Top 5 motocykli, którymi mo¿esz je¼dziæ na prawo jazdy kat. B
„To jeden ma³y krok dla cz³owieka, ale wielki krok dla ludzko¶ci”
Neil Armstrong, 1969, ksiê¿yc
Nadesz³a wiekopomna chwila. Prezydent podpisa³ ustawê, która umo¿liwia obywatelowi posiadaj±cemu prawo jazdy kat. B (o ile posiada je od min. 3 lat) jazdê motocyklami w pojemno¶ci do 125cc. To prawda, fajnie, ¿e obywatel bêdzie móg³ kupiæ i legalnie poruszaæ siê wiêkszymi jedno¶ladami (w tym równie¿ tymi z manualn± skrzyni± biegów) maj±c prawko kat. B. No dobrze, ale czym je¼dziæ? Wybrali¶my piêæ najlepszych (nowych) motocykli, którymi bêdzie móg³ je¼dziæ ka¿dy, kto posiada prawo jazdy kat. B od 3 lat.
#5 Honda CBR125R
Lekka konstrukcja, ¿wawy, jednocylindrowy silniczek, który siê nigdy nie popsuje, malowanie Repsol i wielki napis „CBR” na owiewkach. Nawet do¶wiadczeni kierowcy czasami my¶l±, aby sprawiæ sobie ma³± CBR. Dlaczego? Po pierwsze, ¿eby goniæ siê z sze¶æsetkami na track day'ach. Po drugie, ten motocykl zu¿ywa kabaretowe ilo¶ci paliwa, rzêdu 2,5 litra na 100 km przy zupe³nie normalnym u¿ytkowaniu, co daje zasiêg ponad 400 km na jednym zbiorniku. A skoro jeste¶my przy temacie kasy, to w chwili obecnej CBR125R z rocznika 2014 kosztuje od 13900 z³, czyli o ponad 4000 z³ mniej ni¿ w chwili premiery. Wcze¶niejsze modele (z podwójnymi lampami w stylu CBR600RR, przystojny motocykl, trzeba przyznaæ) dorwiesz za 4500-5000 z³. Z racji, ¿e jest to Honda, ergonomiê dopracowano do perfekcji, dlatego te¿ bêdzie ci wygonie, komfortowo i wszystko, czego potrzebujesz jest tam, gdzie siê tego spodziewasz.
Sprawd¼ nasz test Hondy CBR125R
# 4 Yamaha R-125 i Yamaha MT-125
Te dwa motocykle to jedna konstrukcja, ale w dwóch ró¿nych ubraniach. MT-125 ma budziæ skojarzenia z futurystycznym streefighterem nowych czasów, R-125 ma byæ spe³nieniem Twoich marzeñ, je¶li jeszcze nie mo¿esz pozwoliæ sobie na R1. Na miasto, do walki z korkami czy po prostu taniej, personalnej, dwuko³owej komunikacji prawdopodobne lepszym wyborem bêdzie MT-125. Ale je¶li jest w Tobie gen sportu i zawsze kiedy widzia³e¶ na parkingu R6 lub R1, wzdycha³e¶, a oczy zachodzi³y Ci mg³±, R-125 bêdzie definitywnie najlepszym wyborem. Co niemniej wa¿ne, te sprzêty wcale nie s± zbudowane w bud¿etowy sposób. Maj± niez³e zawieszenia, porz±dne hamulce, do malowania u¿yto lakierów wysokiej jako¶ci, a wszystkie elementy nadwozia s± spasowane w taki sposób, ¿eby nie przestawa³y byæ integralne zreszt± po kilkuset kilometrach. No i co najwa¿niejsze, obydwa te motocykle po prostu dobrze wygl±daj±.
TEST YAMAHY R-125
TEST YAMAHY MT-125
# 3 Romet Ogar Caffe 125
Zostawmy na chwilê te wszystkie mity, uprzedzenia i z³e nastawienie. Fakt jest taki, ¿e Ogar Caffe wygl±da jak Triumph Bonneville. Kropka. I je¶li kto¶ je¼dzi w³a¶nie samochodem, ale zawsze marzy³, ¿eby mieæ klasycznie wygl±daj±cy sprzêt, który nie zdewastuje mu portfela, trafi³ w³a¶nie szóstkê w totka. Nowy Ogar Caffe, z foli± na siedzeniu, prosto z salonu mo¿e zaparkowaæ w twoim gara¿u za 4499 z³. Ujmijmy to w ten sposób: za cenê u¿ywanego VW Golfa, który latem tkwi w korkach masz nowy motocykl z salonu, z gwarancj± i który oprócz tego, ¿e ³askawie obejdzie siê z twoim stanem konta, zacnie siê prezentuje. Ju¿ widzê oczami wyobra¼ni go¶cia w sile wieku, który zawsze chcia³ klasyczny sprzêt, a teraz mo¿e go sobie kupiæ i je¼dziæ nim legalnie, jednocze¶nie robi±c dobry uczynek i przyczyniaj±c siê do zmniejszania korków. Wszyscy wygrywaj±.
# 2 Honda MSX125
Minister Sprawiedliwo¶ci nie czyta? Ok, w takim razie wheelie, stoppie, palenie gumy, jazda jakby gdzie¶ siê pali³o, bycie w wieku 8 lat nawet je¶li masz ich 40 i pracujesz jako BHP-owiec albo referent wydzia³u zieleni miejskiej. Honda MSX125 jest motocyklem totalnie niem±drym. Ale je¶li wróci³e¶ w³a¶nie do domu, gdzie czeka w¶ciek³a ¿ona, syn jest zagro¿ony z jêzyka polskiego, a córka umawia siê z kolesiem, który nosi zbyt w±skie spodnie i s³ucha Dawida Kwiatkowskiego, po prostu kup tego ma³ego wariata i tchnij powiew nadziei w twoje strudzone ¿ycie. Ustalmy jedno, ten motocykl nie jest mo¿e w 100% praktycznym pojazdem, ale nie widzê absolutnie ¿adnego powodu dlaczego kto¶ mia³by tym nie doje¿d¿aæ do pracy. MSX ma zbiornik paliwa o pojemno¶ci 5,5 litra, ale silnik zu¿ywa tak ma³o benzyny, ¿e te 5,5 litra wystarczy na prawie 300 km. Wiêcej liczb? Ok, za 10 z³ przejedziesz 100 km.
# 1 KTM 125 Duke
Ka¿dy skrycie chce mieæ KTM'a, nawet je¶li siê do tego nie przyznaje. Ka¿dy chce wsadziæ do gara¿u mechaniczn± pomarañczê i staæ siê posiadaczem pierwiastka szaleñstwa autorstwa austriackich maniaków. W ¦cigacz.pl mamy teoriê, ¿e je¶li co¶ (tym bardziej KTM) ma „Duke” w nazwie, bêdzie ekscytuj±ce. I nie inaczej jest w tym przypadku, bo je¶li wymy¶lisz sobie, ¿e chcesz ma³ym Duke'm zepsuæ nastój ch³opakom na torze, to mo¿esz to zrobiæ. My tak uczynili¶my. Duke jest ¶wietnie wykonany, ma rewelacyjne zawieszenie, prowadzi siê jak skalpel w rêkach neurochirurga. Wygl±da totalnie odjazdowo, poprawia ci humor, nie psuje siê i nie wiedzê ani jednego powodu, dla którego mia³by¶ byæ nieszczê¶liwy.
By motocyklistom ¿y³o siê lepiej!
To dziwne pisaæ w ten sposób, bo do tej pory zd±¿yli¶my siê ju¿ pogodziæ z faktem, ¿e stoimy w kolejce do strzy¿enia z kasy, godno¶ci i wiary ¿yj±c w pañstwie syzyfowej egzystencji. A¿ tu nagle dzieje siê co¶ dobrego! Niesamowite! Mówili¶my to ju¿ wiele razy i nie przestaniemy powtarzaæ. Ta ustawa to rewolucja. Wiêcej ludzi wsi±dzie na motocykle, zmniejsz± siê korki, zmniejszy siê generowanie ciep³a przez nagrzane samochody stoj±ce w korkach, byæ mo¿e nawet ocalej± pingwiny cesarskie i lamparty albinosy. Ale przede wszystkim – motocykle stan± siê popularniejsze!
Spokojnie, niebawem przygotujemy dla Was przegl±d u¿ywanych, tanich sprzêtów, którymi legalnie bêdzie mo¿na siê poruszaæ na prawko kat. B. B±d¼cie czujni!
Komentarze 53
Poka¿ wszystkie komentarze125tka jest dobra na pierwszy motocykl. Jak± pojemno¶æ polecacie na drug± maszynê ? S³ysza³em, ¿e skok do 1000 jest zbyt du¿y... A co tekstu, wiêcej o prawie do je¿d¿enia 125tk± na kat B znalaz³em ...
OdpowiedzNajlepsi s± ci, co maj± 600,1000,1200....a od domu oddali siê 20 km ha!ha! A nie jeden 125 objecha³ napiszê skromnie "tylko" Polskê i Europê. A s± tacy ludzie i szacun!
OdpowiedzPolecam dobr± nauke jazy u nich http://www.motoinf.pl/szkola-jazdy-co-oferuje /
OdpowiedzJak dla mnie jak najbardziej Honda CBR125R jako pierwszy motocykl :) W przysz³o¶ci mam nadziejê, ¿e Honda CBR 1000rr :)
OdpowiedzJak dla mnie Yamaha MT 125 to numer jeden. Próbowa³em inne, w tym KTMa i jednak MT zdecydowanie jest lepszy. No i jako¶æ wykonania te¿ bezkonkurencyjna na rzecz MT. Mówi± ¿e MT drogi, ale jak siê ...
OdpowiedzA daelim vj 125
Odpowiedz