tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl Sokół 1000. Polski przedwojenny "superbike". To już 90. rocznica rozpoczęcia produkcji!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykl Sokół 1000. Polski przedwojenny "superbike". To już 90. rocznica rozpoczęcia produkcji!

Autor: Tomasz Szczerbicki 2023.02.24, 14:29 Drukuj

Przypada właśnie 90. rocznica rozpoczęcia produkcji Sokola 1000. Jest to chyba najważniejszych motocykl w historii naszego przemysłu motoryzacyjnego. Gdybyśmy dziś zapytali przypadkowych przechodniów lub motocyklistów o trzy historyczne motocykle, jakie znają, idę o zakład, że większość wymieni wśród nich Sokoła 1000.

Pierwszym motocyklem seryjnie produkowanym w Polsce był CWS M55, wytwarzany w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie od 1929 roku. Był to pojazd w iście amerykańskim stylu - duży, majestatyczny, z silnikiem o dwóch cylindrach w układzie V. Okazał się on jednak bardzo awaryjny i nietrwały. Trzeba było te problemy jakoś rozwiązać. Modernizacje wiele nie pomogły, więc zaczęto myśleć o nowym motocyklu dla wojska.

NAS Analytics TAG

W pierwszych miesiącach 1931 roku rozpoczęto w Państwowych Zakładach Inżynierii prace konstrukcyjne nad nowym motocyklem. Mając w pamięci złe doświadczenia z CWS M55, główny konstruktor pojazdu Zygmunt Okołów stworzył zupełnie nowy motocykl, choć tak samo jak poprzedni wzorowany na pojazdach amerykańskich. Prototypowy egzemplarz motocykla CWS M111 zbudowano 1932 roku. W pierwszych miesiącach następnego roku ruszyła jego seryjna produkcja, która trwała do września 1939 roku. W tym okresie wyprodukowano ok. 3000 pojazdów. Egzemplarze z kolejnych lat różniły się tylko nieznacznie drobnymi modyfikacjami technicznymi. Od 1936 roku, ze względów handlowych, CWS M111 otrzymał nazwę Sokół 1000 M111. Motocykle używane były najczęściej z wózkami bocznym.

Motocykl CWS M111 / Sokół 1000 napędzany był dolnozaworowym widlastym silnikiem dwucylindrowym o pojemności 995 cm³, o stopniu sprężania 1:5 i mocy trwałej 18 KM przy 3000 obr./min. Moc maksymalna (chwilowa) wynosiła ok. 20 - 22 KM przy 4000 obr./min. Napęd na tylne koło przenoszony był przez mokre, wielotarczowe sprzęgło sterowane nożne, następnie przez skrzynię biegów o trzech przełożeniach sterowaną ręcznie. Sam motocykl ważył ok. 270 kg, w zestawie z wózkiem bocznym - 375 kg. Spalał ok. 7,5 l na 100 km, a z wózkiem bocznym osiągał prędkość maksymalną ok. 100 km/h.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Głównym odbiorcą tych motocykli było wojsko oraz w mniejszych ilościach: Policja Państwowa, Poczta Polska, instytucje państwowe i klienci cywilni. Oprócz wersji podstawowej CWS M111, powstały również bardziej zaawansowane wersje prototypowe. Chodziło głównie o poprawienie właściwości terenowych tego pojazdu. W szczególnie trudnych warunkach terenowych lub przy przeciążeniu motocykla napęd tylko na jedno koło nie wystarczał, dlatego w 1938 roku zaprojektowano i wykonano prototypowy egzemplarz z dodatkowym napędem wózka bocznego. Planowano wykorzystanie takiego pojazdu jako ruchomy punkt ogniowy, wyposażony w ciężki karabin maszynowy (ckm) wz. 30. Oto jak wspomina ten projekt inż. Tadeusz Marek: (...) Motocykl terenowy w prototypie zasadniczo się udał, ale mimo to nie poszedł do produkcji, jak wiele innych udanych rzeczy. Dlaczego zaniechano tej produkcji nie potrafię powiedzieć, bo to jest jedna z wielu zagadek zarządzeń wojskowych (...).

Do dziś zachowało się ok. 100 - 120 oryginalnych Sokołów 1000. W ostatnich latach rozwinął się też u nas "przemysł" produkcji części zamiennych do tego motocykla. Służy on głównie budowaniu replik, które często handlarze sprzedają jako oryginały. Obecnie wytwarzanych jest u nas ok. 90% części Sokoła 1000.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę