tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle z wózkiem bocznym. WSK 125 M06 Z1. 6 KM i 3 pasażerów. To dopiero "nie szło"
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykle z wózkiem bocznym. WSK 125 M06 Z1. 6 KM i 3 pasażerów. To dopiero "nie szło"

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.06.24, 09:20 Drukuj

Motocykl z wózkiem bocznym był bytem pośrednim pomiędzy motocyklem a małym samochodem. Od zwykłego motocykla różnił się tym, że mógł legalnie przewozić 3 lub 4 osoby (niektóre firmy produkowały dwuosobowe wózki boczne), ale jazda takim zaprzęgiem był męcząca dla kierowcy. Od samochodu różnić się tym, że kierowca i pasażerowi nie byli chronieni przed wiatrem, kurzem czy deszczem. To był dość duży minus takiego rozwiązania, dlatego niektóre firmy produkujące wózki boczne starały się jakoś temu zaradzić - np. tak jak widać na fotografiach. W tym przypadku pasażerowi byli chronieni przed czynnikami atmosferycznymi, ale motocykl dostawał bryłę o dużej wadze i stawiającą spory opór powietrza podczas jazdy. To było duże obciążenie dla niezbyt mocnego silnika motocyklowego - waga wózka bocznego, dwóch pasażerów (niech każdy waży tylko 75 kg) i opór stawiany przez zabudowę wózka. Owszem, pasażerowie zostali przewiezieni z punktu A do punktu B, ale kierowca przyjemności z jazdy takim zaprzęgiem nie miał.

Prezentowany na zdjęciach Ariel Square Four mk. II z 1958 roku napędzany był nietypowym dla motocykli, 4-cylindorwym silnikiem z układem kwadratowym cylindrów. Silnik o pojemności skokowej 997 cm³ i mocy 42 KM chłodzony był powietrzem. W prezentowanym na fotografiach zestawie z zabudowanym dwuosobowym wózkiem bocznym mógł osiągnąć prędkość maksymalną 105 km/h. W wersji solo motocykl ten osiągał prędkość maksymalną 155 km/h. Widać tu wyraźnie jak spowalniający był wózek boczny. Największy wpływ miał na to masa i opór powietrza obudowy wózka. Motocykl solo ważył 210 kg a gdy zabrał kierowcę i pasażera jego waga wzrastała o 150 kg. Prezentowany zestaw z wózkiem bocznym ważył ok. 350 kg do tego mógł zabrać kierowcę i 3 pasażerów (jeden na motocyklu i dwóch w wózku bocznym), czy 300 kg.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Ten motocykl nie jest najlepszym przykładem trudów jakie musiał znosić motocykl z wózkiem boczmy, gdyż ów Ariel dysponował pokaźną mocą 42 KM. Podobne zestawy próbowano montować do motocykli z silnikami o mocy 20 - 25 KM. Warto też zdać sobie sprawę jakie siły wypadkowe występowały przy jeździe takim zestawy, zwłaszcza że koło wózka nie było napędzane. Kierowca musiał mieć sporo siły w rękach, aby utrzymywać prosty tor jazdy.        


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W 1959 roku w WSK Świdnik zbudowano prototypowy egzemplarz WSK 125 M06 Z1, do którego doczepiono wózek boczny z dużą szybą chroniącą pasażera przez czołowym wiatrem. Trudno powiedzieć, kto wpadł na taki szalony pomysł, że ten 6-konny motocykl będzie w stanie transportować 3 osoby i jeszcze przezwyciężać opór czołowy wysokiej szyby wózka. Prawdopodobnie po pierwszych jazdach zrozumiano utopijność tego pomysłu. Egzemplarz zaś wykorzystano jako wystrój stoiska WSK na Targach Poznańskich w 1959 roku.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę