tomasz szczerbicki strona 3
Gokarty polskiej produkcji! Z silnikami WSK 125! Oficerska Szkoła Samochodowa w Pile
tomasz szczerbicki
W latach 60. w Oficerskiej Szkole Samochodowej w Pile zbudowano 10 prostych gokartów przeznaczonych do wstępnej nauki jazdy samochodem. Projektantem tych pojazdów był płk Zbigniew Węglarz, wówczas zastępca komendanta tej szkoły. Do napędu gokartów użyto silników motocykli WSK 125. czytaj
2022-11-10 18:28:00
Jakimi motocyklami jeździli przedwojenni influencerzy? Przed epoką social mediów
tomasz szczerbicki
Pewne zachowania społeczne są skrupulatnie wykorzystywane w celach marketingowych. Kiedy jakiś "Kowalski", mało obeznany w motoryzacji, zastanawia się jaki motocykl czy samochód jest najlepszy patrzy na swoich "idoli" - czym oni jeżdżą. Owi "idole" to przeważnie znani aktorzy, piosenkarze, sportowcy, dziennikarze, politycy czy innej maści celebryci, co to nie wiadomo dlaczego są sławni. Rozumowanie wspomnianego "Kowalskiego" jest proste - skoro taka gwiazda jeździ pojazdem X to musi on być dobry. Tu pojawia czytaj
2022-11-10 14:49:00
ESO, czechosłowacka marka motocykli, oferująca wyłącznie wyścigówki
tomasz szczerbicki
Przełom lat 40. i 50. oraz całe lata 50. były ciekawym okresem w historii drogowych wyścigów motocyklowych w Polsce. Na starcie zawodów stawały wówczas maszyny: Norton, Triumph, BSA, AJS, BMW, Matchless, Zundapp, HRD Vincent, Parilla. Paradoksalnie w biednych powojennych latach czyniono spore zakupy sprzętu zachodniego. czytaj
2022-11-04 16:55:00
Motorowery Komar. Które modele były najlepsze?
tomasz szczerbicki
Nie chodzi tu o jakość wykonania, bo wszystkie modele Komarów były składane z tą samą niestarannością. Na początku lat 70. pojawiły się modele, które miały być atrakcyjniejsze stylistycznie od modeli podstawowych. czytaj
2022-11-04 15:43:00
Motocykle Norton w Polsce. Historia od startów na Wyspie Man do krajowych torów
tomasz szczerbicki
Od kilku lat w mediach motocyklowych pojawiał się znowu temat motocykli Norton. Kolejni inwestorzy podejmowali próby reaktywacji marki (raczej z miernym skutkiem), aż dwa lat temu prawa do tej ikony brytyjskiego motocyklizmu zakupił indyjski koncern TVS Motors. W kwietniu tego roku TVS Motors ogłosił, że zamierza zainwestować 100 milionów funtów w produkcje motocykli Norton. Taka deklaracja, wygłoszona przez stabilny ekonomicznie koncern, daj nadzieję na rzetelne odrodzenie marki Norton. czytaj
2022-10-28 16:35:00
Motocykl Indian z silnikiem bokser? Tak, był taki i tak wygladał
tomasz szczerbicki
Choć motocykle Indian kojarzą się z majestatycznymi silnikami V-twin to w historii tej wytwórni pojawił się kiedyś model z silnikiem bokser. Dziś jest on prawie zupełnie zapomniany, choć przez dwa lata był wytwarzany seryjnie. Taki motocykl widziałem nawet w jednej z prywatnych kolekcji w naszym kraju. czytaj
2022-10-28 15:12:00
Komar 2 typ 2330. Przełomowy model w historii polskich motorowerów
tomasz szczerbicki
Przełom 1968 i 1969 roku był ważnym momentem w historii polskich motorowerów. Wtedy na rynku pojawił się Komar 2 typ 2330. Zmianą konstrukcyjną, jaka przyniósł ten model, było resorowanie tylnego koła oraz zastąpienie siodełka typu rowerowego wygodniejszą kanapą. czytaj
2022-10-24 18:35:00
To był złoty czas polskich motorowerów. Romety, Komary i lata 70.
tomasz szczerbicki
Lata 70. to czas przełomowych zmian w stylizacji polskich motorowerów. Zaczęto zwracać uwagę na takie uwarunkowania jak: estetyka, moda i styl. Powoli rodzące się u nas społeczeństwo konsumpcyjne stawało się coraz bardziej wymagające. Poza tym polityka dynamicznego rozwoju gospodarki kraju wymuszała myślenie o ewentualnym eksporcie jak największej liczby naszych produktów. W tym przypadku atrakcyjność formy była aspektem kluczowym. czytaj
2022-10-21 19:13:00
John Surtee mistrz wszech czasów. Najpierw zbudował ten motocykl, a potem został mistrzem F1
tomasz szczerbicki
Jako miłośnicy wyścigów motocyklowych zapewne słyszeliście o tym zawodniku. To prawdziwa legenda i swojego czasu "maszynka do wygrywania" wyścigów motocyklowych i samochodowych. John Surtees został uznany za najlepszego angielskiego kierowcę wyścigowego wszechczasów. Swój pierwszy tytuł motocyklowego mistrza świata w zdobył w klasie 500 cm³, w 1956 roku, jadąc motocyklem MV Agusta. W następnych latach zdobył kolejnych sześć takich tytułów w klasach 350 cm³ i 500 cm³. Wygrał również sześć pres czytaj
2022-10-21 18:16:00
Kupić czy wypożyczyć motocykl? Co się bardziej opłaca? Obliczyliśmy to
tomasz szczerbicki
Ostatnio w radiu słyszałem o statystykach, według których młodzi ludzie skłaniają się ku leasingom i innym formom wypożyczenia pojazdów. Bardzo mnie ten temat zainteresował. Jestem z pokolenia, które 20 lat swojego życia zahaczyło o PRL. Wtedy trzeba było wszystko kupować i mieć na własność. Nieliczne wypożyczalnie samochodów przeznczone były tylko dla turystów zagranicznych. O wypożyczalniach motocykli nikt nawet nie myślał. czytaj
2022-10-10 18:23:00
1500 km skuterem w ciągu jednej doby! To była Osa M50 150 cm³ i to w roku 1959
tomasz szczerbicki
Rocznicowa cyfra nie jest wprawdzie z tych okrągłych (zakończonych na 0 lub 5), ale historia jest ciekawa i warta przypomnienia. Skuter Osa był u nas produktem szykownym i ekskluzywnym - drogim i wytwarzanym w niewielkich liczbach porównują do równolegle powstających motocykli WFM, WSK czy SHL. czytaj
2022-10-04 15:21:00
Osa Ł13 marzenia listonosza, czyli Piaggio Ape po polsku
tomasz szczerbicki
W historia lat PRL odnaleźć można wiele prototypowych lub sportowych pojazdów wielośladowych, które bazowały na motocyklach. Najwięcej było ich w sporcie, gdzie do samochodów wyścigowych montowano silniki motocyklowe. Podejmowano też próby zaprzęgnięcie motocykli do pracy. Niektóre z tych projektów wdrożono nawet do produkcji małoseryjnej, np. Junaki towarowe B20 i B21. czytaj
2022-09-30 14:23:00
Ile jest w Polsce motocykli? Do PRL nam daleko. Jak to było kiedyś?
tomasz szczerbicki
Różne archiwalne źródła podają nieco odmienne dane o liczbie motocykli i wielkości produkcji w latach 50., 60. i 70.. Spójrzmy na jedno z bardziej wiarygodnych źródeł, czyli dane Głównego Urzędu Statystycznego. Dziś po naszych drogach jeździ ok. 1 800 000 motocykli i podobna liczba motorowerów. A ile ich było w latach 1950 - 1971? czytaj
2022-09-26 20:25:00
Romet 700 Pegaz. Dla tych, co wstydzili się jeździć Komarem
tomasz szczerbicki
Od połowy lat 70. stylistyczny archaizm podwozi motorowerów Komar stawał się coraz częściej tematem drwin. Na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie górę brał pragmatyzm i cechy użytkowe, a moda i styl były tylko abstrakcyjnymi pojęciami znanymi z telewizji i gazet, popularność motorowerów Komar nie słabła. W dużych miastach było odwrotnie. Tu motorower Komar zaczynał być pojazdem wstydliwym. czytaj
2022-09-23 15:18:00
Motorynka Indian. Indian Papoose z 1947, prawie jak Romet M1 z 1978!
tomasz szczerbicki
W czasie II wojny światowe wręcz wzorcowym motocyklem dla wojsk powietrznodesantowych stał się angielski Welbike. Była to konstrukcja nowatorska i idealnie skrojona do zadań mu stawianych. Po wojnie desantowy Welbike rozpoczął nowe, cywilne życie. Ma to związek również z firmą Indian. czytaj
2022-09-23 14:58:00
Sokół 600. Kultowy polski motocykl. Oto jego już 90-letnia historia!
tomasz szczerbicki
Na przełomie lata i jesieni 1932 roku Tadeusz Rudawskie rozpoczął prace konstrukcyjne nad motocyklem Sokół 600. Gotowy prototyp powstał kilka miesięcy później. W historii naszego przemysłu motocyklowego to jeden z kamieni milowych. Motocykl, którego pełna nazwa brzmiała: "Sokół 600 RT typ M211" (RT - Rudawski Turystyczny), na początku występował pod oznaczeniami "CWS 600 RT". czytaj
2022-09-16 14:30:00
Motocyklowy Rajd Tatrzański. To miała być polska "sześciodniówka". To już 85 lat!
tomasz szczerbicki
Przez wiele dziesięcioleci były to najbardziej znane motocyklowe zawody szosowo-terenowe w Polsce. W latach 50. i 60. w Rajdzie Tatrzańskim startowało wielu zawodniku zagranicznych z czołówki europejskiej. Impreza stała się międzynarodową. czytaj
2022-09-16 14:06:00
Wyścigowy motocykl WFM 125. Zjęcia, opis, historia
tomasz szczerbicki
Od początku lat 50. Jerzy Jankowski z braćmi Brun (Krzysztofem i Stanisławem) konstruowali motocykle sportowe - wyścigowe, rajdowe i crossowe. A że byli profesjonalistami i robili to z ogromną pasją efektów, tej pracy było sporo i były one ciekawe konstrukcyjnie. Po pierwszych doświadczeniach z modelem wyścigowym SHL 125 WJ 2 Jerzy Jankowski dalej intensywnie pracował nad usprawnieniem tej wersji, jednak już pod nazwą WFM. Nowa wersja wyścigówki Jankowskiego zadebiutowała w 1953 roku podczas jednego z wyśc czytaj
2022-09-09 15:32:00
Militor. Tak wyglądała próba połączenia motocykla z samochodem
tomasz szczerbicki
Czasami spotykam się ze stwierdzeniem, że motocykl z wózkiem bocznym jest czymś pośrednim pomiędzy motocyklem, a małym samochodem. Jeżeli popatrzymy na ładowność - 3 osoby - być może takie twierdzenie ma sens, ale jeżeli popatrzymy na konstrukcję, to taki zestaw jest po prostu motocyklem z przyczepką boczną. Tak zasadniczo można by zamknąć temat. Zdarzają się jednak wyjątki, takie jak chociażby prezentowany dziś motocykl Militor. czytaj
2022-09-09 14:53:00
Honda model J, zwana też Benly 1959-1965. Historia, opis i zdjęcia
tomasz szczerbicki
Dziś sporą liczbę modeli Hondy możemy nazwać przełomowymi lub chociaż ważnymi w historii tej firmy, czy nawet w historii motocyklizmu. Przykłady pierwsze z brzegu - CB 750, CX 500, Gold Wing, Rebel, parę wersji z serii CBR i jeszcze kilka innych. To jednak przykłady modeli powstałych gdy firma Honda była już liderem tej branży na świecie. Mało znane są zaś "ważne modele" z początku istnienia tej firmy. czytaj
2022-09-02 16:47:00
Polecamy

Aktualności
reklama
|
|
sklep Ścigacz