Honda CB500X - A2dventure!
Jeszcze nie tak dawno motocykl klasy 500cc uważano za poważne narzędzie do podróżowania. Mówię serio, to było zaledwie 2-3 dekady temu, kiedy motocyklami jeździli nasi rodzice. Pół litra pojemności skokowej budziło respekt i gwarantowało moc wrażeń. Dziś żyjemy w przekonaniu, że aby wybrać się gdzieś dalej motocyklem, najlepiej mieć trzycyfrową liczbę koni mechanicznych. Czy słusznie?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, sięgamy po tegoroczną nowość – model CB500X. Mechanicznie nowa Honda jest klonem swoich braci – sportowej Hondy CBR500R oraz uniwersalnej Hondy CB500F. Czy przy tak daleko posuniętej unifikacji można rzeczywiście mówić o osobnym modelu, kierowanym do oddzielnej grupy klientów? Sprawdźmy!
Uniwersalność dla każdego
Tym, co odróżnia model X od rodzeństwa jest pozycja za kierownicą. Motocyklista siedzi tutaj w sposób wyprostowany i wygodny. Motocykl jest wąski, ale nie jest to ten typ „wąskości” znany z małych jednocylindrówek kalibru 125-250. Tutaj macie poczucie siedzenia na pełnowymiarowej maszynie. Miejsca jest wystarczająco dużo nawet dla rosłych facetów, a komfort i naturalny sposób interakcji z maszyną podnosi siodło umieszczone na sensownej wysokości. Stylizacja? Kiyoshi Katagiri, który odpowiedzialny jest za wygląd całej nowej serii CB500 pełnymi garściami czerpał tutaj ze standardu ustanowionego przez Hondę Crosstourer. To bardzo dobry standard, dlatego mały X wygląda po prostu bardzo dobrze.
Zastrzeżenia? Kierownica jest nieco za mocno wygięta do góry (a przynajmniej dla kierowcy o moim wzroście). Szyba z kolei jest dla mnie za niska, przez co kask i jego zawartość przy większych prędkościach potrafi złapać nieprzyjemną turbulencję, o podwyższonym hałasie nie wspominając. Honda zamieniła też miejscami włącznik kierunkowskazów z klaksonem. Skutki tej zmiany szybko da się zauważyć i usłyszeć w przypadku osób, które właśnie zasiadły za sterami Hondy i jeszcze nie opanowały nowego układu przełączników.
Całościowo jednak CB500X pozostaje motocyklem maksymalnie przyjaznym kierowcy, wygodnym, a przy tym dającym szerokie pole do modyfikacji i usprawnień. W katalogu akcesoriów możecie znaleźć wszystko, co przyda się zarówno w codziennej walce z korkami, jak również w dalszych podróżach (wliczając w to szpanerskie światła przeciwmgłowe tak często widywane na większych turystykach).
Pod kategorię A2
Tak jak pisaliśmy to w przypadku prezentacji modeli CBR500R oraz CB500F mamy tutaj do czynienia z zupełnie nową jednostka napędową, przy której projektowaniu inżynierowie Hondy zabrali się za robotę nieco z nieco innej strony. Zamiast z określonej pojemności wyciskać założoną moc, postanowili stworzyć silnik dedykowany pod daną moc. Uznali, że dla wyprodukowania 35kW (47,6KM) optymalną pojemnością 471cc z dwóch cylindrów ustawionych w rzędzie. Silnik, aby płynnie oddawał moc ma praktycznie kwadratowy stosunek średnicy i skoku tłoka (67 x 66,8 mm), zastosowano w nim także wiele rozwiązań (sterowanie zaworami, układ wałków w skrzyni biegów, rowkowane płaszcze tłoków) znanych z większych modeli CBR. Dołożono starań aby w silniku obniżyć tarcie i opory wewnętrzne. Nawet airbox skonstruowano tak, aby każdy cylinder był zasilany możliwie sprawnie, oraz aby docierała do niego jednakowa ilość powietrza. Wraz z wałkiem wyrównoważającym zapewnia to płynną i bezwibracyjną pracę. Silnik bardzo ładnie reaguje także na dodanie gazu. Od dwucylindrowej 500-tki w chwili obecnej raczej nie da się oczekiwać więcej.
Piec zainstalowany w modelu X nie różni się niczym od swoich stricte szosowych braci, przy czym jest to całkowicie zrozumiałe. Przede wszystkim dlatego, że jego charakterystyka jak jest tak przyjazna, że nie ma za bardzo czego wygładzać. Ponadto jak wszyscy wiemy motocykle określane jako „Adventure” tak czy inaczej służą do jazdy po asfalcie i to do tych warunków siłą rzeczy przystosowana musi być charakterystyka jednostki napędowej.
A2dventure na co dzień
Zmiany w podwoziu, choć niewidoczne – są wyczuwalne zarówno jeśli chodzi o komfort z jazdy jak i zachowanie motocykla na drodze. Honda w modelu X zwiększyła przede wszystkim skok zawieszeń. Wzrosła wysokość motocykla i wysokość siodła(z 785 na 810mm), prześwit podniósł się o 30mm, łagodniejszy jest kąt główki ramy (26,5 stopnia, zamiast 25,5), rozstaw osi powiększył się o 10 mm.
W praktyce oznacza to, że motocykl jest stabilniejszy, ma zdecydowanie poprawioną zdolność do jazdy po kiepskiej jakości drogach. Podwozie jest w stanie zaabsorbować więcej, na klatę przyjmie także krawężniki, studzienki i temu podobne atrakcje. Jeśli po drodze do celu pojawi się bruk, droga gruntowa, albo po prostu dziury - Honda CB500X spokojnie sobie z tym poradzi.
Choć mówimy tutaj dużo o podróżowaniu i gdzieś tam ciągle przewija się wątek „Adventure” prozaiczna prawda jest taka, że 500X używany będzie przede wszystkim na krótkich dystansach i do jazdy po mieście. To zresztą bardzo dobry sposób wykorzystania tej maszyny, bo czuje się ona tutaj znakomicie. Wyprostowana pozycja daje dobry wgląd w to co dzieje się na drodze przed motocyklem, wąska talia ułatwia przeciskanie się w korkach, silnik jest wystarczająco dynamiczny, a zawieszenia nie przestraszy żadne torowisko. Do tego bardzo niskie spalanie, które w naszym teście wyniosło około 3,5 – 4,0 litra na 100 km predestynuje ten sprzęt do roli idealnego kompana na codzienne dojazdy do pracy.
Czy zatem koncepcja X-a ma sens? Tak i to z wielu powodów. Niektórzy lubią po prostu taką stylizację choć nie potrzebują od razu atomowego pieca o pojemności 1200cc. Inni mają kategorię A2 i będzie to dla nich idealny sprzęt na początek. Są też tacy którzy jeżdżą często do pracy, w tym po miejscach takich jak Wałbrzych, przez co potrzebują ekonomicznego, ale tez solidnego wozu. W tych wszystkich przypadkach CB500X sprawdzi się idealnie.
Czy to w ogóle nadaje się do podróżowania? Oczywiście! Jeśli chodzi o dalsze wypady (dalsze - to znaczy takie poza granice Zielonej Wyspy) wygodniej będzie jeździć solo. Wtedy motocykl zachowuje dobrą dynamikę, na autostradach można bez problemu utrzymywać prędkości rzędu 130-140 km/h. Pasażer i dodatkowe obciążenie siłą rzeczy wiążą się z ograniczeniami dynamiki i komfortu, ale nie na tyle dużymi, aby poddawać pod wątpliwość turystyczne możliwości Xa.
Niektórzy z Was mogli zwrócić uwagę, że przy prezentacji tego motocykla pojawiło się mało przenośni, hiperbol, krzykliwych porównań i zachwytów. Stało się tak dlatego, że Honda nie miała na celu budowania motocykla, który będzie rozpalał zmysły do białości. Bardziej chodziło jej o stworzenie uniwersalnego, oszczędnego motocykla dla szerokiego kręgu odbiorców, którzy będą swój nabytek doceniali tym bardziej, im dłużej będą w jego posiadaniu.
Dane techniczne:
Model | Honda CB500F 2013 |
Silnik | |
Typ | Chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, rzędowy, 8-zaworowy, DOHC |
Pojemność skokowa | 471 cm³ |
Średnica x skok tłoka | 67 mm x 66,8 mm |
Stopień sprężania | 10,7 : 1 |
Moc alternatora | 23,4 A / 2000 obr. |
Moc maksymalna | 47,6 KM (35 kW) przy 8500 obr./min. |
Pojemność miski olejowej | 3,2 l |
Moment obrotowy | 43 Nm przy 7000 obr./min. |
Układ paliwowy | |
Zbiornik paliwa | 15,7 l (z rezerwą) |
Zużycie paliwa wg WMTC** | 3,52 l/100 km |
Instalacja elektryczna | |
Pojemność akumulatora | 12V / 8,6Ah |
Rozrusznik | Elektryczny |
Układ napędowy | |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe |
Przełożenie wstępne | 2,029 (69/34) |
Przełożenie biegu 1 | 3,285 (46/14) |
Przełożenie biegu 2 | 2,105 (40/19) |
Przełożenie biegu 3 | 1,600 (32/20) |
Przełożenie biegu 4 | 1,300 (26/20) |
Przełożenie biegu 5 | 1,150 (23/20) |
Przełożenie biegu 6 | 1,043 (24/23) |
Przełożenie końcowe | 2,733 (41/15) |
Napęd tylnego koła | Łańcuch O-ring |
Rama | |
Typ | Grzbietowa, 2-belkowa z rur stalowych |
Podwozie | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2075 mm x 740 mm x 1145 mm |
Rozstaw osi | 1410 mm |
Kąt nachylenia główki ramy | 26,5° |
Wyprzedzenie | 108 mm |
Wysokość siedzenia | 810 mm |
Prześwit | 170 mm |
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) | 194 kg (P:94 kg, T:100 kg) |
Masa "suchego" pojazdu | 181 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 379 kg |
Zawieszenie | |
Przód | 41 mm widelec teleskopowy |
Tył | Wahacz stalowy, Pro-Link, pojedynczy amortyzator, 9-stopniowa regulacja napięcia wstępnego |
Hamulce | |
Przód | 320 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk, ABS |
Tył | 240 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk, ABS |
Opony | |
Przód | 120/70ZR - 17M/C (58W) |
Tył | 160/60ZR - 17M/C (69W) |
Cena | 25 900 zł |
|
Komentarze 7
Poka¿ wszystkie komentarzeTestuje CB500x od kilku dni. Bardzo fajny motocykl, oszczedny, uniwersalny. Moglbym sie nim wybrac dookola Europy, momo tego, ze ci co jezdza na "wyprawy z Warszawy nad Zegrze" do czego potrzebuja ...
OdpowiedzKolejny smutny motocykl. NC700 przynajmniej jest praktyczna i dobrze wykonana. Honda powinna pomyslec nad konkurentem dla ZZR1400 a nie takie pierdzidla wymyslac
OdpowiedzCó¿, gdyby chocia¿ po³owa je¿d¿±cych motocyklistów u nas mia³a wystarczaj±ce umiejêtno¶ci do dobrego opanowania choæby takiej 500-tki, to mo¿na by nawet siê zgodziæ. Ale uje¿d¿anie na wstêpie litrówek to ewidentny przerost formy nad tre¶ci±. Mia³em okazjê widywaæ takich litrowych kozaków na jazdach doszkalaj±cych na torach. Wielu szybko nabra³o pokory do w³asnych umiejêtno¶ci i maszyny. Wracaj±c do rzeczy: 500-tka jest ¶wietnym sprzêtem nie tylko dla pocz±tkuj±cych, ale równie¿ dla tych, którzy ceni± sobie w miarê oszczêdn± i spokojn± jazdê. Bez problemu mo¿na zej¶æ do 3,5-4 litrów spalania. Ciekawe, na którym "litrze" siê to osi±gnie. Poza tym "po³ówka" nie ma z³ego startu: taka CB500X ma przyspieszenie ok. 5,5-6 sek. do 100-tki czyli niewiele gorzej od najs³abszego Porsche 911 Carrera.
OdpowiedzPrzykre, zê tak wielki koncern z sektorze motocykli sie raczej zwija ni¿ rozwija. Duzo, tanio i nudno - to ich przykra dewiza. kaskê w chinach i indiach to da...
OdpowiedzNo widzisz,... dla ciebie co¶nudnego a dla mnie bardzo fajnego na pierwsze powa¿ne moto po zrobieniu prawa jazdy... bêdê mia³fun i siê bêdê z ciebie ¶mia³ ¿e ¶migasz na starej zdezelowanej 1000-ce. Jeszcze Ciê objadê gdzie¶ na winklu ;)
OdpowiedzPrzykre, ¿e Polaczki nie maj± zielonego pojêcia o tym jak funkcjonuj± firmy w rynkowych realiach (st±d roszczenia zwi±zków zawodowych, ka¿demu siê nale¿y i ka¿dy gówniarz chcia³by od razu pierwsz± pensjê przynajmniej 4k). Honda jest w czubie MotoGP, SBK, MX, Enduro i liczy siê w ka¿dej powa¿nej dziedzinie sportów motorowych, robi nawet odrzutowce. Tyle ¿e takie pustaki jak ty nie rozumiej±, ¿e trzeba wyprodukowaæ i sprzedaæ miliony motocykli, nawet nudnych i mniejszych, aby to wszystko sfinansowaæ.
Odpowiedzjak nauczysz sie szczeniaku czytac ze zrozumieniem to wróæ i przepro¶
OdpowiedzZaraz po tym jak nauczysz siê pisaæ bez b³êdów.
Odpowiedzsadze, ze piszac ten komentarz zakrztusiles sie zjadanym gownem, wiec nie bede przeszkadzal...
Odpowiedz"txa" - przecie¿ ta ksywa jest uznanym synonimem produkcji be³kotu i trolowania...
Odpowiedzjak juz prze³kniesz, to umyj zêby i id¼ pucowaæ Jubilata...
OdpowiedzChcia³by¶ trolu mieæ takie (i tyle) Jubilaty jak ja... ;)
Odpowiedz¿aden z czytaj±cych nie skorzysta z propozycji - pêkniêcie odbytu zostawiamy takim jak ty...
OdpowiedzNie ka¿dy preferuje ostre sprzêty,szczególnie przy braku w Polsce autostrad. A cb 500 nie jest taki smutny-proponujê siê przejechaæ.
Odpowiedzczekam na kawasaki z 300- na moje potrzeby bêdzie idealny
OdpowiedzNa którym zdjêciu widaæ ¶wiat³a przeciwmg³owe tak czêsto widywane na wiêkszych turystykach?
OdpowiedzCzytajta uwa¿nie: W katalogu akcesoriów mo¿ecie znale¼æ wszystko, co przyda siê zarówno w codziennej walce z korkami, jak równie¿ w dalszych podró¿ach (wliczaj±c w to szpanerskie ¶wiat³a przeciwmg³owe tak czêsto widywane na wiêkszych turystykach). Upa³ek przygrzewa, wiemy...:/
OdpowiedzWszystko piêknie. Ale jaki jest sens kupowaæ CB500X, je¶li dok³adaj±c 900z³ mamy NC700X który te¿ ma 35kW wy¿szy o 17 Nm moment obrotowy dostêpny od 4750 a nie jak w cb od 7000 tys. obr., wygl±da ...
OdpowiedzNo, jest 20 kg l¿ejsza. Ale fakt - 500 i 700 s± bardzo podobne
Odpowiedzsensu nie ma ¿adnego - mo¿na kupiæ uzywany cb 500 lub cbf 500 (a moze nawet zaszalec i jakas 600 ;)) i zrobic na nowo zawias z przodu i tylu - bedzie lepiej jezdzil niz ten, przy czym nie musi to byc ohlins....zaoszczedzone - niema³e - pieniadze inwestujemy w wyjazd po europie...przeciwskazanie - ktos kto lub przyszpanowac, ze ma nowy z salonu, nie kupi cebulki,cbf 500, starego bandita czy fazera 600....
Odpowiedza sprawdzi³e¶ jak tankuje siê paliwo do nc gdy masz baga¿e w miejscu pasa¿era
OdpowiedzWkurza mnie, ¿e konstruktorzy zapominaj± o tym, ¿e istnieje co¶ takiego jak rozmiar 19 na przód. Kompromis miêdzy asfaltem (17) i terenem (21). Podobnie jest w nc700x. Pytam gdzie tu adventure?
Odpowiedz