tomasz szczerbicki strona 6
Polski motocykl SM 500. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Nazwa SM 500 była skrótem od nazwisk konstruktorów: SM - Schweitzer (Alfred) Mandelot (Edward) oraz wartością pojemności skokowej silnika. Pierwsza publiczna prezentacja motocykla SM 500, który miał wyraźny charakter sportowy, odbyła się wiosną 1933 roku. Na łamach miesięcznika "Motocykl i Cyclecar" ukazał się bardzo pochlebny artykuł o nim. SM 500 został również bardzo ciepło przyjęty przez opinię publiczną. Poza względami technicznymi bardzo ważny był fakt, że pojazd był produkcji polskiej. Aspekty patrio czytaj
2022-03-26 19:50:00
Tornedo, Łucznik i polskie silniki SS-3-MR i SS-3-ML. Opis, historia
tomasz szczerbicki
W 1938 roku produkcję motorowerów podjęła bydgoska Fabryka Rowerów i Motocykli "Tornedo", należąca do Wilhelma Tornowa. Motorowery z tej fabryki nosiły nazwę Tornedo i były napędzane niemieckim silnikiem Sachs oraz polskim silnikami SS-3-MR i SS-3-ML wytwarzanymi przez Fabrykę Pomocniczą dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego w Warszawie. czytaj
2022-03-20 15:11:00
BSA M20, najpopularniejszy motocykl w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie
tomasz szczerbicki
Spółka Birmingham Small Arms (BSA) powstała w 1861 roku w wyniku połączenia kilku zakładów zbrojeniowych. Pierwsze próby produkcji motocykli rozpoczęto tu w 1906 roku. Wytwarzanie motocykli dla wojskowych ruszyło w 1912 roku. czytaj
2022-03-18 12:55:00
Ariel W/NG - żołnierz ze sportowy rodowodem
tomasz szczerbicki
Realia wojenne preferowały do służby wojskowej motocykle proste, trwałe i niezawodne. Jak wiadomo większość alianckich motocykli podczas II wojny światowej stanowiły pojazdy dolnozaworowe. W mniejszości znajdowało się kilka motocykli górnozaworowych, w tym zmilitaryzowany Ariel W/NG. Dosiadali go także żołnierze z Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. czytaj
2022-03-11 11:57:00
Motorower Żak. Budżetowa odmiana Rysia
tomasz szczerbicki
Konstrukcja motoroweru Ryś była nowoczesna i estetyczna, ale za to bardzo kosztowana w produkcji, a efekt finalny drogi w sprzedaży. Szybko okazało się, że nie byliśmy na to gotowi - na rynku poszukiwane były pojazdy proste i tanie. Kiedy ta prawda stała się okrutnie realna i dotarła do świadomości konstruktorów z Zakrzowa, przygotowano "uboższego" konstrukcyjnie i stylistycznie brata Rysia, któremu nadano nazwę Żak. czytaj
2022-02-06 19:33:00
Motorower Ryś. Gdy komuniści pozwolili Polakom zbudować motorower premium
tomasz szczerbicki
W 1956 roku, za sprawą burzliwych protestów społecznych, wiele sfer w polityce społecznej i gospodarce zaczęło ulegać poważnym zmianom. Ten proces nazwano "odwilżą". Owe zmiany spowodowały ogromny wybuch aktywności społecznej i zawodowej, zarówno zwykłych ludzi, jak i zakładów przemysłowych. Jednym z efektów tych zmian był pomysł rozpoczęcia w Polsce seryjnej produkcji motorowerów. czytaj
2022-02-03 10:30:00
Motorowery Niemen z Grodna
tomasz szczerbicki
Jedną z pierwszych wytwórni (montowni) motorowerów w Polsce była Kresowa Wytwórnia Rowerów i Motocykli "Niemen" mieszcząca się w Grodnie. Powstawały tam pojazdy napędzane importowanymi silnikami - niemieckimi Sachs i angielskim Villiers. czytaj
2022-01-27 17:13:00
Polski samochód wyścigowy Krab 75 z silnikiem motocykla HRD Vincent Black Lightning
tomasz szczerbicki
Sława tego motocykla zaczęła się jeszcze przed rozpoczęciem jego produkcji. We wrześniu 1948 roku, na prototypowym egzemplarzu, amerykański kierowca wyścigowy Roland Free osiągnął prędkość 150,3 mph (czyli nieco ponad 240 km/h). Wyczyn przeszedł do legendy nie tylko z powodu wyniku, ale również dlatego że podczas jazdy Roland Free ubrany był tylko w… kask, majtki i tenisówki, a jechał leżąc na motocyklu. czytaj
2022-01-12 20:00:00
Pierwsi Polacy w Dakarze. Star i Jelcz na trasie rajdu Paryż-Dakar 1988
tomasz szczerbicki
Od tego zaczęła się historia udziału Polaków w rajdzie Paryż - Dakar (później rajdzie Dakar). Był rok 1988, 10. edycja tego rajdu rozgrywana była na trasie Paryż - Algier - Dakar, do rywalizacji na pustynnych piachach wystawiono wówczas polskie terenowe ciężarówki - dwa Stary 266 Rally Turbo i dwa Jelcze S442. Pierwsi Polacy w Dakarze. czytaj
2022-01-07 20:44:00
Zanim Star i Jelcz wystartowały w Dakarze. Pierwsza Jazda Terenowa
tomasz szczerbicki
Wierni kibice tego rajdu pamiętają zapewne, że nasze początki w tej rywalizacji zapoczątkowały w 1988 roku ciężarówki Star i Jelcz. Był to jeszcze czas PRL. Później, w nowych realiach politycznych i gospodarczych, możni sponsorzy finansowali starty Polaków w rajdzie Dakar (wcześniej Paryż - Dakar) różnymi pojazdami - motocyklami, samochodami i quadami. Sięgnijmy jednak jeszcze wcześniej i zobaczmy, kiedy zapoczątkowano w Polsce samochodowa rywalizację po bezdrożach. czytaj
2022-01-06 17:33:00
"Dakar" naszych dziadków. Jak to się zaczęło?
tomasz szczerbicki
Historia tego rajdu nie jest zbyt długa, sięga roku 1979. To zaledwie 43 lata. Fascynowali się nim już nasi rodzice. Wartym przypomnienia jest, że rywalizacją w piaszczystym terenie pasjonowali się też nasi dziadkowie. Ich lokalne "Dakary" możecie oglądać na poniższych fotografiach archiwalnych z lat 1950 - 1970. czytaj
2022-01-05 20:28:00
2000 km motorowerem Komar wciągu 61 godzin, Zapomniany wyczyn
tomasz szczerbicki
Młodzi ludzie z Wrocławia pozazdrościli sławy kierowcom, którzy w ubiegłym roku ustanowili międzynarodowe rekordy Polskim Fiatem 125p, i podjęli interesującą próbę ustanowienia rekordu jazdy non-stop, na dystansie 2000 km, motorowerem Komar. Próbę podjęła szóstka uczniów z Wrocławia, byli to: Hanna i Piotr Gerberowie, Piotr Dąbrowski, Andrzej Jacobson, Piotr Krupa i Mirosław Malecki. (…) czytaj
2022-01-02 20:45:00
Cushman 53 Airborne. Amerykański motocykl desantowy
tomasz szczerbicki
Amerykanie musieli mieć wszystko duże - motocykle, samochody, kaliber w broni strzeleckiej. Niektóre złośliwe kobiety twierdzą, że był to kompleks małego… Odkładając żarty na bok, trzeba przyznać, że coś w tym było. W armii amerykańskiej nawet to, co powinno być małe, było duże. Dobrym tego przykładem był ich motocykl desantowy z czasów II wojny światowej. Gdy w Europie Włosi zbudowali malutkiego desantowego Volugrafo Aeromoto, a Anglicy Welbike (oba można było wziąć pod pachę i pójść), Amerykanie dla czytaj
2022-01-01 13:23:00
Motocykle w Polsce w pierwszych miesiącach po zakończeniu II wojny światowej
tomasz szczerbicki
W maju 1945 roku, w momencie zakończenia II wojny światowej, na ziemiach polskich było około 5000 motocykli. W większości były to pojazdy zdobyczne lub pozostawione przez Niemców. Gama marek i typów tych jednośladów była ogromna. W czasie wojny Niemcy posiadali w służbie wojskowej dużą ilość motocykli własnej produkcji oraz zdobywali tysiące motocykli różnych marek w krajach podbitych. Pojazdy te wcielali w szeregi jednostek liniowych Wehrmachtu i SS oraz do oddziałów tyłowych, np. policji czy służb wsparci czytaj
2021-12-18 19:40:00
"Zapierdalac", pojazd konstruktora Syreny z silnikiem motocyklowym
tomasz szczerbicki
Twórcą tego pojazdu był inż. Stanisław Łukaszewicz, jeden z konstruktorów prototypu Syreny. W latach 60. i 70. był on szefem Biura Konstrukcji Nadwozi Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu. W latach 80. był kierownikiem Zakładu Doświadczalnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego FSO. . W przypadku codziennych dojazdów do pracy musiał tylko na własny koszt kupować benzynę. Właśnie ten aspekt był inspiracją do stworzenia Zapierdalaca. czytaj
2021-12-11 15:32:00
Motorower Wierchowina. Historia, opis, dane techniczne
tomasz szczerbicki
"Nie pij wódki, nie pij wina, kup se motor Wierchowina". Kilka wyrazów, a jak wiele ważkich przesłań. Miał on (interpretacja z przymrużenie oka) - zwalczać społeczną plagę pijaństwa, zachęcać do oszczędzania (najlepiej pewnie w PKO) i skłaniać do masowego zmotoryzowania społeczeństwa. Radziecki motorower Wierchowina, produkowanych przez Lwowskij Motozawod na Ukrainie. czytaj
2021-12-05 16:11:00
Motorower Jawa 50 typ 555. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Na początku lat 60. zaczęto do Polski sprowadzać czechosłowackie motorowery Jawa 50 typ 555. Pojazd ten prezentował ciekawą stylistykę a jego jednostka napędowa była wyraźnie lepsza (mocniejsza i trwalsza) od naszych silników. Cena motoroweru Jawa 50 typ 555 kształtowała się u nas na poziomie ceny krajowego Rysia, czyli była wysoka. czytaj
2021-12-04 14:47:00
Autoskuter P-80. Opis, historia, dane techniczne
tomasz szczerbicki
Twórcy "autoskutera" energicznie przygotowują seryjną produkcję. W tym roku wypuszczą jeszcze kilkanaście samochodzików z silnikami Jawa 250 a w przyszłym roku projektowana produkcja (już z własnym silnikiem) ma wynieść co najmniej 500 sztuk. Podwozia i silniki wykonywanie będą w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych, a nadwozie w Hucie "Silesia" w Rybniku. W dalszym etapie przewiduje się opracowanie podwozia czterokołowego. Tak entuzjastyczne opinie padały na początku historii autoskutera P-80. D czytaj
2021-11-06 11:52:00
Fafik - samochód zbudowany na elementach skutera Osa M50
tomasz szczerbicki
W 1958 roku, w Warszawskiej Fabryce Motocykli opracowano plany konstrukcyjne i zbudowano pierwszy egzemplarz prototypowy mikrosamochodu nazwanego Fafik, przeznaczonego dla 3 osób. Twórcą Fafika był Jerzy Jankowski. W konstrukcji tego mikrosamochodu wykorzystano wiele elementów skutera Osa M50. czytaj
2021-10-09 18:32:00
SMYK, czyli polski mikrosamochód z motocyklowym sercem Junak M07
tomasz szczerbicki
Wiosną 1957 roku, w jazdy testowe wyruszył prototyp mikrosamochodu Smyk. Pojazd wyglądał ładnie, ale nie był zbyt oryginalny - podobieństwo do niemieckiego mikrosamochodu Zündapp Janus było bardzo wyraźne i nieprzypadkowe. Smyk powstał w warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot.). czytaj
2021-10-02 20:04:00
Polecamy

Aktualności
reklama
|
|
sklep Ścigacz