X

Debiut tego sprzętu mamy już za sobą, ale chyba nawet sama Honda jest zaskoczona wynikami sprzedaży. Mówiąc nieco kolokwialnie, seria NC to rasowe woły robocze. Mówiąc zupełnie poważnie, seria NC to motocykle przystępne pod każdym względem, dynamiczne, wygodne i palące 3 litry na setkę. Seria NC fabrycznie ma moc 35 kW co odpowiada kryteriom prawa jazdy kategorii A2, dzięki czemu posiadacze tej kategorii będą mogli cieszyć się motocyklem w wyższej pojemności.

Moc: 48 KM (będzie przystosowana pod A2) Masa: 211/214 kg Cena: 22400zł/24500zł

Honda CBR250R

Powiedzmy sobie szczerze, że w świetle nowej CBR500R, 250-tka jest trochę na boku. To nadal fantastycznie przystępny motocykl, który zaspokoi wszystkich w codziennej walce z korkami, ale także na krętej drodze, Problem w tym, że klient może stwierdzić, że w przypadku CBR250R dostaje mniej. Choć z drugiej strony dostaje też za mniej, bo Cebeerka z ceną 16500 nadal jest okazją.

Moc: 26,4 KM Masa: 161 kg Cena: 16500zł

Honda VT750S / Shadow Black Spirit

Dla miłośnika cruiserowo-customowych klimatów te motocykle są odpowiedzią na wszystkie prośby. Są świetnie wykonane, super brzmią, są relatywnie lekkie, bardzo dobrze jeżdżą, mało palą i dają „to” uczucie jazdy cruiserem. Black Spirit to klimat customów i patrząc na niego trudno odróżnić go od większych sprzętów, a z kolei VT750S mocno nawiązuje do Sportsterów i naprawdę jest jednym z lepiej jeżdżących motocykli w tej klasie.

Moc: 44/46 KM Masa: 232/251 kg Cena: Od 28500/Od 32800zł

Kawasaki Ninja 300R i Ninja 250R

Ninja 250R zaskarbiła sobie sympatię już dawno, co nie powinno dziwić, bo zrobiono ją według prostej recepty. Łatwość użytkowania + energiczny silnik + kozacki wygląd. Nic również dziwnego, że zdecydowano się na follow-up. Ninja 300R wygląda jeszcze lepiej. Prawdę mówiąc, wygląda lepiej niż wszystko w tej klasie pojemnościowej motocykli sportowych. Ma zaskakująco radosny silnik, wspaniale się prowadzi, a w rękach doświadczonego jeźdźca może narobić przykrości mocniejszym sprzętom. Jest jednak problem. Będzie musiała konkurować z CBR500R, która jest wprawdzie cięższa, ale także znacznie mocniejsza.

Moc: 39 KM Masa: 172 kg Cena: Od 20900zł

KTM 200 Duke i 390 Duke

Wystarczyło rozwiercić Duke’a 125 o kilkadziesiąt dodatkowych centymetrów, aby powstał motocykl nie tylko lepszy, ale wpisujący się w A2. Dobre hamulce, dobry zawias, znacznie bardziej elastyczny silnik, ta sama zwrotność. Zabawa zaczyna się z Duke 390. Ten mały psychol ma 44 KM i waży na sucho 139 kg. I owszem, to gwarantuje pocieszne przeloty na gumie, ale z powodu niewłaściwego stosunku mocy do masy nie kwalifikuje Duke’a pod A2. KTM zapowiedział, że przygotuje wersję, która będzie miała 40 KM i będzie spełniała wymogi stosunku mocy do masy. Tak czy siak, Książę będzie stanowił świetny wybór dla kogoś, kto zaczyna przygodę z dwukołowcami, ma już pewne doświadczenie i kocha pomarańczowe dzikusy.

Moc: 25 KM Masa: 125 kg bez paliwa Cena: 19000 zł

Suzuki Inazuma 250

25 KM, 22 Nm, umiarkowana masa, łatwość prowadzenia i wygląd, który natychmiast przywodzi na myśl małego B-Kinga. Co jest oczywiście dobre. Nie jest jeszcze znana cena na naszym rynku, ale mamy nadzieję, że będzie to jeden z wyraźniejszych atutów Suzuki. Fakt faktem, chyba wszyscy czekali na małego retro bike’a nawiązującego do nazwy. Zresztą, Suzuki ma potencjał, aby na nowo wzburzyć rynek po rewolucji A2. Wystarczy wskrzesić ich najpopularniejszy wśród młodych kierowców motocykl z lat 90-tych. Zaraz, zaraz, czy on czasem się nie nazywał GS500?

Moc: 25 KM, Cena: jeszcze nieznana

Yamaha WR250R / Honda CRF250L / Kawasaki KLX250S

Jeśli potrzebujesz motocykla do codziennej eksploatacji, ale w weekendy chcesz pojechać sobie na ryby, albo po prostu pogonić po szutrach, te dwa sprzęty są strzałem w dziesiątkę. Bajecznie łatwe w prowadzeniu, zaskakująco kompetentne, lekkie, przyjemne. Fakt faktem, WR to małolitrażowa offroadówka z opcją jeżdżenia w mieście, a CRF odwrotnie. Niemniej jednak, oba motocykle robią to, czego się od nich wymaga. Ideologię CRF ma także Kawasaki KLX250S, które również dobrze spisuje się w mieście i jest bardziej niż zadowolone w czasie leśnych przejażdżek. No i nadal ma interesującą cenę (19900 zł). Dla początkującego endurowca? Dla kobiety? Dla kogoś, kto chce sprawnie przelecieć przez miasto? Jak najbardziej.

Moc: 30,7 KM, 23,1 KM, 22 KM Masa: 126 kg/144kg/138kg Cena: 19100zł/19900 zł

Yamaha XT660Z Tenere

Świetny pomysł dla kogoś, kto lubi offroadowe wycieczki i czasami lubi go ponieść fantazja. Tenere to motocykl z wieloletnim rodowodem i wraz z G650GS motocykl, którym naprawdę można pojeździć poza drogą. Silnik ma papiery na niezawodność, choć motocykl słabo sprawdza się w mieście, na parkingach itd. za sprawą bardzo wysokiego siodła. Jednocylindrowiec nie jest królem elastyczności, niemniej jednak wygodna pozycja za sterami, kolosalny zbiornik paliwa i jego małe zużycie czynią z Tenery niezły wycieczkowóz.

Moc: 48 KM Masa: 206 kg Cena: 33500 zł

BMW G650GS

Wszyscy ekscytują się nowymi Hondami, tym czasem ci perfekcjoniści z Bawarii mają dla nas coś, co idealnie wpasowuje się w nową kategorię prawa jazdy, o czym wszyscy zapomnieli. Mowa o G650GS. Ma dokładnie 35 kW mocy, jednocylindrowy silnik i „GS” w nazwie. W tym roku pojawiła się też wersja Sertao, z wyższym zawieszeniem i większymi kołami, przystosowana do jazdy w terenie. Nie jest to przesadnie tani motocykl, a cena będzie jednym z najważniejszych kryteriów w przypadku wybierania motocykla pod A2 (podstawowy model kosztuje 31550 zł), ale klient dokładnie wie, za co płaci. Śmiało można też powiedzieć, że jeśli chodzi o prawdziwy adventure-touring, Beema w klasie „A2” jest pretendentem do pozycji lidera.

Moc: 48 KM Masa: 191 kg Cena: Pd 31550 zł

KTM Freeride 350

Sprzęt dla hedonistów, ponieważ jego jedynym zamysłem jest dawanie frajdy z jazdy. Czy to fanom trialu, czy enduro, czy latania po krzakach w stylu casual. Mocy mamy 23 KM, ale w połączeniu ze świetnie zestrojonym wtryskiem paliwa i masą 99,5 kg na sucho mamy naprawdę rozrywkowy motocykl. Motocykl, który nie należy do tanich, bo jego ceny zaczynają się od 28500 zł.

Moc: 23 KM Masa: 99,5 kg Cena: od 28500 zł

Kawasaki Z800e

Jednym z (wielu) powodów, dla których Z800 może być bestsellerem, jest możliwość kupna wersji „e”. Standardowo ma ona moc obniżoną do 95 KM, co raz – pozwala nim jeździć we Francji, a w innych krajach pozwala korzystać z niższych stawek ubezpieczeniowych dla motocykli o mocach poniżej 100KM. Dwa – oprócz tego daje możliwość stłumienia mocy do przepisowych 35 kW. Czyż wizja latania poważnym, przekozacko wyglądającym, dorosłym motocyklem, na legalu, nie brzmi kusząco? A kiedy zdamy kategorię A, odblokowujemy sprzęt i mamy pełną moc.

Moc: na potrzeby kat. A2 Masa: 229 kg Cena: Od 31900 zł (słabsza wersja)

Hyosung X-5

To nowość koreańskiego koncernu, która dopiero wjedzie na rynek, ale jeśli ktoś szuka budżetowej opcji spełniającej warunki prawa jazdy kat. A2, powinien się zainteresować tym motocyklem. Napędza go jednocylindrowy singiel o pojemności 249cm3 chłodzony cieczą, do tego mamy całkiem niezły zawias i solidne hamulce (tarcza 300mm + zacisk 4-tłoczkowy). Z kolei design jest odważny, kosmiczny i definitywnie przykuwający uwagę.

Zipp Nitro 250 / Zipp Tracker 250

Ćwiartki produkcji chińskiej, oczywiście, uderzają w rynek ze swoją największą zaletą- ceną. Te sprzęty można kupić za niecałe 8500 zł. Mało tego, są nie najgorzej wykonane, fajnie wyglądają i są oszczędne. Silniki napędzające Zippy nie są królami dynamiki, ale stanowią ciekawą opcję dla kogoś „na budżecie”, kto potrzebuje motocykla na co dzień.

Moc: 18,7 KM/16,5 KM Cena: 8399 zł

Romet 249 Division

O tym sprzęcie krążą już legendy. „Polski streetfighter” brzmi dumnie. Division jest widywany na ulicach, jest widywany jako motocykl instruktorski, jako motocykl szkoleniowy. Wygląda interesująco i na tle cen konkurencyjnych 250-tek jest oferowany prawie za darmo (8499 zł).

Moc: 18 KM Masa:  144 kg Cena: 8499 zł

Maksiskutery

Przed posiadaczami prawa jazdy kat. A2 otwierają się szerokie drzwi do świata maksiskuterów. Tak naprawdę można tutaj wybierać do woli od sprzętów takich jak Honda SH300i, Kymco People GT300i, Suzuki Burgman 400, kończąc na większych sprzętach pokroju Kymco Xcitint 500R czy sportowego T-Maxa 530

RewolucjA2?

Wprowadzenie nowej kategorii jazdy można nazwać pobudką. Niektórzy już się obudzili i działają, niektórzy też już się obudzili, ale desperacko szukają dawki kofeiny, a niektórzy nadal smacznie śpią. Można tu zastosować jakże wymowne „Kto rano wstaje, temu pan Bóg daje”. Słowo „daje” oznacza tutaj sukces, rosnące słupki sprzedaży i wiele motocykli jeżdżących po drogach. Co ciekawe, motocyklowa koniunktura się zmieni. Jeśli zainteresowanie klientów motocyklami o mocach do 35 kW będzie odpowiednio duże, to sprzętytakie jak Suzuki Gladius, Yamaha XJ6, Kawasaki ER-6 zostaną przystosowane do potrzeb i warunków nowej kategorii prawa jazdy. To nie opcja, ale konieczność, a budzik już zadzwonił, ale na razie jest w fazie drzemki, więc jest trochę czasu. Czasu, który kiedyś niestety się skończy. A wtedy czyjaś strata będzie czyimś zyskiem.

Niedługo przygotujemy dla Was podobne zestawienie, ale dotyczące motocykli używanych. Sprzętów, które spełniają kryteria A2, a które kosztują śmieszne pieniądze jest mnóstwo, dlatego też spodziewajcie się naszego przewodnika po tym segmencie.

Zdjęcia
Komentarze 32
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę