Kymco Xciting 500R ABS - luksusowa budżetówka

Autor: Lovtza 2011.09.23, 11:04 12 Drukuj

Duży, luksusowy skuter. Któż by nie chciał zająć miejsca na wygodnej kanapie, osłonięty przed zimnym powietrzem i bez oglądania się na korki czy marną pogodę pojechać tam, gdzie oczy poniosą? Kymco od dłuższego już czasu skutecznie miesza szyki renomowanym producentom maksi skuterów, ale niedawno zachęcony sukcesami tajwański producent podjął się ataku na najpoważniejszy bastion – klasę maszyn najmocniejszych, których pojemność przekracza 400cc. Maszyn oferujących najwyższy komfort i najlepsze osiągi. Czy prezentowany Xciting 500R kosztujący w przybliżeniu połowę ceny japońskich i europejskich odpowiedników jest w stanie nawiązać z nimi równorzędną walkę o wymagającego, tudzież zmanierowanego europejskiego konsumenta? Przekonajmy się.

Nie ma lipy

Przyglądając się z bliska, Xcitingowi trudno oprzeć się analogii do tego, czym w świecie samochodów okazały się koreańskie samochody. Marki takie jak Kia, czy Hyundai nie tak dawno jeszcze traktowane nieco żartobliwie przez tzw. renomowanych producentów, teraz skutecznie podbierają im klientów. Dziś na twarzach sprzedawców konkurencji żartobliwe uśmiechy zamieniły się w uśmiechy nerwowe i jest ku temu wiele powodów. W przypadku skuterów dokładnie tak samo jest z Kymco. Wystarczy uważniej przyjrzeć się bohaterowi naszej dzisiejszej prezentacji, aby uzyskać kilka konkretnych odpowiedzi na pytanie, dlaczego tak się dzieje.

Od strony wizualnej Xciting prezentuje się bardzo dobrze. Ładna stylistyka nadwozia, dobre materiały, właściwe spasowanie elementów i mogące podobać się w Europie wzory malowania. Trudno się do czegokolwiek przyczepić. Bogaty zestaw wskaźników co prawa nie poraża finezją, ale jest funkcjonalny i czytelny. Miejsca za sterami jest bardzo dużo i kierowca o wzroście 190cm znajdzie tutaj aż nadto miejsca dla siebie. Dźwignie hamulców są regulowane, podesty mają właściwą powierzchnię, wszystkie przełączniki znajdziecie tam, gdzie się ich spodziewacie. Wielofunkcyjna stacyjka pozwala nie tylko na uruchomienie pojazdu, ale też na obsługę otwierania kanapy i wlewu paliwa jednym kluczem, w jednym miejscu. Bogu dzięki tajwańscy inżynierowie nie ulegli pokusie instalowania wielkich i szerokich lusterek wstecznych w bocznych owiewkach, jak chociażby w Burgmanie 650. Za to mamy spore lusterka na kierownicy, widok do tyłu jest wzorowy, a pojazd zachowuje racjonalną szerokość pozwalającą na bezstresowe operowanie nim w korkach.

Praktyczności w tym pojeździe jest dużo więcej. Wygodne miejsce dla pasażera i solidne uchwyty, centralna i boczna podstawka, łatwy dostęp do wlewu paliwa, wieszaki i zamykany schowek. Wnętrze bagażnika jest oświetlane i dysponuje gniazdkiem 12V oraz mocowaniem na ładowany właśnie telefon komórkowy. Jednocześnie schowek jest największym minusem jeśli chodzi o funkcjonalność prezentowanego pojazdu. To właśnie dlatego na zdjęciach jeździmy z plecakiem, którego nie dało upchnąć się w środku. O ile w wielu maksi skuterach pojemność bagażnika umożliwia przerzucanie przez granicę nielegalnych emigrantów, w Xcitingu pod kanapą z ledwością upchnąć można kask integralny.

Na drodze

Przekręcam kluczyk w stacyjce, a silnik natychmiast odpala mrucząc spokojnie na biegu jałowym. Tym o co pytaliście i co zaskoczy was jako pierwsze, będzie słaby start spod świateł. Nie tego spodziewa się człowiek w jednośladzie o pojemności 500cc. Wystarczy jednak rzucić okiem w tabelki, aby wszystko stało się jasne – jednocylindrowiec produkuje 38KM, co przy masie pojazdu oscylującej wokół 200kg nie rzuca na kolana. Xciting wynagradza jednak słaby start sprawnym rozpędzaniem się przy wyższych prędkościach. Jednostka napędowa nie sprawia wrażenia przeciążonej, przekładnia pracuje bardzo płynnie i Kymco do 130 km/h idzie „z garści”. Od użytkowników 500-tki wiemy, że stosując akcesoryjny wariator i tuningowe rolki można wyraźnie poprawić dynamikę pojazdu. O ile oczywiście ktokolwiek potrzebuje mocniejszego kopa, niż ten oferowany w standardzie.

Choć na prędkościomierzu bez problemu zobaczyć możecie 150km/h i więcej, wspomniane wcześniej 130 km/h uznać należy za maksymalną prędkość marszową. Ograniczeniem przy szybkiej jeździe staje się podwozie. W Xcitingu wykorzystano klasyczny dla skuterów układ w którym jednostka napędowa jest integralną częścią tylnego zawieszenia, wpływając istotnie na wysoką masę nieresorowaną. Co więcej zawieszenia prezentowanego Kymco zestrojone są dosyć sztywno z mocnym tłumieniem, co w założeniu zapewnić ma dobrą trakcję i precyzję sterowania. W praktyce oznacza to, że skuter świetnie radzi sobie na dobrej jakości nawierzchniach, łatwo wprowadza się w zakręt i dobrze trzyma zadany kurs. Niestety nierówności, koleiny, bruk, szczególnie na zakrętach zmuszają do spokojniejszej jazdy, a skuter wymaga wzmożonej kontroli. Trudno tutaj mieć pretensje do inżynierów Kymco. 500-tka po prostu dochodzi do granic możliwości klasycznego układu z jednostką napędową pełniącą jednocześnie funkcję wahacza. Aby poprawić prowadzenie konieczne byłoby rozdzielenie zawieszenia i napędu jak np. uczyniła to Yamaha w modelu TMAX. Niestety oznacza to jednak o wiele bardziej skomplikowaną konstrukcję i rzecz jasna bez porównania wyższe koszty produkcji.

Standardem w skuterach Kymco są dobre hamulce i bohater naszego artykułu nie rozczarowuje na tym polu. Co prawda malowane na czerwono zaciski to lekki przerost formy nad treścią, ale jakości i skuteczności hamowania nie można nic zarzucić. Prezentowana sztuka wyposażona jest w skuteczny układ ABS. W przypadku pojazdu, który z założenia eksploatowany ma być codziennie, w tym także w gorszą pogodę, dodatek ten jest bardzo przydatny. A skoro mowa o jeździe w gorszą pogodę – decydując się na Kymco szybko wymieniłbym oryginale opony. O ile na suchej nawierzchni radzą sobie całkiem przyzwoicie, o tyle na mokrym nie zachwycają. Na suchym nie przekonują także na pasach i przejściach dla pieszych. Zużycie paliwa w zależności od wykorzystywanej dynamiki waha się średnio między 4,5 a 5,5 litra i należy uznać je za akceptowalne.

Odsuńmy jednak nieco na bok nudnawe technikalia. Ten sprzęt na przede wszystkim ma być wygodny i praktyczny. I możecie mi wierzyć, że jest ponadprzeciętnie wygodny. Ochronę kierowcy przed pędem powietrza oceniam jako lepszą, niż u większości konkurentów z najwyższej półki. Nawet w chłodniejsze dni można śmiało przemieszczać się tym sprzętem w codziennych spodniach bez obawy o wychłodzenie nóg. Przy większych prędkościach powietrze opływające skuter nie ma tendencji do zawirowań wokół głowy i wiania w plecy kierowcy. Szyba co prawda jest niska i nie odchyla strumienia powietrza ponad głowę kierowcy, ale za to kaskiem kierowcy nie szarpią na boki turbulencje generowane przez wysokie osłony. W połączeniu z wygodną pozycją za sterami umożliwia to długie wypady we dwójkę. No właśnie, pasażer także nie może narzekać na brak komfortu. Szeroka kanapa o dobrze dobranej twardości, wygodnie rozmieszczone podnóżki i uchwyty czynią z Xcitinga turystyka dla dwóch osób. Tyle tylko, że przy jeździe w dwie osoby, wyczuwalnemu pogorszeniu ulegają osiągi, które jak już wcześniej ustaliliśmy wcale nie są „pirotechniczne”.

Skazą na praktyczności skutera jest niewielki schowek pod kanapą. To wynik zainstalowania w pojeździe dużego silnika i sporych kół, które po prostu zagospodarowały większą część przestrzeni pod siedzeniem. Nie ma to jednak aż tak dużego znaczenia, bo choć skuter definiowany jest jako turystyczny, idę o zakład, że większość zakupionych w Europie egzemplarzy używana jest do codziennej walki z korkami w zatłoczonych miastach, a nie do weekendowego lansu po nadmorskich promenadach. A na co dzień przeciętny warszawiak, berlińczyk czy paryżanin doceni komfort, skuteczną ochronę przed czynnikami atmosferycznymi i łatwość poruszania się w gęstym ruchu ulicznym.

Dużo za niewiele

Kymco Xciting 500R to bardzo ciekawa oferta w segmencie największych skuterów. Co prawda odstaje nieco od japońskiej i europejskiej konkurencji jeśli chodzi o dynamikę oraz właściwości jezdne, ale za to jest bardzo mocne w przypadku najważniejszego kryterium oceny maxiskuterów – komfortu podróży. Tajwański roller może na tym polu śmiało stawić czoło dowolnemu rywalowi. Nie należy zapominać także o wysokiej jakości wykonania i… cenie! Ta zapewnia bohaterowi naszej prezentacji imponującą relację cena-jakość. 500-tka w wersji z ABSem kosztuje niecałe 20 tysięcy złotych, a bez układu przeciwpoślizgowego trochę ponad 18 tysięcy. Jeśli zestawimy to z cenami popularnego Burgmana 400 czy też Yamahy Majesty 400 kosztujących około 31-32 tysiące zł, oferta Tajwańczyków okazuje się być prawdziwą okazją. Jeśli natomiast do zestawienia włączymy takie pojazdy jak TMAX, Burgman 650 czy też europejskie pojazdy z najwyższej półki okaże się, że cena Xciting to prawdziwa taniocha.

Podsumowując. Jeśli poszukujesz dużego, wygodnego i niezawodnego skutera, a osiągi nie są dla ciebie najistotniejszym kryterium przy jego wyborze, to wydając swoje pieniądze na model Xciting 500R z pewnością ich nie zmarnujesz.

Dane techniczne:

Model: Kymco Xciting 500R
Silnik: 4 suwowy, jednocylindrowy
Pojemność: 498,5 cm3
Moc: 38,3 KM przy 7000 obr/min
Moment obrotowy: 41,4 Nm przy 5500 obr/min
Zasilanie elektroniczny wtrysk paliwa
Zapłon: elektroniczny CDI
Chłodzenie: ciecz
Rozrusznik: elektryczny
Przeniesienie napędu przekładnia CVT
Rama stalowa, spawana z rur
Zawieszenie przód widelec teleskopowy z tłumieniem hydraulicznym
Zawieszenie tył Wahacz wleczony sprzężony z silnikiem
Rozmiar opon: przód – 120/70-15, tył – 150/70-14
Hamulce: przód – podwójny tarczowy (280 mm ø), tył – tarczowy (240 mm ø), ABS
Wymiary [dł./szer./wys. (mm)]: 2250/815/1335
Waga: 200 kg
Prędkość maksymalna: 150 km/h
Zbiornik paliwa: 12,8 l
Zużycie paliwa: 5-5,5 l/100km
Dostępne kolory: biały, grafitowy
Cena: 18400zł / 19900zł z ABS
Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

jazda prosto skrzyzowanie xcitingzakret kymco przejscie
jazda ruch uliczny xcitingkymco zakret swiatla
lewy zakret skrzyzowanie kymcoruch uliczny kymco xciting stop
bok kymcolewy bok xciting
lewy przod kymcoprawy bok xciting
prawy przod xcitingprawy tyl kymco xciting
przod kymco xcitingtyl kymco xciting
tyl prawy kymcoowiewka xciting
hamulec reczny xcitingkanapa xciting
klamka xcitingkolo abs xciting
kolo przednie xcitingkorek oleju xciting
kufel caly xcitingkufer xciting
lampa przednia xcitinglampa tylna xciting
logo 500 xcitingmanetka xciting
naped xcitingprofil kierowca xciting
reflektory xcitingschowek xciting
stacyjka xcitingstopka xciting
tlumik xcitinguchwyt telefon xciting
Xciting logozacisk przedni xciting
zacisk tylny xcitingzegary xciting
amortyzator xcitingchlodnica xciting
logo kanapa xcitingwlew paliwa xciting
podnozki xcitingschowek pod kierownica xciting
 bok kymco xciting


Konkurenci:
Burgman 400 Suzuki
Yamaha TMAX500
sw-t400 honda
majesty 400
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę