Spadek sprzedaży motocykli Jawy. Czy Mahindra ma problem z czeską marką?
Kiedy indyjski koncern Mahindra ogłosił w 2015 roku, że przenosi całą swoją uwagę na motocykle klasy premium, okazało się, że nie żartuje. W międzyczasie indyjski gigant zakupił firmę Classic Legends, która zajęła się marką Jawa. Hindusi wykupili prawa do czeskiej Jawy w 2016 roku. Motocykle z Czechosłowacji były niegdyś bardzo popularne w Indiach i miały świetną reputację. Pamiętajmy, że takie marki jak MZ, CZ czy właśnie Jawa w latach 50. i 60. konkurowały na światowych rynkach i w międzynarodowym sporcie z japońskimi producentami jak równy z równym.
Stopniowo Classic Legends rozszerzyło ofertę do trzech wariantów Jawy w Indiach - wszystkie grają na terytorium innej, niegdyś europejskiej marki, czyli Royal Enfielda. Jednak mimo pasma sukcesów Jawy na rynku indyjskim, Classic Legends boryka się z problemami. Początkowo chodziło o ograniczenia w produkcji, ponieważ nie była ona w stanie zaspokoić popytu. Klienci byli zmuszeni czekać na zamówione Jawy nawet dziewięć, dziesięć miesięcy.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSYŁKA GRATIS »
Mimo że teraz wydolności produkcji wydaje się być lepsza, to musi upłynąć trochę czasu, zanim marka Jawa będzie mogła dorównać konkurencji. Pojawiły się również pewne symptomy spowolnienia i końca euforii, jaką przyniosła premiera Jawy. W porównaniu do 15 741 sprzedanych egzemplarzy motocykli w zeszłym roku finansowym, w bieżącym dawna czeska marka zanotowała spadek do poziomu 12 889 sztuk, czyli o prawie 18 procent mniej, zgodnie z danymi VAHAN dotyczącymi sprzedaży detalicznej. W 2020 roku nie wypłacono również pracownikom premii za wyniki. I nie chodzi o COVID, bo pracownicy R&D otrzymali premię, a Classic Legends zwiększyło jednocześnie zatrudnienie o 35%, nawet w czasach pandemii.
Zapewne Jawa znajdzie sposób na poprawę wyników sprzedaży i skupi się na swoich produktach. W zasadzie nie ma wyjścia, bo konkurenci tacy jak Honda i Benelli oraz bezpośredni konkurent marki, Royal Enfield, cały czas podnoszą poprzeczkę.







Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeZadziałał typowy i niestety bezwzgledny mechanizm rynkowy zwany "czynnikiem ludzkim". Wielu klientów napalonych na motocykl po jego prezentacji nie mogąc sie doczekac na sój egzemplarz po prostu ...
Odpowiedz