tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Harley-Davidson 165. Opis i historia harleya z niemieckim rodowodem
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Harley-Davidson 165. Opis i historia harleya z niemieckim rodowodem

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.05.27, 13:35 Drukuj

Od kilku miesięcy w europejskiej prasie motocyklowej toczy się ciekawa dyskusja na temat teraźniejszości i przyszłości motocykli Harley-Davidson. Jedni zarzucają tym pojazdom brak nowoczesności na poziomie XXI wieku i zbyt twardy konserwatyzm konstrukcyjny oraz nienawiązywanie równej konkurencji (w kwestiach technicznych i konstrukcyjnych) z firmami japońskim. Inni, po ostatnich premierach Harleya (Pan America, Sportster S, Nightster), zarzucają marce przeciwstawianie się temu, co święte w Harley - czyli właśnie konserwatyzmu formy (karoseria) i treści (układ napędowy). Kto ma słuszność to już oceńcie sami. Według mnie prawda leży zapewne gdzieś po środku tylko ludzie nie lubią w dyskusjach kompromisów, głównie ze względów ambicjonalnych.

Firma Harley-Davidson stawia zaś na nowoczesność i próbuje nadążać za światowymi trendami. Konserwatyzm wizerunkowy przestaje chyba być dla nich priorytetem w polityce marketingowej. Nawiązuje to do definicji "przeciętnego człowieka XXI wieku".

NAS Analytics TAG

A jak to było w historii, która - podobno - lubi się powtarzać. Harley-Davidson zawsze trzymała rękę na pulsie i w dobrym momencie podejmował decyzje. To pozwoliło mu nieprzerwanie przetrwać na rynku. Dla porównania konkurencyjny Indian stał twardo na polu konserwatyzmu i okazało się to zgubne. Prawa rynkowe dalekie są od sentymentów.

Spośród różnych wcieleń motocykli Harley-Davidson, dziś chciałbym przypomnieć jeden z najbardziej nietypowych - bo mały i dwusuwowy - Harley-Davidson 165.

Po zakończeniu II wojny światowej w kilkunastu krajach na świecie rozpoczęto produkcje motocykli wzorowanych na niemieckim DKW RT 125. W Wielkiej Brytanii powstawały BSA Bantam, w Związku Radziecki - Moskwy 125, u nas motocykle Sokoły 125 a w Stanach Zjednoczonych Harley-Davidson 125. Pierwsza ich wersja była produkowana w latach 1947 - 1952. Motocykl ten miał pojemność skokową 125 cm³, moc maksymalna 3 KM, trzybiegową skrzynię biegów, osiągał prędkość maksymalną 80 km/h (50 mil/h). Do tego był tani, prosty i solidny.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Na początku nie wróżono mu wielkiej kariery. Fala krytyki była bardzo duża. Więcej było głosów sceptycznych niż optymistycznych. Rynek zweryfikował jednak owe opinie. Harley-Davidson 125 sprzedawał się bardzo dobrze.

W 1953 roku zastąpiono go modelem 165, który produkowany był w latach 1953 - 1959. To właśnie ten, który oglądacie na fotografii. Główną różnicą, w stosunku do swojego mniejszego i starszego brata, była pojemność skokowa silnika zwiększona do 165 cm³ (moc wzrosła do 5,5 KM) oraz modyfikacje przedniego zawieszenia. Tylne zawieszenie pozostawało nadal sztywne.

Pojazdy "made in USA" stereotypowo kojarzą się z luksusem, konstrukcyjnych przepychem i dużymi silnikami. Amerykanie ponad wspomniane cechy hołdują jeszcze innym zaletom, ważniejszym - cenie, trwałości i ekonomice eksploatacji. Jeżeli macie co do tego wątpliwości to spójrzcie na Forda T, prymitywne auto, które sprzedało się w kilkunastu milionach (!) egzemplarzy.

W 1955 roku rozpoczęto produkcje Harleya-Davidsona 125 Hummer. Produkowany był on równolegle model 165, który nazywany był czasami "Dużym Hummerem". Była to jednak nazwa nieoficjalna, stworzona przez motocyklistów a nie machinę marketingową producenta.

Harley-Davidson 165 kontynuował sukces rynkowy swojego poprzednika. Sprzedawał się dobrze. Po nim, w kolejnych latach, na jego bazie powstały następne modele, m.in.: Pacer i Scat. To jednak tematy na kolejne artykuły.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę