tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Holenderski rząd hamuje elektryczne motocykle. I to dosłownie!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Holenderski rząd hamuje elektryczne motocykle. I to dosłownie!

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.12.30, 10:59 Drukuj

Holendrzy żegnają się z elektrycznymi motocyklami - tak można podsumować decyzję tamtejszego rządu, która, jak twierdzi wielu specjalistów segmentu elektryków, to nic innego jak cios w serce branży zrównoważonej mobilności.

Od 1 stycznia 2025 roku zniesione zostaną zwolnienia podatkowe dla pojazdów zeroemisyjnych, w tym motocykli elektrycznych, a także dotacje, które czyniły te pojazdy bardziej przystępnymi cenowo. Efekt? Przepaść cenowa między motocyklami elektrycznymi a spalinowymi stanie się nie do pokonania.

NAS Analytics TAG

Zmiany w przepisach ogłoszone w grudniu 2024 roku zakładają, że podatek BPM (od pojazdów osobowych i motocykli) dla motocykli elektrycznych wzrośnie aż siedmiokrotnie w porównaniu z elektrycznymi samochodami firmowymi o podobnej wartości katalogowej! Do tego dochodzi podwojenie ceny zakupu pojazdów elektrycznych, co czyni je opcją mało atrakcyjną dla osób szukających elektrycznego środka transportu.

 Przykładowo, w 2025 roku cena Energica Experia, elektrycznego motocykla, wzrośnie z 30 451 euro do 35 010 euro, głównie z powodu nowych obciążeń podatkowych. Tymczasem  spalinowa Yamaha Tracer 900 GT zachowa swoją cenę na poziomie 16 299 euro.

Kristrún Tryggvadóttir, założycielka Electric Motorcycles, oraz inne znaczące figury z branży pojazdów elektrycznych w Holandii, otwarcie krytykują tę decyzję, wskazując na jej destrukcyjny wpływ na firmy promujące zrównoważony transport. Podkreślają, że motocykle, które mogłyby odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu, są konsekwentnie pomijane w rządowych planach mobilności. Od lat wykluczone z programów dotacyjnych, teraz dodatkowo obciążone będą wysokimi podatkami. Według przedstawicieli segmentu elektrycznych jednośladów taka polityka jasno pokazuje, że motorowerzyści i motocykliści w Holandii są traktowani jako gracze drugiej kategorii.

Dotychczasowe dotacje, takie jak SEPP (Subsidy for Electric Passenger Cars for Private Individuals) czy SEBA (Subsidy for Emission-Free Commercial Vehicles), sprawiały, że pojazdy elektryczne były bardziej przystępne. Jednak motocykle elektryczne nigdy nie zostały uwzględnione w tych programach, co według przeciwników nowych planów rządu dowodzi braku zrozumienia potencjału w budowaniu bardziej ekologicznego transportu.

Oczywiście z perspektywy branży motocykli elektrycznych decyzja holenderskich władz jest krokiem wstecz w walce o zrównoważoną przyszłość. Z drugiej strony Holandia słynie przecież z rozważnej i sensownej polityki wewnętrznej. Być może holenderskie władze rozumieją lepiej niż środowiska biznesowe skupione wokół przemysłu e-pojazdów, że wspieranie tej technologii to ślepa uliczka.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę