tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle policyjne - jak trafiają do służby?

Motocykle policyjne - jak trafiają do służby?

Autor: Lovtza 2010.08.27, 16:13 35 Drukuj

Co zabawne, każdy policyjny motocykl wyposażony jest w immobiliser oraz autoalarm!

Jestem pewien, że wielu z nas w czasach wczesnej młodości widząc policjanta na motocyklu zapiało z zachwytu dumnie deklarując rodzicom, że „też będę tak jeździć”! Oczywiście te deklaracje udało się wypełnić jedynie wąskiej, precyzyjnie wyselekcjonowanej grupie ludzi. Mowa oczywiście o policjantach posługujących się na co dzień jednośladem do wypełniania obowiązków służbowych. Dziś jednak bardziej skupimy się nie tyle na motocyklistach, co na ich sprzęcie. Dobrą okazją jest finalizacja kontraktu na mocy którego Honda Poland dostarczy motocykle dla polskiej Policji. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego na polskie drogi wyjedzie 368 maszyn Honda CBF1000, wyposażonych w ABS oraz pełny rynsztunek policyjny.

Przekazanie motocykli odbywać się będzie od połowy października do grudnia 2010 r. Będą one służyły funkcjonariuszom z Komendy Głównej Policji (31 sztuk), Komendy Stołecznej Policji (107 sztuk), Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach (137 sztuk) oraz Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie (93 sztuki). W chwili obecnej motocykle sukcesywnie przygotowywane są do służby w jednej ze specjalistycznych firm. To jeden z największych kontraktów na dostawę motocykli do polskiej Policji, zatem postanowiliśmy sprawdzić, jak wydawane są nasze wspólne, czyli podatników pieniądze i czym różni się motocykl przygotowany do zadań patrolowych, od sprzętu seryjnego.

Oszczędzimy wam kwestii papierologicznych, bowiem brnięcie przez ich zawiłości nie jest ani ciekawe, ani edukujące. Dość powiedzieć, że całość dokumentacji liczy kilkadziesiąt stron wymagań stawianych wykonawcy zarówno jeśli chodzi o kwestie techniczne, jak i formalne. Do tego wzory dokumentów, tabele, załączniki...

Policjanci mają określone wymagania odnośnie sprzętu. Przede wszystkim motocykl musi gwarantować wyprostowaną sylwetkę kierującego. Leżący na baku funkcjonariusz z wysoko podciągniętymi nogami… jakoś nie budzi respektu, tym bardziej słabo wygląda w czasie eskorty VIPów.

Do lamusa odchodzi białe lakierowanie. Zgodnie z najnowszymi wytycznymi UE, pojazdy policyjne będą teraz srebrne, oznakowane niebiesko-białymi znakami odblaskowymi. Motocykl musi być wyposażony w niebieskie i czerwone lampy LEDowe lub stroboskopowe zarówno z przodu, jak i tyłu pojazdu. Do tego tylny maszt z lampą emitującą światło we wszystkich kierunkach. Dwa umieszczone po bokach głośniki muszą wytworzyć dźwięk o natężeniu 100 - 115 dB(A) mierzony 7 metrów od pojazdu. Sterowanie sygnalizacją dźwiękową oraz świetlną oczywiście realizowane jest z panelu na kierownicy.

Wyposażenie motocykla policyjnego daleko odbiega od tego, do czego przyzwyczaiły nas maszyny drogowe. Zestaw kufrów składa się z dwóch bocznych oraz jednego centralnego, każdy o pojemności minimum 20 litrów. Do tego dochodzi skrzynka z urządzeniami łącznościowymi, które mogą pracować dzięki dodatkowemu akumulatorowi nawet do 8 godzin przy wyłączonym silniku. Bezprzewodowy manipulator umożliwia policjantowi komunikowanie się nawet, gdy ten oddalony jest od motocykla o 100 metrów. Zainstalowany w kasku mikrofon i głośniki zapewniają możliwość prowadzenia zrozumiałej komunikacji aż do prędkości 160 km/h. Wszystkie urządzenia muszą być zdatne do pracy w szerokim zakresie temperatur, także poniżej zera. Choć policjanci na motocyklach w niskich temperaturach starają się nie wyjeżdżać na drogi, to CBFy doposażono w podgrzewane manetki kierownicy.

Głośniki, kufry a także podzespoły motocykla chronione są stalowymi gmolami, również wymaganymi przez zamawiającego. Co wydaje się nieco zabawne, każdy policyjny motocykl wyposażony jest także w immobiliser oraz autoalarm! Zamontowanie całego tego ustrojstwa oznacza rozmontowanie seryjnego motocykla praktycznie „do rosołu” i wpięcie wszystkich urządzeń do instalacji elektrycznej pojazdu. Efekt końcowy możecie zobaczyć na zdjęciach obok.

Choć z przyczyn oczywistych (maszyny nie są jeszcze zarejestrowane i ubezpieczone) nie mogliśmy sprawdzić jak przebudowany motocykl zachowuje się jeżdżąc po drogach publicznych. Za to udało nam się przymierzyć do nich na placu przed warsztatem, gdzie są przebudowywane. Pierwsze wrażenie jest takie, że policyjna maszyna jest bardzo ciężka, zdecydowanie cięższa od konia cywilnego. Nie przymierzając to tak, jakby standardową CBF1000 jeździć cały czas z niedużym, zgrabnym pasażerem, co samo w sobie jest perspektywą dużo przyjemniejszą, niż podróżowanie z radiotelefonem.

Motocykle to jedynie część całego systemu. Dostawca musi do każdej maszyny dostarczyć dwa kompletne ubiory motocyklowe, ale te są bardzo bliskie temu, w czym jeżdżą zwykli motocykliści, a najbardziej wyróżniają je odblaskowe napisy „Policja”. Ponadto przed wprowadzeniem maszyn do eksploatacji, grupa policyjnych specjalistów ze wszystkich komend wojewódzkich przejść ma szkolenie, co zapewni prawidłowe użytkowanie pojazdów.

Reasumując, zwykła CBF1000 jest jedynie platformą, do której dodano ogromną ilość wyposażenia oraz akcesoriów niespotykanych w przypadku cywilnego wykorzystania jednośladów. Motocykle trafią do poszczególnych komend jeszcze w tym roku, natomiast służbę rozpoczną wiosną 2011, po skompletowaniu i przeszkoleniu kierowców, gdy rozpocznie się sezon motocyklowy.

Zdjęcia
Policyjna CBF1000 profilPolicyjna CBF1000
Prawy profil Honda CBF1000Bok Honda CBF1000
Policyjna CBF1000 w warsztaciePolicyjne CBF1000
Lampy policyjne Honda CBF1000Logo Honda CBF1000
ABS w Honda CBF1000Przelaczniki Honda CBF1000
Dodatkowa elektryka Policyjna CBF1000Garaz Policyjna CBF1000
Glosnik Honda CBF1000Kufry Policyjna CBF1000
Gmole i Glosniki Honda CBF1000Gmole Policyjna CBF1000
Gmol i kufer Policyjna CBF1000Honda CBF1000
Immobilizer Policyjna CBF1000Kufer Honda CBF1000
Za kierownica Honda CBF1000Nowa Honda CBF1000
Wskazniki Honda CBF1000Skrzynka lacznosciowa Honda CBF1000
Przod Honda CBF1000Kufry od tylu Honda CBF1000
Policyjna CBF1000 tylna lampaGmole Honda CBF1000
Policyjna CBF1000 autoalarmManipulator Honda CBF1000
Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę