tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rynek motoryzacyjny w Polsce przed wojn± - statystyki samochodów, motocykli, stanu dróg w roku 1937
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rynek motoryzacyjny w Polsce przed wojn± - statystyki samochodów, motocykli, stanu dróg w roku 1937

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.08.21, 00:06 Drukuj

W drugiej połowie lat 30. pojawił się przepis, który mówił, że nabywcom nowego pojazdu (samochodu, motocykla, motoroweru) produkcji krajowej (lub zmontowanego w Polsce) przysługuje zwrot 20% ceny pojazdu, którą to kwotę można było odliczyć od podatku dochodowego. To posunięcie miało promować krajową produkcję motoryzacyjną i sprzyjać rozwojowi powszechnej motoryzacji.

Ważnym aspektem była również konieczność powszechnej edukacji technicznej społeczeństwa, a w szczególności młodzieży i ludzi aktywnych zawodowo. Politechnizacja społeczeństwa polskiego była w owym czasie na zatrważająco niskim poziomi. W dynamicznie rozwijającej się Europie byliśmy na szarym końcu, a nasz poziom w dziedzinie powszechnej motoryzacji był porównywalny do półdzikich krajów azjatyckich lub afrykańskich.  

NAS Analytics TAG

 statystyki liczby samochodow w europie w roku 1937

"Kalendarz drogowy na rok gospodarczy 1939-40" opracował zespół pod redakcją inż. H. Kiepala i inż. A. Missbacha. Wydawca: Związek Inżynierów Drogowych R.P., Warszawa 1939. 

Jak widać na powyższym wykresie, Polska z wartością 1,2 była tylko nieznacznie lepsza od Rumunii, która posiadała 1 samochód na 1000 mieszkańców. Bardzo znamiennym, dla pokazania niskiego poziomu zmotoryzowania naszego kraju w latach 30., było porównanie z państwami sąsiadującymi lub leżącymi blisko nas, np.: Czechosłowacją - 8, Niemcami - 18, Szwecją - 25, Belgią - 24 czy Francją - 49.  


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Rozwój motoryzacji był hamowany nie tylko przez wydajność fabryk i możliwości nabywcze społeczeństwa, ale również przez ilość i stan polskich dróg. W tym względzie sytuacja była fatalna. W miastach, poza centrum, dużo ulic było brukowanych, a poza miastem wiele dróg było bitych, lecz gdy przychodziły wiosenne roztopy lub jesiennie słoty trakty te zamieniały się w błotniste szlaki nie do przebycie przez samochodu ani motocykl.        

 siec drog w polsce statysyki przed wojna

"Kalendarz drogowy na rok gospodarczy 1939 -40" opracował zespół pod redakcją inż. H. Kiepala i inż. A. Missbacha. Wydawca: Związek Inżynierów Drogowych R.P., Warszawa 1939. 

Widać tu porównanie Polski z 16,3 km dróg bitych na powierzchni 100 km² z innymi państwami Europy: Czechosłowacja miała na tej powierzchni dróg 50 km, Niemcy 46 km a Francja 110 km.

Mity i legendy dotyczące naszej przedwojennej motoryzacji - motocykle Sokół, samochody CWS czy Polskie Fiaty - w nieco sztuczny sposób tworzone są za sprawą naszego patriotyzmu. Kiedy spojrzymy na statystyki i porównamy je z innymi krajami sytuacja zaczyna wyglądać mniej optymistycznie.

W latach 1936 - 1939 liczba pojazdów w Polsce wyglądał następująco: 

Rok

Ciężarówki

Samochody osobowe

Motocykle i Motorowery (setki)

1936

1937

1938

1939

5000

5545

6843

8609

13 862

15 885

19 548

24 560

8295

8898

9876

12 061

"Kalendarz drogowy na rok gospodarczy 1939 -40" opracował zespół pod redakcją inż. H. Kiepala i inż. A. Missbacha. Wydawca: Związek Inżynierów Drogowych R.P., Warszawa 1939. 

Dla porównania, dziś po naszych drogach jeździ ok. 21 milionów samochodów osobowych i ponad milion motocykli.

motocykle w polsce w okresie miedzywojennym

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    na górê