tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 2014 Yamaha MT-09 - frajda trzeciego stopnia

2014 Yamaha MT-09 - frajda trzeciego stopnia

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2013.06.13, 08:42 16 Drukuj

Yamaha zaskoczyła wszystkich. W październiku zeszłego roku na targach Intermot w Kolonii pokazany został dziwny trzycylindrowy silnik. Nie było wiadomo na jego temat nic konkretnego, ale jego konfiguracja i rozwiązania techniczne wzbudziły ciekawość. Niedawno Yamaha zaprezentowała tajemniczy film zapowiadający rychłą premierę motocykla. Rzecz w tym, że nie wiadomo było jakiego motocykla. Co zabawne prasa i branża obstawiały, że nowość Yamahy będzie nowym motocyklem w klasie pojemnościowej 250-500, gdzie Yamaha rozpaczliwie potrzebuje panaceum na takie hity jak CB500F, Ninję 300 czy CBR250. Dwa dni temu wszystko stało się jasne. MT-09 ujrzała światło dzienne.

Mroczna strona Japonii

Właśnie takim hasłem reklamowana jest MT-09. Trzeba przyznać, że jest w tym trochę prawdy, zwłaszcza patrząc na zdjęcia i film. Yamaha zdecydowała się na bardzo odważną stylistykę. Mamy tutaj połączenie nakeda, streetfightera i supermoto. Jest świeżo, oryginalnie i nowatorsko. MT-09 wygląda nie jak zabawkowy, cukierkowy naked, ale prawdziwy rozrabiaka, którego ktoś zrobił obierając motocykl sportowy z owiewek. Mam pewne wątpliwości co do przedniego światła, które prezentuje się nieco "garażowo", ale znajdzie się wielu, którzy uznają to za zaletę. Bardzo pozytywnie wyszła próba połączenia kilku stylów, zwłaszcza blendu nakeda i supermoto. Ciekawostka - na zdjęciach silnika z targów Intermot możemy zobaczyć takie same koła, przednie zawieszenie i nawet kierownicę jak w produkcie końcowym. MT-09 trudno do czegokolwiek porównać pod względem stylistycznym. Wygląda jak efekt romansu FZ1, MV Agusty Rivale, Hypermotarda i MT-03. To niesforne dziecko z ADHD i pękiem petard w kieszeni. Jest tu też kilka smaczków, np. przesunięty w prawo zestaw zegarów. Nie wiemy, czy ma to coś na celu, czy jest to tylko stylistycznym niuansem, ale wygląda niecodziennie.

Frajda trzeciego stopnia

Silnik to zdecydowanie najbardziej spektakularna rzecz w MT-09. Yamaha skonstruowała tą jednostkę od całkowitych podstaw. Przede wszystkim, mamy rozwiązanie, z którym kojarzymy Triumphy - trzy cylindry w rzędzie. Taka konfiguracja pozwala w płynny sposób połączyć zalety rzędowej czwórki i silników dwucylindrowych, także widlastych. Podyktowana konstrukcją silnika kolejność zapłonu 0-240-480 stopni z pewnością przyczyni się też do intensywnych doznań dźwiękowych. Ciekawie wygląda sprawa mocy MT-09. Mamy jej 115 KM + 85 Nm momentu obrotowego. Co cieszy jeszcze bardziej zważywszy na fakt, że zatankowany po korek motocykl waży 188 kg. Dla porównania, Yamaha FZ8N bez ABS-u waży aż o 23 kg więcej.

Taką wagę udało się uzyskać dzięki zastosowaniu kompaktowego silnika i aluminiowej ramy, ale także malutkiego zbiornika paliwa (14 litrów) i olaniu wszelkich zbędnych gadżetów. Z kolei zawieszenie to sprawdzone rozwiązanie, czyli widelec USD z regulacją tłumienia odbicia. Z tyłu z kolei znajduje się Monocross typu link, czyli prawie poziomy amortyzator znajdujący się pod kanapą kierowcy, a regulować w nim można naprężenie wstępne i tłumienie odbicia. Do tego radialne zaciski hamulcowe, które współpracują z tarczami o średnicy 298mm. Miło wiedzieć, że Yamaha powróciła do solidnych, czterotłoczkowych monoblocków, które tak bardzo kochaliśmy w R6 i R1, a nie zdecydowała się na plan oszczędnościowy znany np. z FZ6.

"Przestańcie rozrabiać, bo was rozsadzę!"

Dotarliśmy do najciekawszej kwestii. Konkurencja. Z czym u licha MT-09 będzie musiała się zmierzyć? Motocykle takie jak te pozwalają zestawiać je praktycznie z wszystkim. Yamaha FZ8N przegrywa jednak bratobójczą walkę z powodu o 23 kg większej masy. Suzuki GSR750 wydaje się być przy MT-09 pojazdem dla harcerzy, a Hondy z serii NC700 są o kilkadziesiąt koni słabsze. Idziemy do Europy. Naturalnym skojarzeniem jest MV Agusta Brutale/Rivale, z podobną ilością koni mechanicznych i taką samą konstrukcją silnika, przy czym są o przynajmniej 10 tys. droższe. Na koniec, oczywiście, chuligani z Hinckley: Speed Triple i Street Triple. To właśnie zdjęcia tych sprzętów były rozwieszone na ścianach fabryki w Iwata gdy opracowywano model MT-09. Trudno jednoznacznie stwierdzić, który był przewidywany jako największy rywal, ale skłaniamy się ku Street Triple. Testy wykażą, kto ma lepszy sierpowy, przy czym należy zaznaczyć, że koszt Speeda to 46900 zł, a Streeta 36900 zł. Nie zapominajmy o nowym Kawasaki Z800, które patrząc na moc i masę MT-09 zapewne myśli już o przejściu na dietę. Oj narobił się bałagan. Będzie ekscytująco.

Fun, fun, fun

Wypuszczając MT-09 Yamaha poszła po niezłej bandzie, wprawiając wszystkich w – nie bójmy się użyć tego słowa - zdumienie. Dawno przecież nie widzieliśmy, aby jakakolwiek firma japońska zrobiła motocykl z trzycylindrowym silnikiem rzędowym. Nie możemy się doczekać pierwszego koncertu, który ten silnik niewątpliwie da. Jednak nie tylko potencjalny hałas jest tutaj istotny.Ważny jest również, a może przede wszystkim, fakt że Yamaha będzie atrakcyjna cenowo. Podstawowa wersja to koszt 32900 zł, a wersja z ABS 34900 zł. Te liczby oznaczają, że wśród motocykli, o których pisaliśmy wyżej MT-09 jest najtańsza plus wygląda bardzo korzystnie jeśli chodzi o moc i moment obrotowy. Dodajmy do tego jakość z której znana jest Yamaha i renomę jaką marka przez lata wypracowała sobie na świecie. Są solidne podstawy, aby przepowiedzieć temu sprzętowi świetlaną przyszłość. Czy MT-09 przejmie schedę po MT-01 i MT-03 których już nie ma w ofercie? W pewnym stopniu na pewno tak, ale najważniejszy jest fakt, że Yamaha uzbroiła się w broń, dzięki której ma realną szansę narozrabiać w klasie motocykli rozrywkowych.

Dane techniczne

Typ silnika Chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy
Pojemność 847 cm³
Średnica x skok tłoka 78,0 mm x 59,1 mm
Stopień sprężania 11,5 : 1
Moc maksymalna 84,6 kW (115KM) @ 10 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 85 Nm (8,9 kg-m) @ 8 500 obr./min
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Zasilanie Wtrysk paliwa
Typ sprzęgła Mokre, Wielotarczowy
Układ zapłonu TCI
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy Łańcuch
Podwozie
Układ przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia 137 mm
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy 25º
Tor 103 mm
Układ tylnego zawieszenia Wahacz
Skok tylnego zawieszenia 130 mm
Hamulec przedni Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 298 mm
Hamulec tylny Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 245 mm
Opona przednia 120/70ZR17M/C (58W) (Tubeless)
Opona tylna 180/55ZR17M/C (73W) (Tubeless)
Wymiary
Długość całkowita 2 075 mm
Szerokość całkowita 815 mm
Wysokość całkowita 1 135 mm
Wysokość siodełka 815 mm
Rozstaw kół 1 440 mm
Minimalny prześwit 135 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) 188 kg / ABS 191 kg
Pojemność zbiornika paliwa 14 l
Pojemność zbiornika oleju 3,4 l
Zdjęcia
w grupie razniejdynamika przod
w akcjijazda przod
jazda miejskapatrol miasta
Yamaha MT09 czarnamiasto noca
dynamika tylpelen ognia
palenie gumyMT09 miasto
czarne malowanielewy przod niebieskie kola
lewy przod studioMT09 na miescie
niebieska pomaranczowamroczna yamaha
statyka czarne malowaniestatyka prawy bok
studyjne 6szczegoly zadupek
widok z prawej stronyz profilu
z profilu lewa stronaz profilu prawa strona
budowa silnikadetale ramy
detale bakudetale budowy silnika
detale przelacznikikonstrukcja silnika
kanapakierownica
kierunkowskazykolektory
konstrukcja ramyprzednia lampa
LEDlogo
nowoczesny stylreflektor przod
przedni hamulecprzelaczniki manetka
rama detale 2wydech
silnik z bliskaswiatlo led
swiecacy stoptrzy cylindry
widok od tyluzbiornik paliwa
Yamaha Logoczarny kask
granatowe malowanie studiospecjalne malowanie
niebieskie kola zdjecie studyjneniebieskie kola
zdjecie w studiostudyjne 2
matowe malowaniestudyjne 1
studyjne 3studyjne szary mat
szary matszary mat 2
stydyjne przodstudyjne z boku
lewy przodZ boku


Konkurenci:
suzuki gsr750 2011
yamaha fz8 fazer 2010
street tripple r triumph
Hyperstrada 2013
kawasaki
Rivale studio
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę