Jaki motocykl dla wysokich? 15 propozycji dla dryblasów

Autor: Konrad Bartnik 2017.12.08, 12:06 13 Drukuj

Przyzwyczailiśmy się już, że w kwestii dopasowania kierowcy do motocykla najczęściej narzekają osoby niższe niż średnia krajowa. Tymczasem motocykliści hojniej podlani hormonem wzrostu również napotykają szereg problemów w doborze maszyny dla siebie. Mamy dla nich kilkanaście dobrze wyrośniętych motocykli.

Wysocy kierowcy uchodzą za bohaterów motocyklowego świata. Niestraszne im kanapy położone na wysokości Morskiego Oka, koleiny głębokie jak Wielki Kanion i wahnięcia równowagi nawet najcięższych maszyn - zawsze starczy im nóg do podparcia motocykla. Z drugiej strony borykają się z masą własnych problemów, z których akurat najmniejszy to kwestia wizerunkowa. Po prostu na większości maszyn wyglądają jak bernardyn na grzbiecie jamnika. Najgorzej mają wyrośnięci młodzieńcy, skazani na motorowery i pojazdy klasy 125, którzy na poważniejsze maszyny muszą poczekać jeszcze kilka lat. Niby dziewczyna nie zając, ale wachlarz opcji skutecznego podrywu nieco się zawęża.

Motocyklowa kamasutra

Nawet po dojściu do lat sprawnych i zdobyciu odpowiedniego prawa jazdy nie każdy segment motocykli stoi przed dryblasami otworem. Wszelkiej maści sporty, streetfightery czy średnie nakedy wymagają przyjęcia specyficznej pozycji, z mocno podgiętymi kolanami. W dłuższej perspektywie bywa ona kłopotliwa nawet dla osób średniego i niższego wzrostu, natomiast dla wysokich może stać się prawdziwym koszmarem. Co prawda renomowane lektury typu "Kamasutra" uczą, jak fantazyjnie ułożyć kończyny i przykładowo umieścić udo za uchem, nie oferują jednak instrukcji ich rozplątywania po dłuższej trasie. Oczywiście wszystko jest kwestią siły uczuć - zakochany w prędkości, wysokich obrotach i ciuszkach z plastiku wyrośnięty osobnik zniesie każde niewygody.

By ulżyć strudzonym członkom...

Zasadniczo możemy wyróżnić trzy segmenty motocykli mniej lub bardziej przyjaznych wysokim kierowcom. Na pierwszym miejscu są oczywiście maszyny typu enduro, całkiem dobrze można się również odnaleźć na dużych motocyklach sportowo-turystycznych oraz opasłych cruiserach. Warto przy tym zaznaczyć, że wysoko umieszczona kanapa nie oznacza automatycznie wygodnego ułożenia nóg kierowcy. Często w górę wędrują również podnóżki, więc nogi wciąż są dosyć mocno ugięte - tak jest chociażby w przypadku Suzuki V-Stroma 650. Nie oszukujmy się - mając grubo powyżej 180 cm wzrostu trzeba polubić się z naprawdę masywnymi pojazdami, posiadającymi zazwyczaj duże silniki. Także wyrośnięta młodzieży - by ulżyć strudzonym członkom, zagryź zęby i jak najszybciej rób pełne prawo jazdy kategorii A!

Jaki motocykl dla wysokich kierowców?

Przygotowałem poniższe zestawienie z doświadczeń własnych (mam 186 cm wzrostu) oraz moich jeszcze wyższych kolegów. Skorzystałem też z bardzo przyjemnej strony cycle-ergo.com, na której wpisując własny wzrost sprawdzicie, jaką pozycję na poszczególnych motocyklach przyjdzie wam zająć. Zobaczycie też, pod jakimi kątami ułożą się wasze kończyny. Im bardziej wyprostowana pozycja i większy kąt w kolanach, tym większa wygoda w długich trasach. Ja przygotowałem wizualizacje dla kierowcy o wzroście 190 cm. Baza modeli na stronie jest już bardzo bogata i wciąż rośnie, więc nie ograniczajcie się wyłącznie do naszych propozycji!

BMW F800GS Adventure - motocykle "przygodowe" to najwyższe maszyny oferowane przez bawarskiego producenta. W klasie średniej będzie to model F800GS Adventure, w którym dostępna jest specjalna podwyższana kanapa Rallye, znajdująca się na wysokości 920 mm.

BMW R1200GS Adventure - legendarne turystyczne enduro napędzane bokserem jest jednym z najwygodniejszych motocykli dla wysokich kierowców. Kanapa może powędrować na wysokość 910 mm, a nogi układają się mniej więcej pod kątem prostym. Użytkownicy tego motocykla często wspominają o dziennych przebiegach rzędu 1000 km, bez większego zmęczenia. Jeśli więc specyficzna estetyka przyciąga, a portfel pozwala - to jeden z najlepszych wyborów.

BMW S1000XR - turystyczny model BMW, posiadający w sobie geny sportowego przecinaka S1000RR. Łączy wygodę motocykli klasy Adventure z fantastycznymi osiągami, których źródłem jest czterocylindrowa rzędówka o mocy 165 KM.

Ducati Scrambler Desert Sled - elegancka włoska propozycja, na której wysoki kierowca podkreśli swoje atuty doskonałym stylem. Ducati Scrambler jest jedną z niewielu maszyn w stylistyce retro, na których odnajdą się posiadacze dłuższych kończyn. W uterenowionej wersji Desert Sled kanapa znajduje się na wysokości 883 mm, a nogi nie zginają się zbyt mocno w kolanach.

Ducati Multistrada 1200 Enduro - turystyczny potwór na dalekie trasy, wyposażony w 150-konnego V-twina. Oprócz osiągów oferuje ogromną wygodę podróżowania i oryginalną stylistykę. W wersji Enduro jego kanapa znajduje się prawie 90 cm nad ziemią.

Honda CRF1000L Africa Twin - współczesne wcielenie legendarnej maszyny podróżniczej również nie zawodzi. Nowoczesne, litrowe enduro świetnie radzi sobie na asfalcie i w lekkim terenie, będąc jedną z najlepszych propozycji na dalekie wyjazdy, choć pozycja kierowcy jest bardziej przyczajona i "sportowa" niż u konkurencji.

Honda VFR1200X Crosstourer - wypasiony motocykl turystyczny z potężnym silnikiem V4 trafił do segmentu Adventure raczej umownie. Ogromna masa bliska 300 kg oraz wysoko położony środek ciężkości nie zachęcają do zagłębiania się w odmęty dzikiej przyrody. Crosstourer jest za to świetną maszyną na długie szosowe przeloty we dwoje.

Harley-Davidson Road King Classic - na turystycznych Harleyach nie można narzekać na brak miejsca i niewygodne ułożenie nóg, czego nie można powiedzieć o modelach nastawionych na miejski szpan. Na motocyklach klasy Road Kinga siedzimy dosyć nisko, a nogi zgięte pod wygodnym kątem spoczywają na podestach. Pamiętajmy o ważnym w przypadku cruiserów aspekcie estetycznym - duży kierowca na dużym motocyklu świetnie trzyma proporcje!

Kawasaki GTR1400 - japoński król dalekiej turystyki, który niestety wypadł już z oferty producenta. Wciąż jednak warto rozglądać się za egzemplarzami używanymi. GTR1400 to bardzo wygodny motocykl, który na autostradzie oferuje szybką teleportację do miejsca docelowego, nie przeraża jednak wybuchowym charakterem. Ogromną moc oddaje w sposób przyjazny i przewidywalny. Typowy osiołek na sterydach.

Suzuki DL1000 V-Strom - w naszym zestawieniu występuje bez młodszego brata o pojemności 650, w którym trzeba jednak mocniej podgiąć nogi. "Duży Sztormiak" nie ma tego problemu, jest bardzo przyjazny dla wysokich kierowców, a jego użytkownicy cenią go za wytrzymałość, brak fochów na dalszych wyprawach i łatwość manewrowania w codziennych dojazdach. Jeśli tylko "ptasia" stylistyka nie jest przeszkodą, to wysoki turystyk z litrowym V-twinem będzie doskonałym wyborem, jeśli szukasz motocykla na każdą okazję.

Suzuki Bandit 1250 - duży Bandyta jest bardzo lubianą maszyną turystyczną wśród użytkowników niechętnie nastawionych do segmentu wyprawowych enduro. Jego duży, czterocylindrowy silnik jest totalnie niewysilony, uchodzi więc za długowieczny i bezawaryjny. To bardzo pewny partner na dalekie wyjazdy, który nie rozczaruje również wygodą podróżowania.

Triumph Tiger 1200 - kolejny świetny wybór pod względem pozycji za sterami. Kanapa na wysokości prawie 90 cm i niemal idealny kąt prosty w kolanach. Do tego dynamiczny, trzycylindrowy silnik i napęd wałem. Perfekcyjna maszyna na dalekie wyprawy. Ostatnio testowaliśmy najnowsze wcielenie dużego Tygrysa na rok 2018.

Yamaha FJR1300 - kanapa legendarnej "Fujary" nie jest umieszczona jakoś specjalnie wysoko, pozycja kierowcy jest dość mocno pochylona, natomiast jest to najwygodniejszy motocykl spoza segmentu Adventure, którym jeździłem. Siedzisko jest szerokie i świetnie tapicerowane, fabryczna szyba nie jest zbyt niska, a owiewki doskonale robią swoją robotę, nawet przy sporych gabarytach kierowcy. Jeśli twoim żywiołem jest szosa - gorąco polecam, tylko ostrzegam - już pierwsza jazda uzależnia.

Yamaha Tracer 900 - dość świeży model z modnego dziś segmentu podwyższonych, ale wciąż szosowych maszyn turystycznych. Posiada dynamiczny, trzycylindrowy silnik o pojemności 900 cm3 i mocy 115 KM, jest przy tym wyraźnie tańsza niż niemiecka lub włoska konkurencja. Typowy motocykl dla tzw. dużego chłopa, świetnie lata po winklach.

Yamaha XT1200Z Super Tenere - wszystko w tym motocyklu błaga o długą wyprawę - potężny piec, duży zbiornik paliwa, napęd wałem, mocne zawieszenie i to, co interesuje nas najbardziej - bardzo wygodna pozycja kierowcy - również, a raczej zwłaszcza tego wysokiego. Duża Teresa zagęszcza tłum w segmencie największych motocykli Adventure, czyniąc wybór jeszcze trudniejszym.

Musisz więc, Wysoki Kierowco, osobiście przymierzyć się do każdego z nich. Prawdopodobnie zagrają szczegóły - każdy z nas jest przecież inny. A może dopiszecie do listy swoje propozycje?

Zdjęcia
Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę