tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 WSK 150 - biay kruk kolekcjonerski. Historia nietypowej WSKi
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

WSK 150 - biay kruk kolekcjonerski. Historia nietypowej WSKi

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.06.13, 16:10 2 Drukuj

Motocykle WSK kojarzą nam się głównie z silnikami o pojemnościach 125 i 175. Wielu fachowców, zaklinając się na wszystkie świętości, będzie zapewniać, że nic innego nie było. A jednak… W seryjnej produkcji przez jeden rok świdnicka WSK wytwarzała model 150. Miało to miejsce w 1960 roku.

Kielecka SHL produkowała wówczas model 150 M06. Silniki dostarczała im warszawska WFM. WSK wytwarzała wtedy tylko model 125. Obserwując popularność pojazdu konkurencji WSK, zdecydowała się na krok w przód i też rozpoczęła produkcje modelu 150. Silniki do tego motocykla także pochodziły z WFM.

NAS Analytics TAG

Silnik 150 (dokładnie 148 cm³) był to dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym. Średnica cylindra 57 mm, skok tłoka 58 mm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 6,5 KM przy 4800 obr/min. Skrzynia biegów nadal pozostawała 3 przekładniowa. 

Rama kołyskowa, zamknięta, podwójna, spawana z kształtownika o przekroju prostokątnym. Zawieszenie koła przedniego stanowił widelcu teleskopowym z tłumieniem olejowym, o skoku 160 mm. Zawieszenie tylne był to wahacz wleczonym z dwoma elementami resorującymi, o skoku 93 mm. Egzemplarze tego modelu malowane były na dwa kolory - wiśniowy i czarny. Motocykl osiągał prędkość maksymalną ok. 80 - 85 km/h, spalał według danych fabrycznych 3,3 l / 100 km, ważył w stanie gotowym do jazdy 190 kg. 

W okresie produkcji (1 rok, 1960) zbudowano 9988 egzemplarzy WSK 150. Trudno wiarygodnie powiedzieć, co było powodem zakończenia produkcji tego modelu. Prawdopodobnie nie był on wielkim postępem (parametry techniczne) w stosunku do głównego produktu WSK, czyli modelu 125. Zmuszał za to do poszerzania liczby operacji wytwórczych i zwiększenia magazynu części. W zunifikowanym przemyśle lat PRL była to duże utrudnienie. Być może Warszawska Fabryka Motocykli nie nadążała też z produkcją silników. Pamiętajmy, że dla WFM produkcja silników 150 była działaniem ubocznym. Fabryka ta produkowała własne motocykle i skutery.  

Na wiele kolejnych lat WSK powróciła do silników 125 cm³. Dopiero 10 lat po modelu 150 w Świdniku pojawiły się większe motocykle - modele 175. Dotyczy to oczywiście modeli seryjnych, gdyż w prototypach eksperymentowano z różnymi pojemnościami.        

Dziś WSK 150 to rarytas kolekcjonerski. Niewiele ich wyprodukowano i niewiele egzemplarzy zachowało się do dziś. Jeżeli szukasz ciekawego polskiego motocykla, warto "zapolować" WSK 150. Na portalach ogłoszeniowych pojawiają się one co pewien czas.          

Tomasz Szczerbicki
Redaktor naczelny magazynu "Swoimi Drogami" (iMotocykl)

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na gr