Honda CB500X - A2dventure!

Autor: Lovtza 2013.08.02, 10:44 23 Drukuj

Jeszcze nie tak dawno motocykl klasy 500cc uważano za poważne narzędzie do podróżowania. Mówię serio, to było zaledwie 2-3 dekady temu, kiedy motocyklami jeździli nasi rodzice. Pół litra pojemności skokowej budziło respekt i gwarantowało moc wrażeń. Dziś żyjemy w przekonaniu, że aby wybrać się gdzieś dalej motocyklem, najlepiej mieć trzycyfrową liczbę koni mechanicznych. Czy słusznie?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, sięgamy po tegoroczną nowość – model CB500X. Mechanicznie nowa Honda jest klonem swoich braci – sportowej Hondy CBR500R oraz uniwersalnej Hondy CB500F. Czy przy tak daleko posuniętej unifikacji można rzeczywiście mówić o osobnym modelu, kierowanym do oddzielnej grupy klientów? Sprawdźmy!

Uniwersalność dla każdego

Tym, co odróżnia model X od rodzeństwa jest pozycja za kierownicą. Motocyklista siedzi tutaj w sposób wyprostowany i wygodny. Motocykl jest wąski, ale nie jest to ten typ „wąskości” znany z małych jednocylindrówek kalibru 125-250. Tutaj macie poczucie siedzenia na pełnowymiarowej maszynie. Miejsca jest wystarczająco dużo nawet dla rosłych facetów, a komfort i naturalny sposób interakcji z maszyną podnosi siodło umieszczone na sensownej wysokości. Stylizacja? Kiyoshi Katagiri, który odpowiedzialny jest za wygląd całej nowej serii CB500 pełnymi garściami czerpał tutaj ze standardu ustanowionego przez Hondę Crosstourer. To bardzo dobry standard, dlatego mały X wygląda po prostu bardzo dobrze.

Zastrzeżenia? Kierownica jest nieco za mocno wygięta do góry (a przynajmniej dla kierowcy o moim wzroście). Szyba z kolei jest dla mnie za niska, przez co kask i jego zawartość przy większych prędkościach potrafi złapać nieprzyjemną turbulencję, o podwyższonym hałasie nie wspominając. Honda zamieniła też miejscami włącznik kierunkowskazów z klaksonem. Skutki tej zmiany szybko da się zauważyć i usłyszeć w przypadku osób, które właśnie zasiadły za sterami Hondy i jeszcze nie opanowały nowego układu przełączników.

Całościowo jednak CB500X pozostaje motocyklem maksymalnie przyjaznym kierowcy, wygodnym, a przy tym dającym szerokie pole do modyfikacji i usprawnień. W katalogu akcesoriów możecie znaleźć wszystko, co przyda się zarówno w codziennej walce z korkami, jak również w dalszych podróżach (wliczając w to szpanerskie światła przeciwmgłowe tak często widywane na większych turystykach).

Pod kategorię A2

Tak jak pisaliśmy to w przypadku prezentacji modeli CBR500R oraz CB500F mamy tutaj do czynienia z zupełnie nową jednostka napędową, przy której projektowaniu inżynierowie Hondy zabrali się za robotę nieco z nieco innej strony. Zamiast z określonej pojemności wyciskać założoną moc, postanowili stworzyć silnik dedykowany pod daną moc. Uznali, że dla wyprodukowania 35kW (47,6KM) optymalną pojemnością 471cc z dwóch cylindrów ustawionych w rzędzie. Silnik, aby płynnie oddawał moc ma praktycznie kwadratowy stosunek średnicy i skoku tłoka (67 x 66,8 mm), zastosowano w nim także wiele rozwiązań (sterowanie zaworami, układ wałków w skrzyni biegów, rowkowane płaszcze tłoków) znanych z większych modeli CBR. Dołożono starań aby w silniku obniżyć tarcie i opory wewnętrzne. Nawet airbox skonstruowano tak, aby każdy cylinder był zasilany możliwie sprawnie, oraz aby docierała do niego jednakowa ilość powietrza. Wraz z wałkiem wyrównoważającym zapewnia to płynną i bezwibracyjną pracę. Silnik bardzo ładnie reaguje także na dodanie gazu. Od dwucylindrowej 500-tki w chwili obecnej raczej nie da się oczekiwać więcej.

Piec zainstalowany w modelu X nie różni się niczym od swoich stricte szosowych braci, przy czym jest to całkowicie zrozumiałe. Przede wszystkim dlatego, że jego charakterystyka jak jest tak przyjazna, że nie ma za bardzo czego wygładzać. Ponadto jak wszyscy wiemy motocykle określane jako „Adventure” tak czy inaczej służą do jazdy po asfalcie i to do tych warunków siłą rzeczy przystosowana musi być charakterystyka jednostki napędowej.

A2dventure na co dzień

Zmiany w podwoziu, choć niewidoczne – są wyczuwalne zarówno jeśli chodzi o komfort z jazdy jak i zachowanie motocykla na drodze. Honda w modelu X zwiększyła przede wszystkim skok zawieszeń. Wzrosła wysokość motocykla i wysokość siodła(z 785 na 810mm), prześwit podniósł się o 30mm, łagodniejszy jest kąt główki ramy (26,5 stopnia, zamiast 25,5), rozstaw osi powiększył się o 10 mm.

W praktyce oznacza to, że motocykl jest stabilniejszy, ma zdecydowanie poprawioną zdolność do jazdy po kiepskiej jakości drogach. Podwozie jest w stanie zaabsorbować więcej, na klatę przyjmie także krawężniki, studzienki i temu podobne atrakcje. Jeśli po drodze do celu pojawi się bruk, droga gruntowa, albo po prostu dziury - Honda CB500X spokojnie sobie z tym poradzi.

Choć mówimy tutaj dużo o podróżowaniu i gdzieś tam ciągle przewija się wątek „Adventure” prozaiczna prawda jest taka, że 500X używany będzie przede wszystkim na krótkich dystansach i do jazdy po mieście. To zresztą bardzo dobry sposób wykorzystania tej maszyny, bo czuje się ona tutaj znakomicie. Wyprostowana pozycja daje dobry wgląd w to co dzieje się na drodze przed motocyklem, wąska talia ułatwia przeciskanie się w korkach, silnik jest wystarczająco dynamiczny, a zawieszenia nie przestraszy żadne torowisko. Do tego bardzo niskie spalanie, które w naszym teście wyniosło około 3,5 – 4,0 litra na 100 km predestynuje ten sprzęt do roli idealnego kompana na codzienne dojazdy do pracy.

Czy zatem koncepcja X-a ma sens? Tak i to z wielu powodów. Niektórzy lubią po prostu taką stylizację choć nie potrzebują od razu atomowego pieca o pojemności 1200cc. Inni mają kategorię A2 i będzie to dla nich idealny sprzęt na początek. Są też tacy którzy jeżdżą często do pracy, w tym po miejscach takich jak Wałbrzych, przez co potrzebują ekonomicznego, ale tez solidnego wozu. W tych wszystkich przypadkach CB500X sprawdzi się idealnie.

Czy to w ogóle nadaje się do podróżowania? Oczywiście! Jeśli chodzi o dalsze wypady (dalsze - to znaczy takie poza granice Zielonej Wyspy) wygodniej będzie jeździć solo. Wtedy motocykl zachowuje dobrą dynamikę, na autostradach można bez problemu utrzymywać prędkości rzędu 130-140 km/h. Pasażer i dodatkowe obciążenie siłą rzeczy wiążą się z ograniczeniami dynamiki i komfortu, ale nie na tyle dużymi, aby poddawać pod wątpliwość turystyczne możliwości Xa.

Niektórzy z Was mogli zwrócić uwagę, że przy prezentacji tego motocykla pojawiło się mało przenośni, hiperbol, krzykliwych porównań i zachwytów. Stało się tak dlatego, że Honda nie miała na celu budowania motocykla, który będzie rozpalał zmysły do białości. Bardziej chodziło jej o stworzenie uniwersalnego, oszczędnego motocykla dla szerokiego kręgu odbiorców, którzy będą swój nabytek doceniali tym bardziej, im dłużej będą w jego posiadaniu.

Dane techniczne:

Model Honda CB500F 2013
Silnik  
Typ Chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, rzędowy, 8-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa 471 cm³
Średnica x skok tłoka 67 mm x 66,8 mm
Stopień sprężania 10,7 : 1
Moc alternatora 23,4 A / 2000 obr.
Moc maksymalna 47,6 KM (35 kW) przy 8500 obr./min.
Pojemność miski olejowej 3,2 l
Moment obrotowy 43 Nm przy 7000 obr./min.
Układ paliwowy  
Zbiornik paliwa 15,7 l (z rezerwą)
Zużycie paliwa wg WMTC** 3,52 l/100 km
Instalacja elektryczna  
Pojemność akumulatora 12V / 8,6Ah
Rozrusznik Elektryczny
Układ napędowy  
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie wstępne 2,029 (69/34)
Przełożenie biegu 1 3,285 (46/14)
Przełożenie biegu 2 2,105 (40/19)
Przełożenie biegu 3 1,600 (32/20)
Przełożenie biegu 4 1,300 (26/20)
Przełożenie biegu 5 1,150 (23/20)
Przełożenie biegu 6 1,043 (24/23)
Przełożenie końcowe 2,733 (41/15)
Napęd tylnego koła Łańcuch O-ring
Rama  
Typ Grzbietowa, 2-belkowa z rur stalowych
Podwozie  
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2075 mm x 740 mm x 1145 mm
Rozstaw osi 1410 mm
Kąt nachylenia główki ramy 26,5°
Wyprzedzenie 108 mm
Wysokość siedzenia 810 mm
Prześwit 170 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 194 kg (P:94 kg, T:100 kg)
Masa "suchego" pojazdu 181 kg
Dopuszczalna masa całkowita 379 kg
Zawieszenie  
Przód 41 mm widelec teleskopowy
Tył Wahacz stalowy, Pro-Link, pojedynczy amortyzator, 9-stopniowa regulacja napięcia wstępnego
Hamulce  
Przód 320 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk, ABS
Tył 240 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk, ABS
Opony  
Przód 120/70ZR - 17M/C (58W)
Tył 160/60ZR - 17M/C (69W)
Cena 25 900 zł
Zdjęcia
  


Konkurenci:
Katalonia Honda CB500F 2013
Honda CBR500R 2013
Honda NC700X trasa
G650GS w drodze
WR 250R nad Wisla
 
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę