tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Maicomobil. Powojenny skuter na ka¿d± porê roku i ka¿d± drogê
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Maicomobil. Powojenny skuter na ka¿d± porê roku i ka¿d± drogê

Autor: Lech Wangin 2025.09.26, 15:55 Drukuj

W dźwigającej się dopiero ze zniszczeń wojennych Europie motocykl był dla wielu jedyną dostępną formą indywidualnego transportu. Jeździło się przez 365 dni w roku, w każdych warunkach atmosferycznych, bo mało kogo było stać na auto. Błyskotliwą karierę robiły w tamtych czasach skutery, bardziej praktyczne i zapewniające lepszą ochronę przed wiatrem i deszczem niż typowy motocykl. Niemiecki producent motocykli Maico, wyczuwając zapotrzebowanie rynku, poszedł jeszcze dalej wypuszczając w 1950 roku Maicomobil, reklamowany jako jednośladowe auto.

Na dobrą sprawę Maicomobil właściwie nie był typowym skuterem lecz motocyklem turystycznym wyposażonym w obszerną karoserię i liczne udogodnienia jakie możemy spotkać w samochodzie. Podstawą konstrukcji tego jednośladu była rurowa rama przestrzenna, do której przy pomocy nitów i połączeń śrubowych przymocowano opływową karoserię. Maszyna toczyła się na tarczowych, blaszanych kołach o średnicy 14 cali obutych w opony o szerokości 3 cali. Pierwsza wersja tego wehikułu Maicomobil MB 151 napędzana była dwusuwowym silnikiem o pojemności 150 ccm z trzybiegową skrzynią biegów sterowaną tak jak w Vespie lub naszym Komarze, obrotową rękojeścią po lewej stronie kierownicy. Silnik umieszczony był w typowo motocyklowy sposób między kołami i przekazywał napęd do tylnego koła za pomocą łańcucha. Ponieważ jednostka napędowa była schowana pod karoserią, chłodzenie zapewniał napędzany od wału korbowego wentylator. Dostęp do silnika w celu wykonania regulacji lub prac serwisowych zapewniały obszerne okna rewizyjne w karoserii, na co dzień przykryte przykręcanymi pokrywami. Zawieszenie przednie stanowił widelec teleskopowy wyposażony w amortyzator skrętu, natomiast tylne zawieszenie tworzył wahacz typu cantilever, podobny do tego stosowanego w angielskich motocyklach Vincent. Wahacz współpracował z dwoma sprężynami i hydraulicznym amortyzatorem. Jednostka napędowa przymocowana była do przedniej części wahacza. Kierowca miał do dyspozycji zawieszone na sprężynach siodło, pasażer wygodną kanapę. Mimo że koła schowane były pod karoserią, każde z nich miało również swój indywidualny błotnik. Przednia część karoserii w postaci potężnej owiewki wykonana była z lekkiej blachy aluminiowej, środkową część karoserii oraz kokpit wykonano z blachy stalowej. Przednią owiewkę uzupełniała potężna szyba. Na działanie wiatru wystawiony był jedynie czubek głowy kierowcy, toteż nawet w czasie deszczu pozostawał on suchy, przynajmniej dopóki się nie zatrzymał. Nogi kierowcy i pasażera spoczywały na wygodnych podestach. Zbiornik paliwa umieszczono w przedniej części karoserii, a jego wlew znajdował się z lewej strony w kokpicie. Centralne miejsce kokpitu zajmowała stacyjka, z prawej strony umieszczono prędkościomierz. W kokpicie znajdował się również podręczny schowek, przewidziano nawet miejsce do montażu samochodowego radia. Wyposażenie obejmowało również kierunkowskazy i wskaźnik zapiętego biegu. Istniała również możliwość skierowania strumienia ciepłego powietrza z silnika na stopy kierowcy. W tylnej części karoserii pod zdejmowaną osłoną, na której można było umieścić kanapę pasażera znajdował się dość obszerny bagażnik, a tył karoserii wieńczyło koło zapasowe, do którego było przymocowane tylne światło wraz ze wspornikiem tablicy rejestracyjnej. Pojazd uruchamiało się tradycyjnym rozrusznikiem nożnym.

NAS Analytics TAG

W 1953 roku wprowadzono większy silnik o pojemności 175 ccm i mocy 9 KM. W 1955 roku opcjonalnie dostępny był silnik o pojemności 200 ccm i mocy 11 KM. W tym samym roku trzybiegową skrzynię sterowaną manetką zastąpiono czterobiegową sterowaną nożnie. Maicomobil doskonale nadawał się do turystyki nawet we dwoje i często tak właśnie był z powodzeniem wykorzystywany. Ten wyprzedzający swą epokę skuter odznaczał się dobrymi własnościami prowadzenia.

Zastanawiacie się pewnie ile ważył ten "samochód na dwóch kołach". Pewnie ze 200 kg, albo i więcej, tak jak współczesne maksiskutery? Otóż nie. Miacomobil MB 175 ważył zaledwie 125 kg. Rozstaw osi wynosił 1300 mm, a prędkość maksymalna wynosiła 83 km/h. Dziś nie brzmi to może zbyt imponująco, ale w tamtych czasach był to naprawdę solidny sprzęt turystyczny bez problemu pokonujący nawet najwyższe alpejskie przełęcze.

Produkcję tego skutera zakończono w 1958 roku i co ciekawe, większym powodzeniem cieszył się w Anglii i Holandii niż w ojczystych Niemczech. Dziś staje się gwiazdą na weterańskich imprezach jeśli tylko się na nich pojawi.  

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê