tomasz szczerbicki strona 7
Motocykle Sokół 125 i SHL 125 w Ludowym Wojsku Polskim
tomasz szczerbicki
Na przełomie lat 40. i 50. potrzeby transportowe Wojska Polskiego były ogromne. Z jednej strony etatowe motocykle pamiętające jeszcze trudy wojny (np. Harleye-Davidsony WLA, motocykle zdobyczne) wykazywały już poważny stan zużycia. W taki sposób do wojska trafiły pierwsze polskie powojenne motocykle - Sokół 125 i SHL 125. Były one zbyt słabe do zadań, jakie wyznaczano motocyklom wojskowym, ale były realnie dostępne w danej chwili. czytaj
2021-09-28 18:20:00
Ryszard Mankiewicz - najlepszy Polak w Mistrzostwach Świata
tomasz szczerbicki
W historii wyścigów motocyklowych Polakiem, który odniósł największe sukcesy na arenie międzynarodowej, był Ryszard Mankiewicz. Jego kariera trwała blisko 20 lat. Później pozostał wierny motocyklom. czytaj
2021-09-23 13:14:00
Motocykle w Ludowym Wojsku Polskim - co udało się zdobyć na wrogach?
tomasz szczerbicki
W końcowym okresie II wojny światowej i w pierwszych 2 - 3 latach po jej zakończeniu, motocykle pochodzące ze zdobyczy wojennych były znaczącym elementem wojskowych parków maszyn polskiej armii. W trakcie działań wojennych zdobyto kilka tysięcy sprawnych jednośladów wroga, a kolejne kilka tysięcy mniej lub bardziej uszkodzonych pozostało na polach walki w naszym kraju. czytaj
2021-09-10 13:12:00
Rynek motoryzacyjny w Polsce przed wojną - statystyki samochodów, motocykli, stanu dróg w roku 1937
tomasz szczerbicki
W drugiej połowie lat 30. pojawił się przepis, który mówił, że nabywcom nowego pojazdu (samochodu, motocykla, motoroweru) produkcji krajowej (lub zmontowanego w Polsce) przysługuje zwrot 20% ceny pojazdu, którą to kwotę można było odliczyć od podatku dochodowego. To posunięcie miało promować krajową produkcję motoryzacyjną i sprzyjać rozwojowi powszechnej motoryzacji. czytaj
2021-08-21 00:06:00
Podkowa - przedwojenny polski motorower z Legionowa
tomasz szczerbicki
W przedwojennej historii polskich motorowerów mieliśmy markę Podkowa, montowaną w podwarszawskim Legionowie. Badaniem historii tego pojazdu od lat 80. zajmuje się dr Katarzyna Kuligowska. Jest ona bez wątpienia największym fachowcem w tym temacie. czytaj
2021-08-16 13:36:00
Motocyklowa Beczki Śmierci - co to jest? Historia, motocykle
tomasz szczerbicki
Po zakończeniu II wojny światowej, aż do połowy lat 70., bardzo popularną - odpustową i festynową - atrakcją były w naszym kraju "Beczki śmierci", w których motocykliści jeździli po pionowej ścianie, na wysokości kilku metrów nad ziemi. Jeszcze w latach 80. na prowincjonalnych odpustach, czy miejskich festynach, czasami można było obejrzeć taki spektakl. czytaj
2021-08-14 01:08:00
Perkun, opis, dane techniczne. Motorower z warszawskiego Grochowa
tomasz szczerbicki
Pokryzysowy dynamiczny wzrost gospodarczy, zaistniały w latach 1936 - 1939, spowodował, że wiele firm próbowało uruchomić montownie "setek" czyli ówczesnych motorowerów. Były wśród nich małe warsztaty, mogące realnie wyprodukować kilka sztuk miesięcznie, były też duże przedsiębiorstwa, które z montażu i częściowej produkcji motorowerów chciałby zrobić działalność uboczną. Jedną z takich dużych firm było Towarzystwo Fabryk Motorów PERKUN (ul. Grochowska 309/317). czytaj
2021-08-04 20:31:00
Motorynka - Motorower Romet 50 M-1 Pony i inne polskie motorynki
tomasz szczerbicki
Motorower Romet 50 M-1 Pony, popularna motorynka, zadebiutował na rynku w 1978 roku. Z miejsca stał się produktem masowo pożądanym. Pierwszy model rometowskiej motorynki (M-1) miał silnik typu 022 produkcji Zakładów Metalowych DEZAMET w Nowej Dębie. Mimo niewątpliwie nowoczesnej i modnej konstrukcji podwozia, motorynka M-1 miała kilka archaicznych rozwiązań, jak chociażby ręczną zmianę biegów (w manetce), czy siodełko typu rowerowego. czytaj
2021-07-31 11:05:00
Czy wiesz gdzie jest w Warszawie fabryka WFM? Warszawska Fabryka Motocykli - to już 70. lat historii
tomasz szczerbicki
70 lat temu powstała Warszawska Fabryka Motocykli. Przedsiębiorstwo to odegrało kluczową rolę w historii przemysłu motocyklowego w naszym kraju po II wojnie światowej. Oprócz własnej produkcji, WFM wspierało również inne fabryki, np. przekazało dokumentacje modelu M06 do Świdnika, gdzie rozpoczęto na tej podstawie produkcji motocykli WSK; opracowywano tu dokumentacje i zbudowano prototyp Junaka 350; tu też produkowano silniki do motocykli SHL 150 M06 i SHL 175 M11. Było to również miejsce, gdzie zrodziło si czytaj
2021-07-25 12:54:00
Sokół 1000, czyli CWS M111 - symbol polskiego motocyklizmu
tomasz szczerbicki
W pierwszych miesiącach 1931 roku, czyli jeszcze w czasie produkcji motocykla CWS M55, rozpoczęto w Państwowych Zakładach Inżynierii prace konstrukcyjne nad nowym motocyklem. Mając w pamięci złe doświadczenia z CWS M55, główny konstruktor pojazdu inż. Zygmunt Okołów stworzył zupełnie nowy motocykl, wzorowany na pojazdach amerykańskich. czytaj
2021-07-17 19:58:00
Motocykle AWO i MZ 250. Jak sprawdzały się w Ludowym Wojsku Polskim?
tomasz szczerbicki
W latach 50. i 60. Wojskowa Służba Wewnętrzna (WSW) używała pewnej liczby motocykli AWO 425 do celów reprezentacyjnych. Przez lata w parkach maszyn ludowego Wojska Polskiego można było też spotkać niewielkie ilości kolejnych wersji motocykla MZ 250. W nieco większych ilościach motocykle MZ ETZ 250 pojawiły się w Wojsku Polskim dopiero w drugiej połowie lat 80. czytaj
2021-07-10 15:50:00
Silnik Gnom, doczepiany do roweru. Szalony projekt komunizmu
tomasz szczerbicki
Około 1957 roku na rynku pojawił się silnik doczepny do roweru marki Gnom. Jego konstrukcję opracowano rok wcześniej, nie stroniąc (delikatnie mówiąc) od zapożyczeń konstrukcyjnych z podobnego silniczka marki Solex. Producentem silnika rowerowego Gnom były Zakłady WSK w Psim Polu pod Wrocławiem. czytaj
2021-06-19 18:08:00
WSK 150 - biały kruk kolekcjonerski. Historia nietypowej WSKi
tomasz szczerbicki
Motocykle WSK kojarzą nam się głównie z silnikami o pojemnościach 125 i 175. Wielu fachowców, zaklinając się na wszystkie świętości, będzie zapewniać, że nic innego nie było. A jednak… W seryjnej produkcji przez jeden rok świdnicka WSK wytwarzała model 150. Miało to miejsce w 1960 roku. czytaj
2021-06-13 16:10:00
SHL M17 Gazela - najlepszy motocykl czasów PRL - opis, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Po sukcesie rynkowym motocykla SHL 175 M11, fabryczni konstruktorzy pracowali nad kolejnym modelem. Trzeba przyznać, że ich założenia szły z duchem czasu i ówczesnymi tendencjami motocyklowej mody. Z tych prac powstał zupełnie nowy motocykl, który w historii naszego przemysłu motocyklowego był chyba najnowocześniejszym pojazdem jednośladowym lat PRL. Mowa oczywiście o motocyklu SHL M17 Gazela. czytaj
2021-06-05 10:59:00
Romet T-1, zwany Komarem 2370 - polski dwuosobowy motorower. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Na przełomie lat 1974 - 1975 roku, w zakładach w Bydgoszczy uruchomiono produkcję dwuosobowego motoroweru Romet 50 T-1 (2370) i Romet 50 TS-1 (2375). Był to duży przełom w gamie polskich motorowerów - pojazd był dwuosobowy i wyglądał jak mały motocykl. Mimo znacznej różnicy w pojemności silnika, nowy Romet stał się poważnym konkurentem motocykla WSK 125. czytaj
2021-05-20 13:01:00
Romet 210 Chart, historia, opis, dane techniczne. Jaki był naprawę?
tomasz szczerbicki
Latem 1985 roku pojawiły się informacje o planowanym rozpoczęciu produkcji nowego krajowego motoroweru - Chart 210 Elektronik. Miał to być kolejny dwuosobowy motorower o uniwersalnym zastosowaniu. W tym projekcie pokładano duże nadzieje handlowe, gdyż w 1985 roku zakończono w Polsce produkcję motocykli WSK, co zapowiadało, że spora część osób zainteresowanych użytkowaniem małolitrażowego jednośladu skieruje swą uwagę ku krajowym motorowerom. Nikt wówczas nie przypuszczał, że Chart stanie się jednym z najbar czytaj
2021-05-16 12:25:00
Motocykle BMW R35 w Ludowym Wojsku Polskim
tomasz szczerbicki
Motocykle BMW R35 produkowane były w Niemczech w latach 1937 - 1940. Pod względem parametrów trakcyjnych był to pojazd przeciętny, charakteryzował się jednak prostą konstrukcją, trwałością i dużą bezawaryjnością. Wspomniane cechy szybko zaskarbiły mu dużą grupę sympatyków, którzy lubili jeździć może nie szybko, ale za to pewnie. Te same zalety doceniła także armia niemiecka. Po wojnie motocykle te trafiły również do Ludowego Wojska Polskiego. czytaj
2021-05-09 10:37:00
Motorower Jawa 50 Mustang w Polsce. Historia, ceny, dane techniczne, jak odblokować?
tomasz szczerbicki
W latach 70. i 80. motorowery Jawa były marzeniem, z trudnościami i dość kosztownie, ale do spełnienia. Były też wtedy marzenia nie do spełnienia, jak np. motorowery japońskie, niemieckie, włoskie czy francuskie. O nich można były tylko czytać w prasie. Jawki były drogie i trudno dostępne, ale uparty klient był w stanie taki pojazd zdobyć. Jeżeli nie nową, można było kupić używaną. czytaj
2021-05-08 19:59:00
Prototypowy motorower Romet MC-1. Czy to enduro, czy motocross? Opis, dane techniczne
tomasz szczerbicki
W roku 1979 powstał prototypowy motorower Romet MC-1. Na bazie ramy seryjnego Rometa zbudowano niespotykany dotąd w ofercie bydgoskiej fabryki motorower typu enduro. Główny nacisk, przy tworzeniu tej konstrukcji, położono na elementy resorujące zawieszeń, bo to one stanowiły sedno jazdy po bezdrożach. czytaj
2021-04-23 15:46:00
Ile motocykli produkowało się w Polsce w latach 70.? Jakie to były marki?
tomasz szczerbicki
To był czas poważnych zmian i wielkich nadziei społecznych w wielu dziedzinach życia narodu i gospodarki. W motoryzacji pojawił się "Samochód dla Kowalskiego" (Polski Fiat 126p, popularny Maluch, produkowany od 1973 roku) - tani i na europejskim poziomie konstrukcyjnym. Szybko jednak okazało się, że popyta był kilkakrotnie większy niż podaż i na kupno tego auta trzeba było czekać w kolejce 5 - 7 lat, a czasami nawet dłużej. Zmieniło się też wiele w dziedzinie jednośladów. czytaj
2021-04-21 16:05:00
Polecamy

Aktualności
reklama
|
|
sklep Ścigacz