tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle WSK w Wojsku Polskim - historia polskich onierzy na polskich motocyklach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykle WSK w Wojsku Polskim - historia polskich onierzy na polskich motocyklach

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.04.02, 13:40 Drukuj

Choć były one antytezą pojęcia "motocykl wojskowy", poczciwe krajowe motocykle WSK licznie służyły w Wojsku Polski od początku produkcji do jej końca, a w niektórych przypadkach nawet wiele lat później. Motocykle WSK produkowano seryjnie w latach 1955 - 1985.

Motocykle WSK 125, a później ich większe odmiany 175, były liczbie wykorzystywane w Wojsku Polskim jako pojazdy etatowe. Ich cechy - niska moc i sprawność, słabe walory trakcyjne, duża awaryjność i niska trwałość - zaprzeczały założeniom wojskowym. Miały jednak WSK-ki pewne zalety, ważne dla wojska - były krajowej produkcji oraz były tanie i łatwo dostępne.

NAS Analytics TAG

W połowie lat 50. Warszawska Fabryka Motocykli, wytwarzająca wówczas motocykl WFM 125 M06, przekazała plany konstrukcyjne i dokumentacje produkcyjną tego pojazdu do fabryki WSK w Świdniku. Tam na podstawie tej dokumentacji rozpoczęto produkcje motocykli WSK 125 M06. W kolejnych latach WSK poszła swoją drogą, w dużym stopniu modernizując wytwarzane jednoślady, co sprawiło, że z roku na rok coraz bardziej różniły się one od WFM 125. 

Motocykle WSK 125 w Wojsku Polskim spełniały wiele zadań doraźnych. Nie przewidywano dla nich zadań strategicznych, ale w codziennym życiu jednostek wojskowych nie brakowało zadań (głównie kurierskich, patrolowych, szkoleniowych, zaopatrzeniowych, sportowych), do których były one przydatne. Ich pozycję w wojsku pośrednio uzasadniał ciągły brak odpowiedniej liczby samochodów osobowych i terenowych.

W czasie swojej służby wojskowe WSK-ki pozostawały w fabrycznych (cywilnych) kolorach. Nie przemalowywano ich na typowy dla wojska kolor khaki lub barwy maskujące.

Produkcje motocykli WSK zakończono w 1985 roku. W służbie wojskowej motocykle te pozostawały jednak jeszcze niekiedy nawet kilkanaście lat dłużej. Ostatnie egzemplarze były z jednostek wojskowych przekazywane do sprzedaży demobilowej w Agencji Mienia Wojskowego pod koniec lat 90., czyli prawie 15 lat po zakończeniu produkcji.

Tomasz Szczerbicki
Redaktor naczelny magazynu "Swoimi Drogami" (iMotocykl)

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjcia
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na gr