tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda model J, zwana te¿ Benly 1959-1965. Historia, opis i zdjêcia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda model J, zwana te¿ Benly 1959-1965. Historia, opis i zdjêcia

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.09.02, 16:47 Drukuj

Dziś sporą liczbę modeli Hondy możemy nazwać przełomowymi lub chociaż ważnymi w historii tej firmy, czy nawet w historii motocyklizmu. Przykłady pierwsze z brzegu - CB 750, CX 500, Gold Wing, Rebel, parę wersji z serii CBR i jeszcze kilka innych. To jednak przykłady modeli powstałych gdy firma Honda była już liderem tej branży na świecie. Mało znane są zaś "ważne modele" z początku istnienia tej firmy. Modele, które były kolejnymi szczeblami w drodze na szczyt. Dziś napisz o jednym z takich motocykli - Honda model J zwana też Benly.

Pod koniec lata 1953 roku Honda wprowadziła na rynek trzy nowe motocykle, model: J Benly oraz dwie wersje Dream. Nazwa Benly pochodziła od japońskiego słowa oznaczającego wygodę. Miało to odzwierciedlać cechy tego motocykla.

NAS Analytics TAG

Nie jest to wielka tajemnicą, że sporo rozwiązań konstrukcyjnych tego motocykla zaczerpnięto z niemieckiego motocykla NSU. To był czas, gdy Honda - mniej lub bardziej legalnie - podpatrywała i wykorzystywał rozwiązania europejskich konstruktorów.

Silnik Hondy J Benly miał rozrząd górnozaworowych (ohv) i pojemność skokową 89 cm³. Osiągał moc maksymalną 3,8 KM przy 6000 obr./min. Rama wykonana była z blachy, przednie i tyle zawieszenie było miękkie. Łańcuch pracował w pełnej, szczelnej obudowie. Hamulce były pełnopiastowe. W 1953 roku to były rozwiązania bardzo nowoczesne.     


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Kolejne lata przyniosły modernizacje tego modelu. W 1954 roku powstał model JA z silnikiem o powiększonej pojemności skokowej do 138 cm³ i mocy 8 KM, wprowadzono też drobne zmiany w podwoziu. W następnym roku, w kolejnym modelu JB zmniejszono pojemność skokową silnika do 125 cm³ a moc spadła do 7 KM. Honda poszukiwała złotego środka dla tego motocykla. W 1956 roku, w kolejny modelu JC przy niezmienionej pojemności skokowej silnika moc podniesiono do 8 KM. Zaszło też trochę zmian w podwoziu. W następnym roku moc modelu JC wzrosła do 9,5 KM. Wersja z 1957 roku (oznaczana jako model JC58) osiągała prędkość maksymalną 85 km/h.

W 1959 roku przyszły kolejne zmiany, powstał model C92, i choć zachowano dawną nazwę Benly motocykl otrzymał inne podwozie i silnik. Honda C92 Banly wyposażana była w dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności skokowej 125 cm³ i mocy 11,5 KM przy 9500 obr./min. Był to też pierwszy motocykl Hondy z elektrycznym rozrusznikiem. Tym modelem (i pochodnymi od niego) Honda zaczęła wypracowywać własny styl na światowych rynkach.

Honda C92 Benly produkowana była w latach 1959 - 1965. Co ciekawe w latach 60. taki pojazd sprowadzono do Polski dla Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego, aby nasi konstruktorzy mogli poznawać światowe trendy w konstrukcji motocykli.  

Jak pokazuje historia, Honda lubi wracać do nazw, które były ważne w jej dziejach. Dziś słowo Benly jest oznaczeniem modelu skutera elektrycznego Hondy, który oferowany jest również na rynkach europejskich.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê