Ile motocykli produkowa³o siê w Polsce w latach 70.? Jakie to by³y marki?
To był czas poważnych zmian i wielkich nadziei społecznych w wielu dziedzinach życia narodu i gospodarki. W motoryzacji pojawił się "Samochód dla Kowalskiego" (Polski Fiat 126p, popularny Maluch, produkowany od 1973 roku) - tani i na europejskim poziomie konstrukcyjnym. Szybko jednak okazało się, że popyta był kilkakrotnie większy niż podaż i na kupno tego auta trzeba było czekać w kolejce 5 - 7 lat, a czasami nawet dłużej. Zmieniło się też wiele w dziedzinie jednośladów.
Producenci jednośladów (wtedy zostało ich już u nas tylko dwóch - WSK i bydgoski Romet) dostrzegli, że świat idzie do przodu i nie wystarczy tylko wyprodukować pojazd, ale trzeba nim jeszcze zainteresować klienta. Wcześniej nikt nie przywiązywał do tego wagi, w realiach permanentnego deficytu wszystkiego, jednoślady sprzedawały się od ręki, bez względu na cenę, jakość, kolor czy nawet drobne uszkodzenia. W latach 70. nagle okazało się, że zaczyn to jednak stanowić problem. To właśnie wtedy powstały modne i atrakcyjne wersje polskich motorowerów i motocykli. Wtedy też pojawiły się pierwsze reklamy motocykli w prasie.
Każdego roku na rynek trafiało ok. 250.000 jednośladów produkcji polskiej i kilkanaście tysięcy pojazdów z importu. Dziś to liczby niewyobrażalne, ale tak było. Polska stała motocyklami i zapewne sporo z Waszych rodziców i dziadków było bardzo aktywnymi motocyklistami lub motorowerzystami.
Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »Ilości jednośladów krajowej produkcji, trafiających na polski rynek w latach 1973 - 1975:
Producent | 1973 | 1974 | 1975 |
WSK (ogółem 125 i 175) |
91.286 | 105.350 | 108.000 |
ZZR Bydgoszcz (wszystkie modele motorowerów) |
141.000 | 155.850 | 180.000 |
Handle - Motocykle
Następujące pojazdy jednośladowe będą dostępne na naszym rynku w 1975 roku:
MOTOROWERY:
- Komar 2350 - 5100 zł
- Komar 2361 Sport - 5200 zł
- Romet 750 - 5400 zł
- Komar 2370 50-T1 - 6600 zł
- Komar 2360 50-TS-1 - 7100 zł
- Pegaz M700 - 4900 zł
- Pegaz M701 - 5000 zł
MOTOCYKLE:
- WSK B3 125 - 9500 zł
- WSK W2 175 - 13.500 zł
- WSK M21 W2 175 Kobus - 14.100 zł
- WSK M21 W2 175 Sport - 14.200 zł
- WSK 125 Lelek - 10.500 zł
- WSK M21 W2 Dudek - 17.800 zł
- WSK 125 Bąk - 12.000 zł
- Jawa 90 - 11.500 zł
- Jawa 175 - 18.000 zł
- MZ TS 250 - 24.000 zł
"Motor" 12 / 1975
Średnia pensja wynosiła wówczas ok. 2500 zł. Wśród jednośladów dominowały motorowery, wśród których coraz więcej było nowatorskich w stylistyce Rometów. Stare Komary znajdowały klientów głównie na wsi, bo były tanie. Nabywcy z miasta woleli pojazdy ładne i modne. Świdnicka WSK wprowadziła na rynek "serię ptaków", o nowej atrakcyjnej stylistyce.
Druga połowa lat 70. była okresem, w którym pojawiły się wyraźnie zmiany na rynku jednośladów. O tym jednak opowiem innym razem.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze