tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Komar 2 typ 2330. Przełomowy model w historii polskich motorowerów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Komar 2 typ 2330. Przełomowy model w historii polskich motorowerów

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.10.24, 18:35 Drukuj

Przełom 1968 i 1969 roku był ważnym momentem w historii polskich motorowerów. Wtedy na rynku pojawił się Komar 2 typ 2330. Zmianą konstrukcyjną, jaka przyniósł ten model, było resorowanie tylnego koła oraz zastąpienie siodełka typu rowerowego wygodniejszą kanapą. 

Nowy Komar 2 typ 2330 posiadał silnik S38B4, taki sam jak w poprzednim modelu (2320), a więc w układzie napędowym ani rewolucji ani ewolucji póki co nie było. Oficjalnie produkcja Komara 2 typ 2330 ruszyła w styczniu 1969 roku, jednak intensywne przygotowania rozpoczęto w poprzednim roku.   

NAS Analytics TAG

Komar całkowicie resorowany

Ostatni nasz kontakt z produktem Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy, mopedem Komar MR 232, miał miejsce dość dawno, bo jeszcze w 1964 roku. Przejechaliśmy wtedy tym najmniejszym polskim pojazdem około 5000 km i opracowaliśmy badanie drogowe. Wiele od tego czasu się zmieniło. Moped Komar stał się pojazdem znacznie popularniejszym, będącym najprostszą w naszym kraju formą jednoosobowego, zmotoryzowanego środka transportu, przeznaczonego przede wszystkim do ruchu na niewielkich odległościach. Produkowany był przez ZZR w niewiele zmienionej postaci i sprzedawany w cenie 4500 zł, nawet na raty. Pod adresem tego pojazdu wyraziliśmy trochę zastrzeżeń, ale głównymi życzeniami było wprowadzenie resorowania tylnego koła oraz wyposażenia mopeda w wygodniejsze siedzenie.

Dopiero niedawno nasze sugestie zostały zrealizowane w postaci nowego modelu Komar 2330, którego zasadnicza zmiana polega właśnie na zastosowaniu resorowania koła tylnego. Moped jest wyposażony w wygodniejsze siodełko typu mała kanapa, a powiększone oblachowanie ramy pozwoliło na skrycie schowka na narzędzia i przyczyniło się do polepszenia estetyki pojazdu.


Motorower Komat był też bohaterem piosenek. Na przykład powyższej Grupy Furmana.


Komar 2 - model 2330 jest już seryjnie wytwarzany przez zakłady w Bydgoszczy, w tym jednak szkopuł, że jego wytwarzanie jest nadal jeszcze ograniczone (ok. 10% ogólnej produkcji mopedów ZZR) i przeznaczone głównie na eksport. Tym niemniej pewna ilość egzemplarzy trafia do sieci handlu i usprawniony moped z Bydgoszczy jest sprzedawany w cenie 4900 zł, a więc zaledwie 400 zł drożej od poprzedniego modelu.

Nowy Komar będzie zapewne pojazdem bardzo poszukiwanym i stąd nasz apel do Zjednoczonych Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy aby zwiększyć produkcję Komarów na teleskopach, naturalnie w miarę możliwości.

"Motor" 16 / 1969


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe "setki", które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150-200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

Komar 2 typ 2330 miał (według danych fabrycznych: silnik S-38B4 (średnica cylindra 38 mm, skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 cm³) o mocy 1,4 KM przy 4000 obr/min i stopniu sprężania 6,5. Zawieszenie koła przedniego stanowił krótki wahacz pchany. Koło tylne zawieszone było na wahaczu o skoku 60 mm bez tłumienia. Siodło pojedyncze, schowek na narzędzia w przetłoczeniu z boku ramy za plastikowymi osłonkami. Całkowita długość pojazdu wynosiła 1780 mm, wysokość rączek kierownicy 950 mm, wysokość siodła 800 - 900 mm. Lampa (początkowo metalowa a w późniejszych modelach plastikowa) była zintegrowana z widelcem przednim. Pojazd ważył 50 kg, jego obciążenie całkowite wynosiło 120 kg, zużywał 2 l benzyny na 100 km i osiągał (według danych fabrycznych) prędkość maksymalną 40 km/h. Standardowo przekazywany kupującemu motorower posiadał komplet kluczy i pompkę do kół.   

Tak jak 10 lat wcześniej modele 230, 231 i 232 rozpoczęły ważny etap historii tych pojazdów, tak dekadę później przełomowym modelem stał się 2330.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę