tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Na ten motocykl robotnik pracowa 18 lat! Zobacz, o czym jeszcze pisaa prasa w 1937 roku?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Na ten motocykl robotnik pracowa 18 lat! Zobacz, o czym jeszcze pisaa prasa w 1937 roku?

Autor: Tomasz Szczerbicki 2023.01.27, 16:12 Drukuj

W latach 1911 - 1990 ukazywało się w Polsce ok. 70 periodycznych czasopism motoryzacyjnych. Około 20 z nich było motocyklowych. Reszta to magazyny samochodowe lub mieszane w różnych konfiguracjach - lotniczo, militarno, rowerowo, motocyklowo, samochodowe oraz czasopisma branżowe - transport towarowy, pasażerski, itp. Od czasu do czasu będziemy zaglądać do starej prasy i szukać tam ciekawych tematów motocyklowych.

Dlaczego 1911 rok? Bo wtedy zaczęły ukazywać się pierwsze polskojęzyczne czasopisma motoryzacyjne. Rok 1990 jest chyba bardziej oczywisty, wtedy wkroczyliśmy w nowe realia - ustrojowe, społeczne i gospodarcze. Historia prasy motoryzacyjnej po 1990 roku to zupełnie inna opowieść. Tu obok wydań papierowych pojawiły się nieznane wcześniej media elektroniczne. 

NAS Analytics TAG

Dziś zaglądamy do miesięcznika "Auto Technika Samochodowa" z lutego 1937 roku. Ukazał się tam artykuł "Polski rynek motoryzacyjny w świetle cyfr". Był to ciekawy okres, w 1935 roku zaczął powoli kończyć się wielki światowy kryzys, a 1936 był pierwszym rokiem wyraźnego gospodarczego odbicia pokryzysowego. W artykule podano, że w styczniu 1937 roku było w Polsce 8898 motocykli, a przez cały 1936 przybyło ich 503. Dla porównania dziś mamy zarejestrowanych w Polsce ok. 1 200 000 motocykli. Widzimy ogromną dysproporcję.

Ktoś powie, żeby dla przejrzystości, przedstawić jeszcze proporcje motocykli w stosunku do ludności. Bardzo proszę, w 1937 roku 1 motocykl przypadał 3911 Polaków. Dziś 1 motocykl przypada na 31 Polaków.     

Nasi dziadkowie w 1937 roku oczywiście tego nie wiedzieli, ale czuli, że coś nie do końca idzie tak jak powinno. We wspomnianym artykule znalazł się fragment: (…) Nikły jest przyrost motocykli, stanowiących pewnego rodzaju awangardę motoryzacji. Na powolny rozwój motocyklizmu w dalszym ciągu obok bardzo wysokich cen pojazdów, wpływają również hamująco: duża cena paliwa i smarów oraz nieproporcjonalnie duże podatki. (…)

Jak to historia lubi się powtarzać, dziś benzyna też tania nie jest.  

Najciekawsza w tym numerze była jednak tabela zatytułowana "Ile powinien kosztować zagraniczny motocykl w Polsce". Odczytanie tej tabeli nie było jednak takie proste. Ceny tam podane były loco fabryka, czy zakup w fabryce. Trzeba było doliczyć koszty transportu i cła. Informacje, jak to obliczyć, znalazły się poniżej tabeli (drobny druk).  

Nie podano tam kursów walut, bo oczywiście wtedy każdy wiedział ile kosztuje marka niemiecka czy funt szterling. My już tego nie wiem, więc podaje - w 1937 roku 1 funt szterling kosztował ok. 24 złotych, a 1 marka niemiecka kosztował ok. 2,1 zł. 

Warto jeszcze wiedzieć, ile zarabiali wówczas Polacy miesięcznie. Niewykwalifikowany robotnik rolny dostawał ok. 20 - 30 zł, pensje nauczycieli najniższego szczebla wahały się w granicach 100 - 150 zł, robotni wykwalifikowany (np. tokarz) zarabiał ok. 200 - 300 zł. Pensje kadry inżynierskiej w fabrykach zaczynały się od 500 zł wzwyż. Robotnik zarabiający 200 - 250 zł mógł wynająć dwupokojowe mieszkanie i utrzymać trzyosobową rodzinę na przyzwoitym poziomie.     


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Spójrzmy na trzy model bardzo popularnych wówczas u nas motocykli: DKW 200, Rudge 500 i BSA 500 oraz na BMW R5, stylistycznego protoplastę dzisiejszego BMW R18.

DKW 200 był to solidny motocykl, bardziej do codziennego użytku niż rekreacji czy sportu. Najtańszy model KM 200 kosztował u nas ok. 1850 zł.

Angielski Rudge 500 (z głowicą 4-zaworową) dla naszych dziadków był dobrym motocyklem sportowym i turystycznym w przystępnej cenie. Bardzo dużo ich jeździło po naszych drogach. Najtańszy model Special kosztował u nas ok. 2500 zł. 

BSA 500, solidny motocykl turystyczny z silnikiem dolnozaworowym, kosztował u nas ok. 2300 zł.

Patrząc na proporcję cen nie ma co się dziwić, że Rudge 500 były tak popularne u nas. Dokładając zaledwie 200 zł (9 %) do ceny dolnozaworowej BSA miało się górnozaworowa 500 z czterema zaworami na cylinder, która po dobrej regulacji jeździło 130 - 140 km/h.

Na koniec BMW R5, podobnie jak dziś R18, był to motocykl ekskluzywny i drogi. Jego cena wynosiła u nas ok. 4200 zł.  

W omawianej tabeli podana jest też cena motocyklowego "Rolls Royce" czyli Brough Superior SS100. To był wówczas szczyt motocyklowej hierarchii. Aby kupić taki motocykl w Polsce trzeba było zapłacić ok. 5400 zł.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

NAS Analytics TAG
Zobacz rwnie

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr