tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sok 1000, Sahary, WLA i M-ka. Legendarne motocykle II wojny wiatowej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Sok 1000, Sahary, WLA i M-ka. Legendarne motocykle II wojny wiatowej

Autor: Tomasz Szczerbicki 2024.03.29, 11:16 Drukuj

Dla sporej grupy osób w wieku 40+ termin "motocykle wojskowy" kojarzy się, w pierwszej chwili, z tym, co oglądał w serialu telewizyjnym "Czterej pancerni i pies". To rozpalało dziecięcą wyobraźnię i na lata pozostawało w pamięci. Dziś już trochę inaczej patrzymy na historię motocykli wojskowych niż 30 lat temu. Telewizja, książki i internet dostarczają dużo wiedzy na ten temat.

W czasie II wojny światowej, po obu stronach frontu, używano ogółem około 200 marek i modeli motocykli. Większość została zapomniana, ale kilka stało się powszechnie znanymi "ikonami", np. Sokół 1000, Harley-Davidson WLA, BMW R 75 Sahara i Zündapp KS 750 Sahara, M-72 i kilka innych.  

NAS Analytics TAG

Po stronie niemieckiej…

W czasie wojny Niemcy posiadali dużo motocykli wojskowych. Od 1935 roku tamtejsze fabryki jawnie konstruowały i produkowały silnikowe jednoślady głównie przeznaczone dla wojska. Etatowo w niemieckich siłach zbrojny używano motocykli: Ardie, BMW, DKW, NSU, Phänomen, Triumph (TWN), Victoria, Zündapp. Do tego dochodziły motocykle zdobyczne.

Kilka niemieckich motocykli stało się niekwestionowanymi symbolami techniki wojskowej. Dziś większość kolekcjonerów i miłośników nie wiąże ich z ideologią faszystowską, ale docenia je za kunszt konstruktorów i wytwórców. Najbardziej znanymi są: BMW R 12 - najbardziej sztandarowy motocykl armii niemieckiej w czasie II wojny światowej; terenowy BMW R 75 Sahara - jeden z najbardziej nowoczesnych motocykli II wojny, podobnie jak druga Sahara - Zündapp KS 750. Kto nie słyszał o Saharach? Większość zapytanych dziś motocyklistów coś tam o nich wie.


motocykle II wojny

Motocykle II wojny światowej

W książce zawarta jest historia motocykli wojskowych używanych w czasie trwania drugiej wojny światowej przez żołnierzy poszczególnych armii, m.in.: niemieckiej, polskiej, francuskiej, radzieckiej. Każdy z omawianych krajów posiadał swój sztandarowy model. Niektóre zostały spopularyzowane dzięki filmom wojennych. W wielu z nich zobaczymy niemieckich żołnierzy na motocyklu z bocznym wózkiem. W sumie zaprezentowanych zostało blisko dwieście motocykli wojskowych.

Poznaj "Motocykle II wojny światowej" »

Po stronie aliantów…

Najbardziej znanymi polskimi motocyklami wojskowymi są CWS M111 (Sokół 1000 M111) i Sokół 600. Po wybuchu wojny Polscy żołnierze szybko jednak przesiedli się na inne maszyny. Po przegranej kampanii wrześniowej i upadku Francji w 1940 roku, Polskie Siły Zbrojne, w ramach wojsk alianckich, formowane były w Wielkiej Brytanii. Tam nasi żołnierze dosiadali motocykli angielskich i amerykańskich.    

Po stronie aliantów też było kilka "gwiazd", które świecą do dziś, a największą z nich jest bez wątpienia Harley-Davidson WLA. Gdy żołnierze amerykańscy wylądowali na plażach Normandii motocykl ten otrzymał przydomek "Liberator" (wyzwoliciel). Jest on legendarny do tego stopnia, że obecnie produkowane są prawie wszystkie jego części składowe i jeżeli ktoś chce może sobie złożyć nową WLA.   

Po wojnie symbolem motocykla wojskowego z II wojny światowej był u nas radziecki M-72, choć faktycznie w czasie wojny powstało ich niewiele. Ten mit rozpowszechnił właśnie serial "Czterej pancerni i pies". Siła telewizji była ogromna i często zniekształcała historię. Faktycznie większość motocyklistów wojskowych, którzy w 1944 roku wjechali na ziemie polskie ze wschodu, dosiadało amerykańskich Harleyów-Davidsonów WLA, które na wschód trafiły w ramach pomocy amerykańskiej "Lend-Lease".

Szeroką gamę motocykli wojskowych miała armia brytyjska, m.in. Ariele, BSA, Nortony, Matchlessy, Royal Enfieldy. Maszyny te jednak nie stały się kultowymi i dziś niewiele osób o nich pamięta. Podobnie jest z motocyklami francuskimi, gdyby zapytać przeciętnych motocyklistów - czym w czasie wojny jeździli Francuzi, idę o zakłada, że większość nie będzie znała ani jednej marki. Innym nieznanym tematem są wojskowe motocykle japońskie z czasów II wojny.  

Tak jak Anglicy tworzyli bardzo proste, pragmatyczne i przemyślane konstrukcje, tak Włosi nie mogli się powstrzymać, aby nie unowocześniać swoich motocykli wojskowych. Więcej informacji na wspomniane tematy znajdziecie w książce "Motocykle II wojny światowej".   

 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

 

motocykle II wojny okladka  Wznowiona po 18 latach książka Tomasza Szczerbickiego "Motocykle II wojny światowej", zawiera historię motocykli wojskowych używanych przez żołnierzy poszczególnych armii, m.in.: niemieckiej, polskiej, francuskiej, radzieckiej, brytyjskiej, włoskiej i amerykańskiej. W sumie zaprezentowanych zostało tam blisko 200 maszyn wojskowych.

Książkę można kupić TUTAJ 
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na gr