tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jakimi motocyklami je¼dzili przedwojenni influencerzy? Przed epok± social mediów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Jakimi motocyklami je¼dzili przedwojenni influencerzy? Przed epok± social mediów

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.11.10, 14:49 Drukuj

Pewne zachowania społeczne są skrupulatnie wykorzystywane w celach marketingowych. Kiedy jakiś "Kowalski", mało obeznany w motoryzacji, zastanawia się jaki motocykl czy samochód jest najlepszy patrzy na swoich "idoli" - czym oni jeżdżą. Owi "idole" to przeważnie znani aktorzy, piosenkarze, sportowcy, dziennikarze, politycy czy innej maści celebryci, co to nie wiadomo dlaczego są sławni. Rozumowanie wspomnianego "Kowalskiego" jest proste - skoro taka gwiazda jeździ pojazdem X to musi on być dobry. Tu pojawia się marketing, bo spece od sprzedaży już dawno zaobserwowali taki mechanizm i np. owa gwiazda dostaje dany samochód czy motocykl za darmo, aby epatować maluczkich, potencjalnych klientów.

Osoby bardziej przebiegłe czy zaawansowane w wiedzy motoryzacyjnej, patrzą czym jeżdżą idole znające się na motoryzacji, czyli przeważnie znani zawodnicy sportowi, rajdowi, wyścigowi, motocrossowi.

NAS Analytics TAG

Najlepiej byłoby zobaczyć czym jeżdżą konstruktorzy pojazdów, bo ci dogłębnie znają się na motoryzacji, ale takiej grupy u nas obecnie nie ma. Ale… kiedyś była. Teraz chciałbym zaproponować Wam spojrzenie, jakimi motocyklami jeździli znani kiedyś konstruktorzy pojazdów. Może to była inspiracja dla naszych dziadków, aby sięgnąć po taki sam motocykl?

Indianem ścigał się Henryk Choiński, wybitny sportowiec i twórca motocykla sportowego nazwanego od swojego nazwiska. Był on pierwszym wielkim mistrzem w polskim sporcie motocyklowym. Owszem, byli przed nim triumfatorzy różnych motocyklowych zmagań sportowych, ale żaden z nich nie pozostawał niezwyciężony przez lata, tak jak on. Henryk Choiński był również mechanikiem i konstruktorem. Jego dziełem były trzy specjalne motocykle przystosowane do wyścigów kolarzy prowadzonych przez motocykle, które powstały w latach 1922 - 1924. Były to pojazdy imponujące gabarytami, napędzane silnikami widlastymi o pojemności skokowej 2160 cm³. Napęd na tylne koło przenoszony był przez pas.

Przez kilka lat Indianem jeździł Tadeusz Rudawski, twórca motocykli Sokół 600 i Sokół 200. Zanim jednak zasłynął jako konstruktor legendarnych Sokołów, zdobywał najwyższe laury jako sportowiec. Był zawodnikiem bardzo wszechstronnym, z sukcesami startował motocyklem zarówno w wyścigach drogowych, torowych, górskich jak i rajdach.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W urzędowym spisie motocykli zarejestrowanych w Poznaniu we wrześniu 1933 roku znajduje się zapis, że motocykl Indian posiadał Stefan Malcherek. Poznański konstruktor, rzemieślnik, producent Stefan Malcherek to ważna postać w historii naszej motoryzacji. Pierwszy motocykl jego autorstwa powstał w drugiej połowie lat 20., później stworzył szereg silników spalinowych do różnych celów oraz kilka całych motocykli z różnymi silnikami. Mimo swoich licznych i niezmiernie ciekawych konstrukcyjnie dokonań Stefan Malcherek to postać zapomniana.

Indianem jeździł też Władysław Mrajski, twórca samochodu WM i propagator idei "samochodu ludowego" czyli pojazdów powszechnie dostępnych. W realizacji tego przedsięwzięcia przeszkodził wielki światowy kryzys. Co ciekawe Mrajski brał również udział (z sukcesami) w rajdach motocyklowych.

Tadeusz Tański, najsławniejszy polski konstruktor samochodów, przez krótki czas jeździł mały francuskim motocykle Alcyon. Jednoślady nie przypadły mu jednak do gustu i pozostał wierny samochodom.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê