tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Osa £13 marzenia listonosza, czyli Piaggio Ape po polsku
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Osa £13 marzenia listonosza, czyli Piaggio Ape po polsku

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.09.30, 14:23 Drukuj

W historia lat PRL odnaleźć można wiele prototypowych lub sportowych pojazdów wielośladowych, które bazowały na motocyklach. Najwięcej było ich w sporcie, gdzie do samochodów wyścigowych montowano silniki motocyklowe. Podejmowano też próby zaprzęgnięcie motocykli do pracy. Niektóre z tych projektów wdrożono nawet do produkcji małoseryjnej, np. Junaki towarowe B20 i B21.

Skuter Osa był pojazdem luksusowy i elitarnym, ze względu na konstrukcję i cenę. Rzec by można taka "księżniczka" wśród szaroburych i pragmatycznych WFM i WSK. Mimo takiej pozycji i względów Osy nie ominęły jednak próby skierowania jej do ciężkiej pracy. Tak powstał pojazd Osa Ł13.

NAS Analytics TAG

Była to inicjatywa oddolna, czyli zrealizowano poza macierzystą fabryką. Pojazd ten zbudowano w Przedsiębiorstwie Transportowym Służby Łączności w Ostrowie Wielkopolskim. Osa nazwana Ł13 bazował na seryjnym skuterze Osa 150 (model M50). Według pocztowców pojazd ten miał w przyszłości zająć się transportem listów ze skrzynek pocztowych na terenie miast. Miejsce dla kierowcy zostało obudowane kabiną, aby pojazd był całoroczny. Z tyłu znajdowała się oddzielna przestrzeń bagażowa. Nie było ona zbyt duża, ale na listy wystarczająca.

Osa Ł13 powstała w jednym egzemplarzu, który w 1961 roku został przekazany do badań w Instytucie Transportu Samochodowego. Już na początku okazało się, że silnik przegrzewał się z powodu niewystarczającego chłodzenia. Rozwiązaniem tego problemu miało być zastosowanie w przyszłości większego silnik z wymuszonym chłodzenie, czyli takiego jaki znalazł się w skuterze Osa M52.

Kabina kierowcy Ł13 posiadała tylko jedne otwór drzwiowy (po prawej stronie). Wprawdzie nie było tam drzwi, ale łatwo można było w tym celu skonstruować jakąś zasłonę materiałową. Znajdująca się z tyłu przestrzeń ładunkowa była szczelnie zamykam dwuskrzydłowymi drzwiami - dolną klapą (wysokości burt) opuszczaną i górną klapą podnoszoną do góry. Pojazd ten miał długość 2720 mm, szerokość 1410 mm i wysokość 1660 mm. Ważył 323 kg a jego dopuszczalne obciążenie wynosiło 200 kg, czyli ok. 70 kg wagi kierowcy i 130 kg ładunku. 


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Do napędu Ł13 służy fabryczny silnik skutera Osa M50, czyli S-06A. Miał on pojemność skokową 148 cm³, stopień sprężania 6,5 oraz moc maksymalna 6,5 KM przy 4800 obr./min. Podczas badań pojazd ten osiągnął prędkość maksymalna 53 km/h a jego średnie spalanie wyniosło 5l/100 km.         

Historia tego pojazdu zakończyła się tylko na jednym egzemplarzu. Nie zdecydowano się na produkcję. Być może, po zamontowaniu silnika z wymuszonym chłodzeniem, byłby to pojazd bardzo użyteczny. Zwłaszcza, że w Europie zachodniej produkowano takie pojazdy i dobrze sprawdzały się one w niektórych zadaniach.  

Prezentowane tu zdjęcie pochodzi z archiwum Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê