tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki motocyklowe 2010 - bezpieczniej? NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki motocyklowe 2010 - bezpieczniej?

Autor: Piotr Jędrzejak 2011.03.23, 13:27 21 Drukuj

Statystki wypadków drogowych w minionym roku 2010 zostały już oficjalnie podane do wiadomości publicznej. Pierwsze wnioski po porównaniu liczb z rokiem poprzednim są pozytywne – ofiar oraz wypadków jest mniej. Czy rzeczywiście mamy powody do optymizmu? Zapraszamy do naszego raportu na temat bezpieczeństwa motocyklistów w Polsce.

Jak podaje Komenda Główna Policji, w 2010 roku wydarzyły się 38 832 wypadki drogowe (jest to mniej o 12,1% niż w 2009 r.), w których 3 907 osób poniosło śmierć (-14,6% w stosunku do 2009 r.), a 48 952 osoby zostały ranne (spadek o 12,7%). Odnosząc powyższe wartości do roku 2008, okazuje się, iż spadki są jeszcze większe i oscylują w granicach od 20% do 28% dla powyższych trzech kategorii. Zmiany są zatem jednoznacznie pozytywne.

W 2010 roku na terenie kraju wydarzyły się 3503 wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym. Wynika z tego, że w co 11 wypadku zginął co najmniej jeden człowiek. W porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy zanotowano 4144 takie zdarzenia, liczba ta uległa zmniejszeniu o 641 wypadków (-15,5%). Ze statystyk wynika, że najwięcej osób, bo 68,8% zginęło na miejscu zderzenia, a pozostałe 31,2% to zgony w szpitalu, mające miejsce w ciągu 30 dni od daty zaistnienia wypadku.

Spośród blisko 39000 wypadków na drogach w ubiegłym roku, motocykliści uczestniczyli w 2392 zdarzeniach. Spowodowali oni 990 wypadków, co stanowi 41% z ogółu tych zdarzeń. Na motocyklach zginęło łącznie 259 osób, natomiast rannych zostało 2161. Z winy samych motocyklistów śmierć poniosły 152 osoby, a liczba rannych to 1051. W stosunku do roku poprzedniego, łącznie zanotowano o 31 ofiar śmiertelnych mniej (spadek o 11%), natomiast liczba rannych spadła o 133 osoby (-6%). Z drugiej strony jednak, rok 2010 nie stwarzał najlepszych warunków do jazdy. Mieliśmy albo upał, albo ulewy, a mniej motocyklistów na drogach oznacza w sposób oczywisty mniej wypadków. Dlatego też spadki w liczbach ofiar można było przewidzieć. Teoretycznie wyraźny spadek liczby poszkodowanych motocyklistów może cieszyć, niemniej jednak każda ofiara śmiertelna budzi smutek.

Motorowerzyści uczestniczyli w 1971 wypadkach, w których spowodowali 869 (44%) zdarzeń. Zginęło w nich 59 osób, a 947 doznało obrażeń ciała. O ile liczba rannych z winy kierowców małych jednośladów spadła o 18% w stosunku do roku 2009, to ofiar śmiertelnych jest więcej o 44%.

Wypadki drogowe wg pojazdu sprawcy (tab. 1):

Pojazd sprawcy Wypadki % Zabici % Ranni %
Rower 1 588 5,2 140 5,3 1 519 3,7
Motorower 869 2,8 59 2,2 947 2,3
Motocykl 990 3,2 152 5,8 1 051 2,6
Samochód osobowy 23 559 76,9 1 933 73,4 32 342 79,4
Autobus komunikacji publicznej 308 1,0 12 0,5 477 1,2
inny 102 0,3 5 0,2 202 0,5
Samochód ciężarowy bez przyczepy 1 526 5,0 148 5,6 1 977 4,9
z przyczepą 868 2,8 144 5,5 1 180 2,9
Ciągnik rolniczy 146 0,5 18 0,7 198 0,5
Pojazd wolnobieżny 15 0,1 - - 17 0,1
Tramwaj, trolejbus 52 0,2 2 0,1 103 0,3
Pojazd przewożący mat. niebezpieczne 3 0,0 1 0,0 3 0,0
Pojazd uprzywilejowany 19 0,1 3 0,1 37 0,1
Inny pojazd 112 0,4 7 0,3 133 0,3
Pojazd nieustalony 471 1,5 9 0,3 525 1,3

Źródło: Komenda Główna Policji

Ofiary wypadku wg użytkowników dróg (tab. 2):

Rodzaj użytkownika drogi Ofiary ogółem Zabici Ranni
Piesi 11 817 1 235 10 582
Kierujący Ogółem, w tym: 23 999 1 859 22140
sam. osobowymi 15158 1125 14033
rowerami 3750 280 3470
motocyklami 2087 240 1847
motorowerami 1684 80 1604
sam. ciężarowymi 975 103 872
ciągnikami 112 14 98
autobusami 84 5 79
tramwajami, trolejbusami 18 2 16
innymi pojazdami 131 10 121
Pasażerowie Ogółem, w tym: 17 043 813 16 230
sam. osobowych 14284 728 13556
autobusów 1114 9 1105
sam. ciężarowych 631 39 592
motorowerów 285 3 282
motocykli 333 19 314
tramwajów, trolejbusów 184 2 182
ciągników 66 9 57
rowerów 24 - 24
innych pojazdów 122 4 118
Ogółem 52 859 3 907 48 952

Źródło: Komenda Główna Policji

Motocyklistów zabijają ich własne błędy

To nie motocykliści są głównymi sprawcami swoich wypadków, jednak najwięcej użytkowników jednośladów ginie wskutek własnych błędów. Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez kierowców jednośladów, są: nadmierna prędkość, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Niewiele mniej znaczącą przyczyną, jest też nieudzielenie pierwszeństwa. Motocykle rzeczywiście są zdecydowanie bardziej mobilne i zwrotne, ale przy tym mniej widoczne dla kierowców, no i wciąż nie są pojazdami uprzywilejowanymi. Kolejny element tabel to pasażer na motocyklu. Jeździ się z nimi rzadziej, niż w pojedynkę, a do tego zdecydowanie ostrożniej, co również widać w statystykach śmiertelności tej grupy.

Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów (tab. 3):

Przyczyny Wypadki Zabici Ranni
Ogółem % Ogółem % Ogółem %
Niedostosowanie prędkości 558 56,3 109 71,7 542 51,5
Nieprawidłowe wyprzedzanie 151 15,2 18 11,8 179 17,0
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami 73 7,4 3 2,0 82 7,8
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu 72 7,3 9 5,9 80 7,6
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego 40 4,0 4 2,6 52 4,9
Jazda po niewłaściwej stronie drogi 21 2,1 1 0,7 32 3,0
Nieprawidłowe omijanie 18 1,8 3 2,0 18 1,7
Nieprawidłowe wymijanie 14 1,4 2 1,3 17 1,6

Źródło: Komenda Główna Policji

uwaga wypadek
wypadek
Gleba Na motocyklu
Honda Pan European wypadek
pierwsza pomoc
policja1
prawo
skuter po zderzeniu z oplem
Prawo jazdy druk
skuter wypadek
Smierc na motocyklu
wypadek 2
Wypadek motocyklowy legionowo II
wypadek motocyklowy miroslawice

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę