Hildebrand & Wolfmuller. Pierwszy na ¶wiecie motocykl produkowany seryjnie
Jako pierwsza na świecie seryjną produkcję motocykli z silnikami spalinowymi rozpoczęła w 1894 roku niemiecka firma Hildebrand & Wolfmuller. Tam też narodziło się słowo "motocykl". Nazwy tej po raz pierwszy użył konstruktor Alois Wolfmuller, kiedy w roku 1893 zgłosił swój patent na pojazd jednośladowy.
Motocykle Hildebrand & Wolfmuller miały podwójną ramę rurową, w którą montowano poziomy, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności skokowej 1488 cm³, osiągający moc maksymalną 2,5 KM przy 240 obr./min. Rolę chłodnicy spełniał tylny błotnik, który był półokrągłym zbiornikiem cieczy chłodzącej. Napęd tylnego koła był bezpośredni, przez korbowody. Prędkość motocykla nie przekraczała 40 km/h. Pojazd ten, na podstawie licencji, produkowany był również we Francji pod nazwą "La Petrolette".
Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »Ogółem zbudowano około 2000 takich motocykli. Do dziś zachowało się ich kilkanaście, o których wiadomo. O posiadanie takiego eksponatu zabiegają największe muzea motocyklowe na świecie. Prezentowany tu egzemplarz eksponowany jest w Barber Motorsports Museum w Stanach Zjednoczony. Gdyby ktoś chciał obejrzeć ten motocykl na żywo, można go znaleźć bliżej, np. w Narodowym Muzeum Techniki w Pradze, w niemieckim muzeum Sinsheim, Muzeum Nauki w Londynie i jeszcze kilku innych w Europie.
Na prezentowanych tu fotografiach możecie szczegółowo obejrzeć złożoność tej konstrukcji.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze