Zakup motocykla u¿ywanego - co sprawdzaæ? - strona 2
Punkty kontrolne
No dobra. Dość tego przynudzania. Poniżej znajdziecie wyszczególnione elementy motocykla, którym warto przyjrzeć się uważniej. Warto ją sobie wydrukować i oglądając upatrzoną sztukę kontrolować punkt po punkcie.
- rysy, uszkodzenia lakieru. Na metalowych częściach jest to problem , skutkiem jest rdza. Stan lakieru mówi wiele o tym jak poprzedni właściciel dbał o motocykl oraz jakie uszkodzenia i późniejsze naprawy są udziałem danego egzemplarza.
- symetryczność czachy względem motocykla. Patrząc z przodu na motocykl bardzo łatwo wychwycić częste skrzywienia stelaża owiewek. Nierówne szczeliny i niesymetryczne (bok do boku) linie łączenia owiewek dowodzić mogą powypadkowej historii
- symetryczność zadupka względem motocykla ( patrząc z tyłu). Uwagi takie same jak w przypadku sprawdzania symetryczności czachy.
- stan tłumików. Porysowane, malowane puszki to dowód szlifów. Wgięcia od strony koła są często dowodem na poważny wypadek. Rozprute, puste puszki prowadzić mogą do zaburzeń w pracy silnika, w skrajnych wypadkach do jego uszkodzenia.
- stan stopek, ich mocowań (czy nie były szlifowane, spawane, prostowane). Przy wywrotce są to elementy ulegające uszkodzeniu jako pierwsze. Zwróć uwagę na próby „zacierania" śladów przez delikatne zeszlifowanie rys i bruzd.
- stan siedzenia. Stan siedzenia mówi wiele o przebiegu.
- wygląd plastików od środka (czacha i pod siodłem). Oglądając plastiki koniecznie obejrzyj je uważnie od środka. W miarę możliwości - zdemontuj je. Oglądając owiewki zwracaj uwagę na urwane mocowania, ślady klejenia, pozostałości po lakierowaniu, nieoryginalne śruby. Im więcej znajdziesz tego typu rzeczy, tym gorzej.
- stan ramy. Tego na oko nie da się ocenić. Jeśli masz podejrzenia co do geometrii motocykla, to czeka Cię wizyta w firmie dysponującej sprzętem do pomiaru geometrii ram.
- stan opon. Więcej o charakterystyce opon dowiesz się tutaj oraz tutaj na temat ich użytkowania
- stan felg (przeciągnij palcem po rantach, czyli po obwodzie. Od razu poczujesz, czy były prostowane, albo szlifowane). Stan felg ma fundamentalne znaczenie dla trakcji motocykla, trwałości łożysk i bezpieczeństwa eksploatacji.
- stan lag (rury wewnętrzne) - nie może być przetarć, rdzy, żadnych mechanicznych uszkodzeń
- stan rur widelca (rury zewnętrzne) - nie może być żadnych uszkodzeń. Jeśli są, to zachodzi poważne podejrzenie przeszłości powypadkowej
- stan klocków hamulcowych, jak je sprawdzić dowiesz się tutaj
- hamulce - cieknąca pompa, płynąca klamka, puchnące przewody, to sygnały że układ hamulcowy nie spełnia kryteriów pozwalających na bezpieczną jazdę
- stan tarcz (głębokie bruzdy wskazują na duże zużycie i duży przebieg).
- łożysko główki ramy - jak je sprawdzić dowiesz się tutaj
- łożyska w kołach - jak je sprawdzić dowiesz się tutaj
- stan zawieszenia. Jeśli naciskając widelec i tył motocykla czujesz, że po tłumieniu zostało jedynie wspomnienie, to bardzo prawdopodobne, że czeka cię kosztowna ingerencja w zawieszenie.
- zacznij od zmierzenia poziomu oleju. Brak oleju w okienku, lub na bagnecie to sygnał, że sprzedający jest zupełnym dyletantem jeśli chodzi o obsługę motocykla. Tym uważniej obejrzyj wtedy resztę maszyny.
- jak uruchamia się silnik na zimno i na ciepło. W obu przypadkach rozruch nie może stanowić żadnego problemu.
- jak pracuje rozgrzany na wolnych obrotach. Tutaj każdy silnik ma swój charakterystyczny odgłos pracy. Niezależnie od tego wszelkie metaliczne, głośne hałasy są powodem do niepokoju
- czy silnik nie dławi się przy przyspieszaniu. Jednostka napędowa powinna płynnie nabierać obrotów w całym zakresie pracy. Sprawdź to dopiero, gdy rozgrzejesz silnik!
- czy pojawia się dymienie. Dopuszczalny jest lekki, ciemny dym w chwili zwiększa obrotów. Jasny dym, zarówno przy wchodzeniu na obroty jak i przy schodzeniu z niego jest sygnałem uszkodzenia silnika lub jego znacznego wyeksploatowania
- czy nie ma wycieków (sprawdź dokładnie)
- kiedy całość jednostki napędowej była serwisowana? Nie wystarczają same wymiany oleju. W silniku są także filtry, świece zapłonowe, czy choćby zawory wymagające regulacji
- w jakim stanie jest łańcuch - jak to sprawdzić dowiesz się tutaj
- jak nasmarowane są linki - sprawdzisz to przez użycie dźwigni, powinny pracować lekko i płynnie
- światła. Ostatnio do Polski trafiają motocykle z Wielkiej Brytanii, kiedyś podobna sytuacja dotyczyła pojazdów sprowadzanych z Japonii. Z uwagi na lewostronny ruch w tych krajach lampy są tam również „lewostronne" kształtując snop światła odwrotnie niż ma to miejsce w pojazdach przystosowanych do ruchu prawostronnego. Często ten sam problem dotyczy części pojazdów z USA, gdzie instalowane są reflektory symetryczne. Jeśli sprzedawany motocykl posiada takie lampy, to nie przejdziecie przeglądu technicznego na stacji diagnostycznej. Osobnym tematem jest, że stan reflektora mówi sporo o historii pojazdu.
- kierunki. Oryginalne są drogie, dlatego po wypadku najczęściej zamieniane są na najtańsze zamienniki. Nie dajcie sobie wmówić, że oryginalne zostały wymienione bo były brzydkie.
- kontrolki i przyrządy pokładowe. Wszystko tutaj musi być sprawne. Nie działające liczniki przebiegu dziennego to często wynik prób „korekty" przebiegu. Migające na czerwono lampki układu wtryskowego lub zapłonowego to sygnał, że w komputerze pokładowym pojawiły się jakieś błędy
- akumulator. Jakiekolwiek ślady nalotu na klemach oznaczają bliski koniec akumulatora. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj
- ogólna elektryka - przetarcia przewodów, niedziałające światła, czy przewody są oryginalne, dodatkowe kostki, światełka, diody, czy bezpieczniki są odpowiedniej wartości itd.
- płyn chłodniczy. Jaki jest jego poziom i czy nie jest to zwykła woda
- czy wszystko się łatwo zamyka i otwiera? Opornie otwierający się bak, czy też nie chcące otworzyć się siedzenie to często sygnał, że po wypadku nie wszystko zostało odpowiednio „naciągnięte" i wyprostowane. To poważny sygnał potencjalnej powypadkowej przeszłości.
- mocowanie plastików i lusterek. Czy są oryginalne śruby, albo czy przynajmniej są właściwych wymiarów. Często naprawiane na szybko i dziadowskimi sposobami motocykle doznają w trakcie jazdy dalszych uszkodzeń powodowanych niewłaściwym mocowaniem elementów.
- ile jest kluczyków. Jeśli właściciel deklaruje czystą historię pojazdu powinien mieć do niego oryginalne kluczyki w takiej ilości w jakiej sprzedaje je producent. Bardzo ważna uwaga! Brak oryginalnego kluczyka i pojawiający się kluczyk dorabiany to bardzo zły sygnał! W bardziej cywilizowanych krajach Europy zachodniej po wypadku właścicielowi odbierane są oryginalne kluczyki. Dopiero po inspekcji technicznej i orzeczeniu o możliwości naprawy motocykl jest naprawiany. W innym przypadku, gdy dany pojazd jest zbyt mocno rozbity, po prostu wyrzuca się go na śmietnik. Rozumiecie, co mam na myśli...
- jakie są dokumenty do tego motocykla? O tym jakie potrzebujesz dokumenty do przerejestrowania maszyny dowiesz się tutaj
Jeśli macie więcej pytań - zapraszamy do dyskusji na forum, postaramy się udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania!






Komentarze 36
Poka¿ wszystkie komentarze"Ale¿ panie, wszystko jest OK. ¯aden bieg nie wypada, ga¼niki regulowane by³y niedawno a wogóle to ma³o nim je¼dzi³em" - nie zna³em siê no i mam ale przynajmniej teraz wiem co sprawdziæ przy ...
OdpowiedzJak na 1szy/2moto po 125, do mo¿e HONDA CBF 600?
OdpowiedzLepiej kupiæ nowego chiñczyka czy zakatowanego odpicowanego japoñca???
OdpowiedzPowiem ci tak. Kuzyn kupi chinolca za 3500 i mu rama pekla po kilku tys kilometrow. Oczywiscie to nie revula ale chinolce sa baaardzo awaryjne. Nawet na youtube jest koles ktory nagrywa jazde zipp pro 50 i zajarany nim nagle sie zatrzymuje bo mu zipp przestal dzialac. Lepiej kupic japomca i troche w niego zainwestowac niz kupic chinola i stracic cala kase. Takie moje zdanie.
OdpowiedzJak kupiæ u¿ywany motocykl: http://www.poboczem.pl/filmiki/video,vId,490306,vSort,1,vTime,3
OdpowiedzWcale nie jest problemem kupno u¿ywanego, fajnego motoru. Znacznie gorzej jest kupiæ tani, nowy tego typu http://www.tylkomotory.pl/aktualnosc/motory-z-tajwanu
OdpowiedzCzy ktos orientuje sie gdzie mozna wypozyczyc albo kupic tanio uzywane BMW GS 1150 lub 1200 lub KTM 990. Dzieki.
Odpowiedzczesc, znacie firmy które zajmuj± siê wyjazdami w celu sprawdzenia jego stanu??
Odpowiedz