tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 WSK 175 - historia, dane techniczne, opinie - kultowy motocykl epoki komunizmu, poszukiwany obecnie youngtimer
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

WSK 175 - historia, dane techniczne, opinie - kultowy motocykl epoki komunizmu, poszukiwany obecnie youngtimer

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.02.19, 12:16 2 Drukuj

Dziś motocykl WSK 175 jest już uznawany za zabytek lub chociaż za youngtimera. Przez lata powstało kilka jego wersji. Znają go prawie wszyscy - jeżeli nie z autopsji to ze słyszenia. Pojawił się na początku lat 70. i miał być nowym rozdziałem polskiego motocyklizmu.

Rok 1971 rozpoczął nową, ciekawą dekadę w historii naszego kraju. U władzy stanęli postępowi komuniści, pod kierownictwem Edwarda Gierka, którzy głosili hasło "Otwarcia na zachód". Miało to być początkiem "socjalizmu z ludzką twarzą". Wiele się wówczas zmieniło na lepsze.    

Advertisement
NAS Analytics TAG

Krajowe motocykle traciły popularność społeczną i handlową, a ich pogarszająca się z roku na rok jakość dodatkowo pogłębiała ten proces. Od 1971 roku jedynym producentem motocykli w Polsce była świdnicka WSK.  

Nowa rzeczywistość wpłynęła również w pewnym stopniu na zarząd fabryki WSK i wymusiła nowe posunięcia. Sprzedaż motocykli WSK systematycznie spadała. Prasa coraz śmielej narzekała na ich niską jakość i przestarzałą konstrukcję oraz permanentny brak części zamiennych. W opinii społecznej krajowy motocykl WSK stawał się pojazdem niemodnym, niekiedy wręcz wstydliwym, czy mówiąc kolokwialnie "obciachowym". 

Odbiorcy z terenów wiejskich kupowali motocykle WSK bez względu na wygląd, bo dla nich był to tylko zwykły pojazd użytkowy. Klienci z miast, dla których jednoślad był pojazdem rekreacyjnym, narzekali na jego siermiężny wygląd i niechlujne wykończenie. Właśnie z myślą o tej grupie powstała nowa seria motocykli WSK nazywana imionami ptaków. Oprócz tego wprowadzono do produkcji motocykle z silnikami o pojemności skokowej 175 cm³. 


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Nowy motocykl WSK o pojemności skokowej 175 cm³

W kwietniu br. z taśmy montażowej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku zeszła pierwsza partia nowych motocykli WSK typ M21W2 o pojemności skokowej silnik 175 cm³. Motocykl ten jest drugim z kolei typem motocykli WSK nowej rodziny, opracowanej i uruchomionej w WSK Świdnik w ramach koncentracji produkcji. W sierpniu 1971 roku do produkcji wszedł pierwszy typ z tej rodziny o pojemności skokowej 125 cm³, a mianowicie M06B3, z nowym podwoziem i silnikiem dotychczas produkowanym S01-Z3A. Wprowadzenie do produkcji nowego motocykla M21W2 poprzedzone zostało gruntownymi badaniami, które przeprowadzono na przestrzeni lat 1970 i 1971. (…)

Z nowości zastosowanych w tym motocyklu podkreślenia wymagają: silnik W-2B "Wiatr", który w stosunku do jego poprzednika W-2 został poważnie zmodernizowany, pod kątem wyeliminowania usterek, zwiększenia żywotności i podniesienia parametrów trakcyjnych.

Główny zespół - rama - w odróżnieniu od poprzedniej wersji motocykla WSK jest ramą pojedynczą, zamkniętą, wykonaną z elementów rurowo-tłoczonych, stwarzających dogodne warunki połączenia dużej wytrzymałości i sztywności ramy, tak nieodzownych przy zastosowaniu silnika o dwukrotnie większej mocy. (…)

"Motor" 22 / 1972 

Motocykle WSK 125 produkowane były od połowy lat 50. Na chwilę (jeden rok) na taśmie produkcyjnej pojawił się też model z silnikiem 150 cm³. W latach 70. do produkcji trafił nowy model - WSK 175, który wytwarzany był do połowy lat 80. Był to wówczas największy seryjny motocykl produkowany u nas.  

Dla wielu osób motocykl WSK 175 stał się pojazdem turystycznym i rekreacyjnym. Miała 4 biegi, moc 14 KM i osiągał prędkość maksymalną 105 km/h. Jej piętą achillesową była niska jakość wykonania i częsta awaryjność. A jak Ty wspominasz WSK 175?

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê