tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle Norton w Polsce. Historia od startów na Wyspie Man do krajowych torów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykle Norton w Polsce. Historia od startów na Wyspie Man do krajowych torów

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.10.28, 16:35 Drukuj

Od kilku lat w mediach motocyklowych pojawiał się znowu temat motocykli Norton. Kolejni inwestorzy podejmowali próby reaktywacji marki (raczej z miernym skutkiem), aż dwa lat temu prawa do tej ikony brytyjskiego motocyklizmu zakupił indyjski koncern TVS Motors. W kwietniu tego roku TVS Motors ogłosił, że zamierza zainwestować 100 milionów funtów w produkcje motocykli Norton. Taka deklaracja, wygłoszona przez stabilny ekonomicznie koncern, daj nadzieję na rzetelne odrodzenie marki Norton.

Nie będę zagłębiał się w temat nowych Nortonów, bo na Ścigacz.pl znajdziecie kilkadziesiąt artykułów na ten temat. Na bieżąco można też śledzić go na stronie internetowej producenta. Za to chciałbym się przyjrzeć jaka był historia Nortonów w Polsce.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Firma powstała w 1898 roku. Cztery lata później bramy fabryki opuścił pierwszy motocykl Norton (wyposażony w silnik Clement o pojemności skokowej 143 cm³). Pomysł produkcji motocykli dobrze rokował ekonomicznie, ale trzeba było jakoś zareklamować nowy produkt. Cóż było lepszą reklamą dla motocykla niż sukcesy sportowe. Od 1907 roku Nortony zaczęły starty w legendarnych wyścigach na wyspie Man. Kolejne lata przyniosły lawinę sukcesów, co wyrobiło dobrą markę tym pojazdom. W latach 1931 - 1939 motocykle Norton aż siedmiokrotnie wygrały prestiżowe wyścigi Tourist Trophy. Firma inwestowała w rozwój techniczny, w drugiej połowie lat 30. wprowadzając silniki z rozrządem OHC i DOHC.

Na kilka lat motocykle sportowe ustąpiły na taśmie produkcyjnej miejsca maszynom w kolorze khaki. W latach 1937 - 1945 fabryka wyprodukował blisko 100 000 motocykli wojskowych, w tym najwięcej modelu 16H.

Po wojnie Norton powrócił do produkcji cywilnej. Lata 50. zaowocowały nowymi modernizacjami, m.in. Manx’em z tylnym zawieszeniem na wahaczu. Znowu Norton stał się synonimem dobrego motocykla wyścigowego. Lata 50. i 60. były okresem dynamicznego rozwoju produkcji motocykli Norton.

W latach 70. pojawiła się mocna konkurencja - motocykle japońskie. Właśnie to doprowadziło do zakończenia produkcji motocykli Norton. Ostatni egzemplarz modelu Commando zbudowano w 1977 roku.   

W Polsce pierwsze Nortony pojawiły się po zakończeniu I wojny światowej. Były to egzemplarz pochodzące ze zdobyczy wojennych. Gdy nastał pokój, już w pierwszej połowie lat 20. otwarto u nas przedstawicielstwo handlowe tej marki. W prasie ukazywały się reklamy a ich realnym wsparciem były starty w zawodach sportowych wybitnego zawodnika Witolda Rychtera. We wrześniu 1925 roku Witold Rychter jadąc Nortonem pobił też krajowych rekord szybkości motocyklowej - osiągną prędkość 120 km/h.  

Nortony zaczęły być kupowane przez Polaków. Niektórzy używali ich do celów turystycznych i rekreacyjnych, dla innych były to motocykle sportowe. Historię tę przerwał wybuch II wojny światowej.  

Na froncie zachodnim II wojny światowej wielu polskich żołnierzy dosiadało Nortonów 16H i nieco większych Big 4. 


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe "setki", które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150-200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Po wojnie, w latach 1945 - 1956, do celów sportowych sprowadzono do Polski ok. 20 - 30 nowych Nortonów 350 i 500. Do tego dochodziło jeszcze co najmniej kilkanaście przedwojennych Nortonów, ukrytych przez właścicieli przed Niemcami.    

Do lat 60. Nortony były obecne w wyścigach motocyklowych w Polsce. Startowali na nich członkowie Kadry Narodowej oraz wielu czołowych zawodników z klubów z całej Polski. Gdy motocykle zostały wyeksploatowane sprzedano je osobom prywatnym. W latach 70. i 80. większość z nich została wywieziona przez handlarzy do Europy zachodnie. Nieliczne sztuki pozostały tylko w Polsce.

Na cztery czy pięć dekad temat Nortonów ucichł u nas, aż kilka lat temu z medialną wrzawą ogłoszono otwarcie u nas przedstawicielstwa tej marki. To już jednak historia z ostatnich czasów.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê