tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ariel W/NG - żołnierz ze sportowy rodowodem
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Ariel W/NG - żołnierz ze sportowy rodowodem

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.03.11, 11:57 Drukuj

Realia wojenne preferowały do służby wojskowej motocykle proste, trwałe i niezawodne. Jak wiadomo większość alianckich motocykli podczas II wojny światowej stanowiły pojazdy dolnozaworowe. W mniejszości znajdowało się kilka motocykli górnozaworowych, w tym zmilitaryzowany Ariel W/NG. Dosiadali go także żołnierze z Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. 

Ariel zaliczany jest do najstarszych firm motocyklowych w Europie. Produkcję pierwszych trójkołowych motocykli, z silnikiem De Dion-Bouton, rozpoczęto tam już 1898 roku. W cztery lata później rozpoczęto wytwarzanie klasycznych motocykli dwukołowych. W latach 30. Ariel zasłynęła produkcją motocykli wyposażonych w nietypowe, czterocylindrowe silniki z cylindrami ułożonymi w kwadrat, z górnozaworowymi rozrządami.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Ariele "poszły do wojska" już w czasie I wojny światowej. W połowie lat 30. armia brytyjska przeprowadziła testy czterocylindrowych modeli "Square 4", wyposażonych w silniki o pojemności skokowej 600 cm³ (ohc) i 1000 cm³ (ohv), oraz jednocylindrowego, dolnozaworowego modelu VA3, jednak do zakupów nie doszło.

We wrześniu 1939 roku władze wojskowe armii brytyjskiej złożyły w zakładach Ariel zamówienie na model W/VA. W następnych miesiącach do wojska trafiło około 200 sztuk tych pojazdów. Posiadał one jednocylindrowy, dolnozaworowy silnik o pojemności skokowej 497 cm³. Były przystosowane do wykorzystania solo lub jako zaprzęg z wózkiem bocznym.

Na początku czerwca 1940 roku, po stratach pod Dunkierką, w akcji szybkiego odbudowywania stanów etatowych pojazdów, wojsko zakupiło również ok. 50 sztuk jednocylindrowych, górnozaworowych Arieli VH i ok. 40 sztuk modelu NH. Oba motocykle w cywilu znane były jako "Red Hunter". Większy - VH - posiadał silnik o pojemności skokowej 497 cm³. Mniejszy - NH - napędzany był silnikiem 347 cm³.

Z tych samych powodów co "Red Hunter", do wojska trafiło również kilkadziesiąt sztuk cywilnych, jednocylindrowych, górnozaworowych Arieli VG i NG. Model VG posiadał silnik o pojemności skokowej 497 cm³, a NG - 347 cm³.       


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W sierpniu 1940 roku firma Ariel zaczęła dostarczać armii brytyjskiej zmilitaryzowany model W/NG. Motocykl ten - wyposażony w jednocylindrowy, górnozaworowy silnik o pojemności skokowej 347 cm³ - powstał na bazie cywilnego, uterenowionego Ariela, który w 1938 roku startował w słynnej terenowej "Sześciodniówce".

W stosunku do cywilnego wzorca, militarny W/NG został nieco zmodyfikowany pod kątem potrzeb wojskowych. Konstrukcja podwozia tego pojazdu była klasyczna - dla angielskich jednośladów tamtego okresu - rurowa rama, przednie zawieszenie stanowił widelec trapezowy, a tylne było sztywne.    

Ariel W/NG był jednym z najpopularniejszych, górnozaworowym motocykli w armii angielskiej. Jego produkcja ruszyła latem 1940 roku i trwała do roku 1945. W tym czasie, z różnych powodów, osprzęt tego pojazdu kilkakrotnie poddawany był modyfikacją. Podstawowa konstrukcja motocykla nie była zmieniana. Ogółem wyprodukowano 47 599 sztuk modelu W/NG, które w większości trafiły do wojska.

Marka, model: Ariel, W/NG
Silnik: jednocylindrowy
Pojemność skokowa: 347 cm³ (72 x 85 mm)
Rozrząd: górnozaworowy (ohv)
Stopień sprężania: 6,5:1
Moc efektywna silnika: 15 KM przy 4800 obr./min.
Instalacja elektryczna: 6 Volt
Gaźnik: Amal
Skrzynia biegów: 4-biegowa, sterowana nożnie
Przeniesienie napędu: łańcuchem
Rama: rurowa
Zawieszenie przód: widelec trapezowy, amortyzator cierny
Zawieszenie tył: sztywne
Koła, opony: 19", 19 x 3,25
Masa własna: 159 kg
Rozstaw osi: 1360 mm
Prześwit: 130 mm
Prędkość maksymalna: 110 km/h

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę