Ograniczenia prędkości - 140 km/h na autostradach i 120 km/h na ekspresówkach od Nowego Roku
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Główne jej punkty to zwiększenie ograniczeń prędkości na autostradach i drogach ekspresowych.
Nowelizacja została przyjęta przez Sejm 29. października, a teraz została podpisana przez Prezydenta. W życie wejdzie wraz z 1. stycznia roku 2011. Od Nowego Roku na autostradach oraz drogach ekspresowych będzie można legalnie osiągać prędkości o 10 km/h większe. Ograniczenia będą więc wynosiły odpowiednio 140 oraz 120 km/h. Po pozostałych polskich drogach dopuszczalna prędkość nie zmieni się.
W nowelizacji zawarte zostały również zapiski o fotoradarach, o których już pisaliśmy. Tak więc z naszych dróg znikną atrapy, a te prawdziwe mają być wyraźnie oznakowane, aby przede wszystkim spełniały rolę prewencyjną. Pieczę nad nimi sprawowała będzie Inspekcja Transportu Drogowego, a nie tak jak teraz Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Straż gminna i miejska będzie mogła kontrolować prędkość kierowców wyłącznie na terenie zabudowanym lub drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Fotoradary na drogach krajowych mogą być instalowane wyłącznie przez ITD, na wniosek samorządów. Docelowo też mają się one znaleźć we wszystkich masztach, także tych, które do tej pory służyły jako atrapy, ale stały w odpowiednich miejscach.
Takie przepisy mają być podstawą centralnego, automatycznego systemu nadzoru ruchu drogowego. Jego celem jest przyśpieszenie procedur przesyłania, obróbki i analizy zdjęć oraz ustalania danych kierowców, a Unia Europejska przekazała już dotację na ten cel. Nowelizacja jednocześnie wydłuży maksymalny czas postępowania mandatowego z 60 do 180 dni. Ma to odciążyć sądy grodzkie, gdzie trafiają sprawy, w których nie udało się ustalić kierowcy.
Jak dla PAPu powiedział Marcin Flieger z Inspekcji Transportu Drogowego, planuje się, że system zostanie uruchomiony już w lipcu 2011 roku. Zdjęcia z fotoradarów będą trafiać do centralnego komputera, a cały system będzie połączony z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców, tak by łatwiej i szybciej ustalać właściciela auta.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzePrędkość musi uwzględniać percepcję i wynikające z niej reakcje, prawidłowe reakcje, bezpieczne reakcje, wynikające z naszych zdolności metafizycznych, tych na średnim poziomie, gdyż większość ...
OdpowiedzHmm a co z ekspresówkami na których można było jechać 100 km/h ? bo te ze 110 km/h to z pasem zieleni...
Odpowiedzbez zmian - 100km/h
OdpowiedzPrzepis mówi konkretnie o drogach oznaczonych odpowiednimi znakami - w tym przypadku "droga ekspersowa" "autostrada". Jeśli nawet na takiej drodze stoi znak ograniczenia prędkości to logiczne że stosowanie się do wcześniejszego znaku jest absurdalne( chociaż mało kto jeździ tyle ile pokazuja znaki heheh ja też ;) Po za tym nie ma takich dróg jak droga ekspresowa z prędkościa 100km/h. Jest 110km/h a będzie 120 km/h.
Odpowiedzdroga ekspresowa to droga ekspresowa. Przepis mówi o drodze a tam gdzie jest ustawiony znak ograniczenia prędkości to obowiązuje znak do którego powinno się stosować. Wg przepisów na drodze eksperowej jest 110 km/h a nie 100km/h. Tam gdzie obowiązuje taka prędkość jest strefa ograniczenia prędkości i nie tyczy się on do znaku "droga ekspresowa"
Odpowiedz100 km/h obowiązuje na drodze ekspresowej jednojezdniowej, z nieprzedzielonymi pasami ruchu, takie też istnieją w naszym kraju
Odpowiedznie ma takich. drogi na ktorych mozna jechac 100kmh to drogi dwujezdniowe poza terenem zabudowanym.
Odpowiedzto poczytaj o jednojezdniowych drogach ekspresowych
OdpowiedzZawsze to mandat o kilkaset złotych niższy :P
Odpowiedzkilkaset? za 10km/h? ile razy oddaliłeś się na więcej niż 10 metrów od monitora?
Odpowiedzhmmm... zazwyczaj 50km/h+ więc jak będzie poniżej to od 300 do 400zł zamiast 500zł :) za dużo Uwaga Pirat kolego ;)
Odpowiedz