tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Czy wiesz gdzie jest w Warszawie fabryka WFM? Warszawska Fabryka Motocykli - to ju¿ 70. lat historii
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Czy wiesz gdzie jest w Warszawie fabryka WFM? Warszawska Fabryka Motocykli - to ju¿ 70. lat historii

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.07.25, 12:54 Drukuj

70 lat temu powstała Warszawska Fabryka Motocykli. Przedsiębiorstwo to odegrało kluczową rolę w historii przemysłu motocyklowego w naszym kraju po II wojnie światowej. Oprócz własnej produkcji, WFM wspierało również inne fabryki, np. przekazało dokumentacje modelu M06 do Świdnika, gdzie rozpoczęto na tej podstawie produkcji motocykli WSK; opracowywano tu dokumentacje i zbudowano prototyp Junaka 350; tu też produkowano silniki do motocykli SHL 150 M06 i SHL 175 M11. Było to również miejsce, gdzie zrodziło się wiele ciekawych pojazdów prototypowych i sportowych.

Warszawską Fabrykę Motocykli utworzono w 1951 roku, na bazie Państwowych Zakładów Samochodowych nr 2, zlokalizowanych na ul. Mińskiej 25. Przed wojną znajdowały się tu Zakłady Amunicyjne "Pocisk". Hale fabryczne były częściowo odbudowane po zniszczeniach wojennych, tam umieszczono działy WFM. Dyrektorem Warszawskiej Fabryki Motocykli został Wacław Laskowski.

Advertisement
NAS Analytics TAG

W czasie 14 lat funkcjonowania (1951 - 1965) w Warszawskiej Fabryce Motocykli  produkowano seryjnie pięć jednośladów - motocykle: SHL 125 M04, SHL 125 M05, WFM 125 M06 (modernizowany w czasie produkcji) oraz skutery: Osa 150 M50 i 175 M52. Produkty WFM były licznie eksportowane. Pierwszą partię 1000 motocykli WFM 125 M06 wysłano latem 1956 roku do Indii. W przypadku skutera Osa 175 M52 zrobiono krok dalej, sprzedając Indiom licencję na ich wytwarzanie.   

Produkcja w WFM rozkręcała się powoli. Od uruchomienia fabryki do końca 1957 roku wyprodukowano ogółem 100.000 motocykli. W kolejnych latach gamę produkcyjną wzbogaciły skutery Osa, a roczna ogólna produkcja wahała się w granicach 32.000 - 40.000 pojazdów.  


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Obok motocykli seryjnych powstało tu również co najmniej kilkanaście prototypów oraz wersji sportowych i wyczynowych (np. do bicia rekordu prędkości). Było to dziełem wielu osób, z których najwybitniejszą był bez wątpienia Jerzy Jankowski. Nad nowymi projektami motocykli pracowali również Krzysztof Brun, Stanisław Brun, Jan Ignatowicz, Maciej Piątkowski.

Tak jak wspomniałem, w WFM produkowano także silniki do kieleckich SHL 150 i 175. Powstał tu również prototyp Junaka 350, którego produkcje rozpoczęto potem w Szczecinie. Motocykl WFM 125 M06 był też wzorcem dla pierwszych WSK 125.

Pracownicy WFM mieli swoją wewnętrzną gazetę "Głos WFM", która wydawana była w nakładzie ok. 1000 egzemplarzy. Może w archiwum rodzinny kogoś z Was zachowały się egzemplarze tego wydawnictwa?

Warszawską Fabrykę Motocykli zlikwidowano w 1965 rok. Rok wcześniej pisała już o tym oficjalnie prasa. Sama decyzja, w urzędniczych gabinetach, musiała więc zapaść jeszcze kilka miesięcy wcześniej. Prawdopodobnie już na przełomie lat 1963 - 1964 los WFM był przesądzony.

Jak obecnie wygląda teren dawnej Warszawskiej Fabryki Motocykli (ul. Mińska 25)? Dziś mieści się tam osiedle Soho Factory, aspirujące do miana modnego miejsca Warszawy. Jest to połączenie nowoczesnych bloków z budynkami dawnej WFM, a nawet wcześniejszymi, jeszcze z czasów "Pocisku".

 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê