tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Youngtimery i oldtimery w Polsce. Skąd się biorą te szalone ceny? Odwiedziłem Motobazar.
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Youngtimery i oldtimery w Polsce. Skąd się biorą te szalone ceny? Odwiedziłem Motobazar.

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.06.18, 18:31 1 Drukuj

W ostatnich miesiącach czytałem kilka artykułów o tym, jak i w co inwestować na rynku pojazdów zabytkowych w Polsce. Odniosłem wrażenie, że autorzy tych opracowań bardziej skupili się na analizie tego rynku w Europie zachodnie niż na naszych realiach.

Owszem, od ponad 30 lat jesteśmy krajem niezależnym, otwartym, demokratycznym, kierującym się w gospodarce logiczną ekonomią. Dotyczy to prawie wszystkiego oprócz rynku pojazdów klasycznych i zabytkowych. Tu jak kotwicą przykuci jesteśmy do dna i siedzimy mentalnie w latach 60., 70. i 80. Przekłada się to w bezpośredni sposób na ekonomię tej branży. Owszem, inwestowanie w motocykle klasyczne i zabytkowe jest bardzo rentowne, ale trzeba wiedzieć, jak realnie wygląda ten rynek u nas.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Nasze realia tego rynku - czy jest to zacofanie mentalne, czy specyfika? Trudne pytanie. Myślę, że jest to głównie specyfika ze sporą szczyptą zacofania w kulturze technicznej. Teraz zapewne większość się obruszy na tę "szczyptę", ale spójrzmy uczciwie na to zagadnienie.

Czym jest zaś ta nasza "specyfika"? To rozbudowana emocjonalność i refleksyjność. Mówiąc krótko słowiańska dusza, które jakoś nie może z nas wyplenić globalizacja. Na pewno odnosi się to do pokolenia 45+, mniej do ludzi młodszych, ale właśnie osoby 45+ najczęściej inwestują w motocykle klasyczne i zabytkowe.

Pewnym wzmocnieniem naszej "uczuciowości" był też czas pandemii. Obserwując i porównując to, co się działa na rynku w latach 2016 - 2019, do tego co dzieje się w ostatnich 6 - 8 miesiącach, widać niesamowitą dynamikę wzrostu cen, dużo większą niż wcześniej.    

W praktyce wygląda to tak, że wybieramy pojazdy bliskie sercu, a nie dobre, ciekawe, unikatowe czy ważne w historii motoryzacji. Pojazdy, o których kiedyś marzyliśmy, a teraz są dostępne dla nas. Pojazdy, którymi jeździliśmy w młodości, a obecny zakup takowego jest dla nas pewnego rodzaju wspomnieniowym wehikułem czasu do tamtych dni. Pojazdy, o których opowiadali nam rodzice, dziadkowe a dziś ich zakup traktujemy jak posiadanie kawałka życia naszych ukochanych przodków. I można by wypisać jeszcze kilkanaście innych motywacji, niekoniecznie podobnych, ale ze wspólnym mianownikiem, którym są uczucia lub wspomnienia. To wszystko przekuwa się w specyfikę naszego rynku motocykli klasycznych i zabytkowych.  


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Za przykład niech posłużą łódzki Motobazar, który odbyła się na początku maja, i ogłoszenia internetowe, do których możesz zajrzeć w każdej chwil. W Łodzi stały ładnie zachowane lub odrestaurowane motocykle angielskie i włoskie z lat 50. i 60. w cenach 20 - 30 tysięcy złotych, ale zainteresowanie nimi było niewielkie. Motocykle naprawdę ładne i dobre, do jazdy. W innej części Motobazaru oferowano gruzy (bo nawet nie można tego było nazwać "motocyklami do remontu", ze względu na stan i braki) motocykli Junak 350 w cenie 20 - 30 tysięcy złotych. Te po pewnym czasie znajdowały klientów. Odrestaurowane Junaki dochodziły cenowo do poziomu 50 - 70 tysięcy złotych i widać było zainteresowanie nimi. Obok stały pięknie Harleye-Davidsony z lat 90. do kupienia w granicach 25 - 35 tysięcy złotych. Harleye - wsiąść i jechać.        

Kolejny jaskrawy przykład to motorynki Romet, oferowane w cenach 7 - 10 tysięcy złotych, a niektóre nawet drożej. Obok stały ciekawe motorowery włoskie i niemieckie, których nikt nie chciał za połowę tej ceny. Dla mnie kuriozum był widok, gdy ktoś oferował ładny motorower Kreidler z lat 70. (ta marka to elita wśród motorowerów w Europie zachodnie) i nikt się przy nim nie zatrzymywał. Za to tłum kłębił się i ekscytował się przy owych Rometach. Stąd powyższa wzmianka o owej "szczypcie zacofania w dziedzinie kultury technicznej", umieszczona kilka wersów wyżej.

Kolejny przykład to motocykle WFM i WSK (zwłaszcza te drugie), których ceny przekraczają już poziom zdrowego rozsądku. Ale u nas nie kupuje się rozsądkiem, tylko sercem i wszelkich analizach rynku powinny to uwzględniać.  

Najbardziej kochamy jednoślady polskie - WFM, SHL, Junak, WSK, Romet - ale szybko gonią je pojazdy zagraniczne, niegdyś licznie do nas sprowadzane - IŻ, Jawa, CZ, Panonia, MZ.

O gustach się nie dyskutuje, więc to odsuńmy na bok. Przy profesjonalnej analizie rynku motocykli klasycznych i zabytkowych w Polsce warto jednak pamiętać (lub zaobserwować), że nasze realia tej branży jeszcze się nie zhomogenizowały z runkiem w Europie zachodniej. W tym przypadku jesteśmy specyficzni. 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę