tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Voge 300 Rally. Pan i w³adca na nieutwardzonych drogach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Voge 300 Rally. Pan i w³adca na nieutwardzonych drogach

Autor: Pawe³ Kowalski 2024.12.16, 15:26 1 Drukuj

Mierzyć siły na zamiary, to jedno z przysłów, które jak wiadomo są mądrością narodu. Zawsze mnie dziwiło, jak taki prosty przekaz słowny, przekazywany z pokolenia na pokolenie, ma moc w prawie każdej dziedzinie życia. Natomiast, co dziwiło mnie jeszcze bardziej, to fakt jak mało ludzi stosuje się do tych zasad. To dla nich powstało drugie przysłowie o uczeniu się na własnych błędach. Nie inaczej jest z wyborem motocykla.

W trakcie pandemii wystrzeliła moda na jazdę motocyklem w terenie. Z dala od ludzi i z dala od zagrożenia. Grupy internetowe rozrastały się o nowych członków poszukujących wrażeń oraz tras do jazdy. Słyszeliście słowo TET lub jechać TET'em? TET - skrót od Trans Euro Trail, to utworzony przez międzynarodową społeczność motocyklową system legalnych tras o zróżnicowanych nawierzchniach i topografii terenu. Obejmuje on obszar całej Europy. Polskie trasy TET pozwalają na zwiedzanie każdej strony naszego kraju. Tyle w kwestii wstępu, tylko czym się wybrać na taką przygodę?

NAS Analytics TAG

Tu z pomocą znowu przychodzi internet i umieszczane w nim filmy. Znani riderzy wjeżdżają z łatwością swoimi dużymi advenczerami w miejsca, o jakich nam się nie śniło. Powalone drzewo na środku drogi? To nie problem. Podrywacie przednie koło i hop przez przeszkodę. Nie umiecie? Spokojnie więcej gazu, strzał ze sprzęgła i lecimy... Najczęściej do szpitala, a potem do mechanika, żeby ogarnął motocykl. Ale nie ma sprawy, ból przemija, a przygoda w głowie zostaje na zawsze. A gdyby tak zacząć tę podróż trochę inaczej?

Enduro to rodzaj sportu motorowego polegający na pokonywaniu tras o nawierzchniach terenowych. Motocykle enduro różnią się od motocykli motocrossowych, ponieważ posiadają także homologację drogową. Muszą odpowiadać normom wynikającym z kodeksu drogowego, m.in.: posiadać oświetlenie, homologowane opony, nie przekraczać norm hałasu i emisji spalin. Czyli mówiąc potocznie, można je zarejestrować i jeździć jak zwykłym jednośladem. Takie motocykle są lekkie, mają różne pojemności silnika, ale najczęściej występują do 500 cm3.

Kilkanaście lat temu, prawie każdy producent motocykli posiadał w swojej ofercie motocykle enduro. Później te motocykle powoli zostały zastąpione przez ADV, na które jest obecnie największa moda. Doszło do tego, że właściwie enduraki niemal zniknęły z oferty. Na europejskim placu boju, poza markami Pierer Mobility AG, czyli KTM'em, Husqvarną i GasGasem oraz liderem sprzedaży motocykli, czyli Hondą, nie było wyboru. Dwa lata temu ten segment uzupełniła marka Voge wprowadzając do Polski model 300 Rally. Przyjrzyjmy mu się zatem bliżej.

NAS Analytics TAG

Voge 300 Rally jest konstrukcją sprawdzoną i wytrzymałą. Posiada stalową ramę, która w miejscu mocowania wahacza oraz tyłu silnika jest dodatkowo wzmocniona profilem nadającym sztywność oraz będącym bazą podparcia tylnej ramy pomocniczej. Jakość spawów oraz powłoka lakiernicza nie budzi zastrzeżeń.

Silnik znajdujący się w ramie to konstrukcja bliźniaczo podobna do jednostki Kawasaki KLX 250 z lat 90. Oczywiście Loncin wyposażył go w układ wtryskowy ze sterownikiem Boscha, a dzięki katalizatorwi spełnia restrykcyjne normy emisji spalin. W jaki sposób? Nie pytajcie, bo sam się nad tym mocno zastanawiam. Natomiast jeśli chodzi o osiągi to legitymuje się on 29 KM oraz 25 Nm momentu. Pozwala to na bezproblemowe osiągnięcie prędkości maksymalnej przekraczającej 130 km/h. Komfortowa prędkość podróżna na tym motocyklu to 100 km/h. Oczywiście silnik generuje wibracje, które przenoszone są na podnóżki oraz kanapę. Moja rada dla przyszłych posiadaczy 300 Rally, to dobór przełożeń do własnych potrzeb. W teren większa tylna zębatka, natomiast asfalt i trasy to większa zębatka zdawcza.

Jak już się rozpedzimy, to wypada móc też się zatrzymać, a układ hamulcowy jest zbliżony swoim działaniem do typowych crossów a nie enduro. Jak to rozumieć? Ano nie liczcie na asfalcie na skuteczność taką jak w zwykłym nakedzie. To zabieg celowy i pokazujący wyraźnie, że miejsce 300 Rally jest poza asfaltem. Układ ABS ze sterownikiem Bosch działa prawidłowo i ma możliwość odłączenia tyłu, dzięki przyciskowi na kierownicy.

Koła Voge'a to 18 cali tył oraz 21 przód. Bardzo dobrze, bo macie duży wybór opon w tych rozmiarach. Fabryczny Timsun to nie jest dobry pomysł na jazdę w terenie, natomiast drogi asfaltowe i szutry nie są dla nich problemem. Miałem okazję jeździć w różnych warunkach temperaturowych i polecam rozwagę w chłodne i deszczowe dni. Całe szczęście opony to część eksploatacyjna i stosunkowo łatwa do wymiany.

Zawieszenie trzysetki to widelec USD oraz pojedynczy amortyzator z tyłu. Regulacja ogranicza się do wstępnego napięcia sprężyny. Na pochwałę zasługuje zastosowanie osłony tylnego amortyzatora. Co do samej pracy zawieszenia to jest ono twardsze niż w Hondzie, ale nadal działa nie do końca precyzyjnie. Brakuje regulacji tłumienia, jednak w tej cenie motocykla jest lepiej niż dobrze. Voge 300 Rally jest wysoki. Siedzenie znajduje się na wysokości 920 mm co może sprawiać kłopot niższym kierowcom. Za to otrzymujemy prześwit 280 mm i chciałoby się dostać w standardzie aluminiowa osłonę silnika, zamiast plastikowej, która może i coś daje, ale chyba bardziej ochronę przed błotem.

Ergonomia

Kanapa Voge'a 300 Rally jest dość wąska i raczej twarda, co nie powinno dziwić, gdyż mamy do czynienia z cywilizowanym endurakiem. Zresztą sporą część czasu spędzimy jadąc na stojąco, więc bez obaw o cztery litery. Trochę gorzej, jeśli uprawiamy turystykę na dłuższym dystansie i z pasażerem, to zdecydowanie nie będzie komfortowo. W wyposażeniu standardowym otrzymujemy solidny bagażnik, do którego można zamontować akcesoryjny kufer lub przytrokować miękką torbę. Wydech jest poprowadzony wysoko. Pamiętajcie o tym w temacie bagażu.

Zbiornik paliwa mieści 11 litrów i posiada korek, który po przekręceniu kluczyka demontuje się w całości. To nie przypadek, a prektyczne rozwiązanie pozwalające na wyczyszczenie z błota i piasku okolic wlewu i uchronienie przed nieporządanym zabrudzeniem piwa. Co do spalania, to wynosi ono około 3 litrów na 100 km.

Kierownica jest dosyć szeroka, a zestaw przełączników na niej umieszczonych, można nazwać standardem. Na wyposażeniu znajdują się handbary do ochrony przed wiatrem. Są wykonane z cienkiego plastiku i nie wróżą trwałości, jednak o dziwo w trakcie testów motocykl leżał, a handbary pozostały całe. Być może było to zasługą solidnych gmoli będących w standardowym wyposażeniu 300 Rally. Ochronę przed wiatrem ma stanowić mała, pionowa szyba. Pomimo niewielkich rozmiarów działa ona zadziwiająco dobrze, osłaniając kierowcę oraz zegary. Wyświetlacz LCD zawiera podstawowe informacje i jest raczej czytelny. Może jedynie jego górna część z małymi ikonami mogłaby być wyraźniejsza. Na plus zasługuje gniazdo USB do ładowania np. telefonu.

Oświetlenie przednie, stanowi podwójna, klasyczna lampa, dosyć dobrze oświetlająca drogę. Tył oraz kierunki, to już technologia LED. Jako ciekawostkę dodam, że model na 2025, dostanie oświetlenie full led, a samą przednią lampę będzie można zamówić i zamontować plug&play do modelu 2024.

Podsumowując. Voge 300 Rally to mocny gracz na rynku małych motocykli enduro. Jego niska waga (158 kg) ułatwia jazdę w terenie, a przy ewentualnej wywrotce nie potrzeba specjalnych technik do podniesienia motocykla. Moc silnika nie sprawi kłopotu początkującym kierowcom, a tym zaawansowanym dostarczy dużo frajdy z jazdy. Do tych z was, którzy się nadal wahają może przemówić rewelacyjna cena (19 900 zł) za nowy jednoślad.

Zwykło się mówić, że motocykle wyposażone w silnik jednocylindrowy są zazwyczaj, albo po remoncie, albo przed remontem. Coś w tym jest i ich żywotność nie jest bardzo długa. Dlatego warto jest zainwestować w nowy motocykl. Jeśli nie znacie jeszcze marki Voge, to dodam, że dowiedziałem się specjalnie dla was o dostępność części zamiennych. Wszystkie najpotrzebniejsze jak filtry, uszczelki, klamki, podnóżki czy elementy oświetlenia są dostępne w Polsce. Pozostałe najczęściej w ciągu kilkunastu dni można ściągnąć z magazynu w Hiszpanii. Zresztą sami wiecie, że nawet zamówienia z Chin to teraz kwestia około 3 tygodni. Polecam jak zawsze udać się na jazdę próbną i sprawdzić, czy to motocykl dla was.

Dane techniczne

pojemność 292 cm3
taktowanie i cylindry 4T, jednocylindrowy
chłodzenie cieczą
moc maksymalna 21 kW / 9000 obr./min.
moment obrotowy 25 Nm / 6500 obr./min
norma środowiskowa EURO5
rozruch elektryczny
skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
długość 2107 mm
wysokość 1405 mm
szerokość 877 mm
rozstaw osi 1430 mm
waga 158 kg
dopuszczalna ładowność 190 kg
felga przednia MT 1.85x21
opona przednia 3.00-21
hamulec przedni hydrauliczny, tarczowy, śr. 265 mm
felga tylna MT 3.0X18
opona tylna 5.10-18
hamulec tylny hydrauliczny, tarczowy, śr. 220 mm
system abs tak
zbiornik paliwa 11 l
zużycie paliwa 3,2 l / 100 km
system diagnostyczny OBD I
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê