tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle dla wysokich - obalamy mity
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle dla wysokich - obalamy mity

Autor: Lovtza 2012.03.01, 14:11 87 Drukuj

„Motocykle dla wysokich, czy to w ogóle jest takie coś?” – chciałoby się zapytać parafrazują życiowe rozważania z kultowego „Misia”. Pytanie przy tym jest szalenie zasadne, bo temat motocykli dla niskich i dla wysokich to jedno z najpopularniejszych zagadnień wałkowanych na forach dyskusyjnych i w komentarzach do artykułów.

Nie jest żadną tajemnicą, że materiał ten postanowiliśmy przygotować w nawiązaniu do szeroko komentowanego artykułu traktującego o motocyklach dla niskich. Mieliśmy także przygotowaną koncepcję i założenia tej publikacji… ale wszystko „popsuła” nam Kihoko Kaita, która jest szefem projektów w Hondzie i zajmuje się rozwojem nowych motocykli. Rozmowę tą mieliśmy okazję przeprowadzić przy okazji prezentacji nowej Hondy Crosstourer, w pracę nad którą zaangażowana była Kihoko. To właśnie dzięki jej pomocy udało się nam rozprawić z kilkoma mitami dotyczącymi doboru motocykla w zależności od posiadanego wzrostu. Oto co udało się nam ustalić.

Ścigacz.pl: No dobrze, to jak właściwie projektujecie te motocykle w odniesieniu do wzrostu przyszłego kierowcy motocykla?

K. Kaita: Motocykle nie są projektowane pod kątem tego, jak wysoki kierowca będzie na nich jeździł. Nie ma w przypadku projektowania motocykli podziału na motocykle dla niskich i dla wysokich. Motocykle projektuje się przede wszystkim pod kątem ich zastosowania. To znaczy, że niektóre z nich siłą rzeczy będą mniejsze, a niektóre większe. Maszyny enduro, albo takie jak Crosstourer muszą mieć większy prześwit i skok zawieszeń, dlatego mają wysoko siodło i dlatego też najlepiej będą się czuli na nich wyżsi kierowcy. Niski kierowca potrzebuje przecież w terenie tej samej sprawności maszyny, co kierowca wysoki. Na torze wyścigowym kierowca musi mieć możliwość tak samo dobrej kontroli nad motocyklem, niezależnie od jego pojemności i wielkości, przez co pozycja na wszystkich motocyklach wyścigowych jest bardzo podobna. Tak samo jest z komfortem, zatem istotna jest także kwestia ergonomii i oczekiwań kierowcy, bo wyżsi kierowcy także chcą jeździć mniejszymi pojemnościowo motocyklami i musi być im na nich wygodnie. Projektując motocykle musimy brać pod uwagę także kwestie techniczne i osiągi. Motocykle o wyższej pojemności mają większe silniki, zazwyczaj mają także większą moc. Wymaga to zastosowania mocniejszej konstrukcji, odpowiednich zawieszeń, większego rozstawu osi, itd. To dlatego VFR1200F jest dużo większa od CBF125. Nie dlatego że to motocykl adresowany do większego kierowcy. CBR1000RR wygląda na dużo większą od CBR250R, ale ten sam kierowca powinien dać sobie radę na obu tych motocyklach.

Ścigacz.pl: Czyli uproszczając - to nie jest tak, że 600-tki są dla małych, a 1000-ce dla wyższych?

K. Kaita: Oczywiście że nie. Proszę pamiętać o tym, że rozmiar statystycznego człowieka jest podobny na całym świecie i nie istnieją żadne powody dla których ten człowiek powinien mieć ograniczenia w wyborze motocykla. Wystarczy zresztą przyjrzeć się danym technicznym poszczególnych modeli. Okaże się, że ich wymiary w poszczególnych kategoriach motocykli są do siebie bardzo zbliżone.

Ścigacz.pl: No dobrze, ale co w takim razie z młodzieżą? Czy nawet motocykle typu 125-250cc pomieszczą dużego kierowcę?

K. Kaita: W większości krajów młodzi motocykliści mogą rozpocząć przygodę z motocyklami w wieku 16 do 18 lat. Na tym etapie życia człowiek ma już w pełni ukształtowaną budowę ciała i najczęściej jego wzrost jest już zakończony. Poza tym w wielu przypadkach 125-tki wykorzystywane są często przez starszych kierowców z wieloletnim stażem jako tanie i praktyczne pojazdy do poruszania się po mieście. Im też musi być na nich wygodnie. Nie można więc określać motocykli klasy 125 jako niepełnowymiarowych.

Ścigacz.pl: Skąd zatem tak powszechne przekonanie że skoro jesteś niski, to kupujesz mniejszy motocykl, a skoro jesteś wysoki, to kupujesz duży? I mam tutaj na myśli wybór motocykla w obrębie jednej grupy maszyn, np. sportowych. „Kupiłem litra, bo na 600cc wyglądam jak na psie” to wręcz klasyka gatunku na polskich forach motocyklowych. Przyjęło się też, że np. dziewczyny jeżdżą teoretycznie mniejszymi 600, a ich chłopaki dosiadając teoretycznie większych 1000.

K. Kaito: Trudno mi powiedzieć czemu tak się dzieje. Na pewno nie ma to związku z wymiarami motocykli. Czasem jest tak, że mniejsze pojemnościowo motocykle mają wyżej ulokowane siodło niż te o większej pojemności.

Scigacz.pl: A czy nie masz wrażenia, że tego typu argumentacja, to przede wszystkim wymówka? Takie szukanie na siłę racjonalnej argumentacji, dla nieracjonalnego wyboru jakim jest kupienie bardzo/zbyt szybkiego motocykla? Ja obserwując to co się dzieje w Polsce, często nie mogę oprzeć się takiemu wrażeniu…

K. Kaito: Tak dzieje się na całym świecie. Ludzie chcą mieć jak najszybsze motocykle. Poza tym duże, drogie motocykle, o wysokich mocach to także prestiż i w różnych grupach wyznacznik statusu. Jest takie porównanie, które ciśnie się na usta, ale go nie przytoczę (śmiech). To że potem w wielu przypadkach motocykliści nie są w stanie wykorzystać tej mocy, to zupełnie inna sprawa.

Ścigacz.pl: A czym ty jeździsz?

K. Kaito: W domu mam Hondę Hornet 900. Mam w niej obniżone zawieszenie i niższe siodło, nie mam więc żadnych problemów z panowaniem nad tym motocyklem. Bardzo go lubię.

Dla porządku dodamy, że Kihoko Kaita ma zaledwie 159 cm wzrostu i waży niecałe 50 kg (nie, o wiek nie pytaliśmy). Sprawdziliśmy też to co dowiedzieliśmy się od naszej rozmówczyni. Na tapetę wzięliśmy parametry techniczne z jednej grupy motocykli (sportowe), aby sprawdzić, czy rzeczywiście zachodzi zależność pomiędzy pojemnością a rozmiarami? Oto, co udało się nam ustalić:

Model CBR125R CBR250R CBR600F CBR600RR CBR1000RR
Długość 1985mm 2035mm 2150mm 2010mm 2075mm
Wysokość 1135mm 1125mm 1150mm 1105mm 1130mm
Szerokość 710mm 720mm 740mm 685mm 685mm
Wysokość siodła 793mm 784mm 800mm 820mm 820mm
Rozstaw osi 1310mm 1370 mm 1437mm 1375mm 1410mm

Z zestawienia tych danych jasno wynika, że w obrębie jednej kategorii motocykli praktycznie nie ma związku pomiędzy pojemnością silnika, a wielkością motocykla. CBR600RR ma mniejsze wymiary niż CBR250R, a CBR1000RR jest mniejsza, niż CBR600F. Podobnie wygląda zestawienie u innych producentów. Przeglądając dane techniczne dowiecie się, że teoretycznie mniejsza R6 ma wyżej siodło, niż R1. Sprawiająca wrażenie ogromnego motocykla Hayabusa, która ma aż o 123% większą pojemność, niż GSX-R600 jest większa (dłuższa) od mniejszej siostry zaledwie o 8%.

Producenci motocykli prezentując nowe konstrukcje często posługują się układem trójkąta, który łączy miejsca kontaktu motocyklisty z motocyklem – siodło, podnóżki i kierownicę. Trójkąt ten w przypadku danej kategorii motocykli pozostaje bardzo podobny, niezależnie od pojemności. Jeśli przyjrzeć się tym trójkątom w różnych grupach motocykli odkryjecie, że co do zasady, są one do siebie podobne.

W praktyce oznacza to, że kierując się wyborem gabarytów motocykla warto uwzględnić o wiele więcej czynników, niż tylko pojemność, która jak wynika z tego materiału – jest najmniej istotna. Trzeba także mieć na uwadze, że niektóre motocykle z racji swojej konstrukcji i przeznaczenia (np. offroadowe) są zbyt wysokie dla części kierowców, lub zbyt ciężkie dla osób drobnej budowy ciała (np. duże turystyki). Skoro jednak mówimy o wysokich kierowcach mamy dobrą wiadomość – dryblasy są w o wiele lepszej sytuacji, niż króciaki. Zmieszczą się praktycznie na każdym motocyklu, choć nie ma tutaj gwarancji że miejsca starczy także dla rozbudowanego ego.

Co zatem doradzić komuś, kto nie chce CBR600RR bo wyglądałby na niej jak na psie? Może CBR250R? Przecież jest większa…

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 45
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę