tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Crash test motocykla w PIMOT
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Crash test motocykla w PIMOT

Autor: Lovtza 2009.05.19, 16:47 66 Drukuj

Test wypadkowy motocykla ukazuje całą brutalność kolizji samochodu z jednośladem

Wypadki z udziałem motocykli i motocyklistów stają się powoli zauważalne dla instytucji zajmujących się sprawami bezpieczeństwa ruchu drogowego. To bardzo dobrze. Skala problemu i wyzwań związanych z bezpieczeństwem kierujących jednośladami jest na tyle duża, iż warszawski  Przemysłowy Instytut Motoryzacji zdecydował się na przeprowadzenie we współpracy z Politechniką Warszawską  pierwszego w Polsce testu zderzeniowego samochodu i motocykla. Celem testu było zarejestrowanie przebiegu zderzenia oraz skutków wypadku, co daje realne szanse na rozwój narzędzi ochrony zarówno motocyklisty jak i kierowcy samochodu.

NAS Analytics TAG

Sam test poprzedzony został kilkoma prelekcjami obejmującymi tematykę wypadków motocyklowych oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie z punktu widzenia motocyklistów. Codziennie na całym świecie w wypadkach drogowych ginie 3000 osób. Choć w Polsce odsetek zabitych motocyklistów na drogach jest stosunkowo niewielki w porównaniu do choćby krajów azjatyckich, problemu tego nie wolno jednak lekceważyć. Z 5437 wypadków jakie miały miejsce w Polsce w roku 2008, 40% było udziałem tzw. niechronionych uczestników ruchu. Około 200 ofiar śmiertelnych to motocykliści.

Policyjne statystyki pokazują wyraźnie, że w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem motocykli bardzo często powielają się łudząco podobne do siebie scenariusze. Około 40% wszystkich wypadków to wymuszenie pierwszeństwa przejazdu na motocykliście, skutkujące uderzeniem w bok pojazdu! Kolejne 25% to wymuszenie pierwszeństwa w przypadku tzw. „lewoskrętu", gdy samochód zajeżdża drogę jadącemu na wprost motocyklowi.

Godnym odnotowania jest fakt, iż przygotowane prezentacje zamiast demonizować zachowania motocyklistów i obwiniać ich za zaistniałe na drodze kolizje zwracały uwagę na różnice w parametrach technicznych samochodów i jednośladów. Standardowe przyspieszenie samochodu oscyluje wokół wartości 2-3 m/s2, podczas gdy normalne przyspieszenie dla małego motocykla wynosi średnio 4-6 m/s2, a dla dużego nawet 6-8 m/s2. W przypadku kierowców samochodów prowadzić to może do błędnej oceny odległości i czasu jaki pozostaje na wykonanie manewru. Nie mniej istotną kwestią omawianą w czasie prezentacji jest przystosowanie infrastruktury drogowej, która sama w sobie może stanowić zagrożenie dla motocyklistów. Przy pomocy prostych i niedrogich zabiegów można uczynić ją zdecydowanie bardziej przyjazną dla motocyklistów.

Po wystąpieniach pracowników naukowych PIMOT oraz Wydziału SIMR PW przeprowadzony został test zderzeniowy. Prędkość motocykla w chwili zderzenia to 49 km/h. Waga jednośladu ustalona została na 200 kg. Waga kierowcy to 75 kg. Efekty zderzenia oceńcie sami na załączonym materiale foto i video. Daje to mocno do myślenia jeśli chodzi o stosowanie odzieży ochronnej, szczególnie że prędkość zderzenia wcale nie jest duża. A jak wy oceniacie przydatność takich testów? Zapraszamy do dyskusji!

Filmy:
Test zderzeniowy motocykla i samochodu
Uderzenie motocykla w samochod - widok z kabiny
Zderzenie motocykla i samochodu - zdjecia poklatkowe
Crash test motocykla - zdjecia poklatkowe z gory
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
PIMOT 2009 Crash Test 001
NAS Analytics TAG
Proba Zderzeniowa Crash Test
Zderzenie motocykla z samochodem
Wypadek motocyklowy symulacja
Uderzenie motocykla w auto
Zderzenie motocyklisty z autem
Motocyklista zderzenie z samochodem
Komentarze 38
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę