tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle WSK w Wojsku Polskim - historia polskich żołnierzy na polskich motocyklach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle WSK w Wojsku Polskim - historia polskich żołnierzy na polskich motocyklach

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.04.02, 13:40 Drukuj

Choć były one antytezą pojęcia "motocykl wojskowy", poczciwe krajowe motocykle WSK licznie służyły w Wojsku Polski od początku produkcji do jej końca, a w niektórych przypadkach nawet wiele lat później. Motocykle WSK produkowano seryjnie w latach 1955 - 1985.

Motocykle WSK 125, a później ich większe odmiany 175, były liczbie wykorzystywane w Wojsku Polskim jako pojazdy etatowe. Ich cechy - niska moc i sprawność, słabe walory trakcyjne, duża awaryjność i niska trwałość - zaprzeczały założeniom wojskowym. Miały jednak WSK-ki pewne zalety, ważne dla wojska - były krajowej produkcji oraz były tanie i łatwo dostępne.

NAS Analytics TAG

W połowie lat 50. Warszawska Fabryka Motocykli, wytwarzająca wówczas motocykl WFM 125 M06, przekazała plany konstrukcyjne i dokumentacje produkcyjną tego pojazdu do fabryki WSK w Świdniku. Tam na podstawie tej dokumentacji rozpoczęto produkcje motocykli WSK 125 M06. W kolejnych latach WSK poszła swoją drogą, w dużym stopniu modernizując wytwarzane jednoślady, co sprawiło, że z roku na rok coraz bardziej różniły się one od WFM 125. 

Motocykle WSK 125 w Wojsku Polskim spełniały wiele zadań doraźnych. Nie przewidywano dla nich zadań strategicznych, ale w codziennym życiu jednostek wojskowych nie brakowało zadań (głównie kurierskich, patrolowych, szkoleniowych, zaopatrzeniowych, sportowych), do których były one przydatne. Ich pozycję w wojsku pośrednio uzasadniał ciągły brak odpowiedniej liczby samochodów osobowych i terenowych.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W czasie swojej służby wojskowe WSK-ki pozostawały w fabrycznych (cywilnych) kolorach. Nie przemalowywano ich na typowy dla wojska kolor khaki lub barwy maskujące.

Produkcje motocykli WSK zakończono w 1985 roku. W służbie wojskowej motocykle te pozostawały jednak jeszcze niekiedy nawet kilkanaście lat dłużej. Ostatnie egzemplarze były z jednostek wojskowych przekazywane do sprzedaży demobilowej w Agencji Mienia Wojskowego pod koniec lat 90., czyli prawie 15 lat po zakończeniu produkcji.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę