Yamaha Fazer8 - małe duże zmiany

Autor: Lovtza 2011.06.27, 15:48 24 Drukuj

Jak produkt uniwersalny uczynić jeszcze bardziej uniwersalnym? Czasem wystarczą niewielkie modyfikacje, aby znacząco odmienić charakter pojazdu. Dziś przed wami użytkowa maszyna klasy średniej ukierunkowana owiewką w stronę turystyki. Od razu uprzedzając komentarze – motocykla nie testowaliśmy na torze, zrobiliśmy tam jedynie sesję fotograficzną. Fazer nawinął setki kilometrów drogami i autostradami Węgier, zwiedzając przy okazji Budapeszt i inne urokliwe miejsca daleko za granicami Polski. Nasze zdanie na temat tej maszyny jest zatem dobrze ugruntowane. A zatem…

Jaka Yamaha jest każdy widzi…

Wizualnie jest to Yamaha Fazer. W tym konkretnym przypadku w wersji 8. Unifikacja stylistyki motocykli spod znaku skrzyżowanych kamertonów posunięta jest już tak daleko, że trudno precyzyjniej określić wygląd tej maszyny. Nie wiem czy to źle czy dobrze, ale patrząc na ofertę Yamahy ciężko oprzeć się wrażeniu że mamy przed sobą rodzinę wielodzietną, podczas gdy większość z nas chyba wolałaby wybierać towarzysza podróży wśród indywidualistów. Już „goły” bliźniak FZ8 zebrał cięgi za mało reprezentacyjny tłumik i właściwie nie bardzo jest do czego więcej się tutaj przyczepić. Jakość wykonania, jak to zwykle bywa w przypadku Yamahy, stoi na bardzo wysokim poziomie. Dlatego też nie czepiamy się, tylko lecimy dalej.

To taka sama maszyna, jaką prezentowaliśmy wam w ubiegłym roku. Tyle że zaopatrzona w bardzo przydatną owiewkę. Płynnie oddający moc silnik i precyzyjna skrzynia biegów definiują charakter jednostki napędowej. Stabilne i wygodne zawieszenie pozwala w pełni wykorzystać charakter jednostki napędowej. Do tego godne zaufania hamulce. Czego chcieć więcej w uniwersalnym sprzęcie?

Małe duże zmiany

Wiele osób wypowiadając się o motocyklach występujących w dwóch wersjach – z owiewką i bez niej, nie docenia znaczenia jak wielką różnicę w eksploatacji jednośladu stanowi taka modyfikacja. Dyskusja na ten temat toczyła się już na naszych stronach przy okazji prezentacji Hondy CBR600F, którą wielu uznało, niesłusznie zresztą, za nic więcej jak obudowanego plastikiem Horneta. Z Fazerem jest podobnie i jednocześnie inaczej. Już wyjaśniamy o co chodzi. To nie jest jedynie kwestia wyglądu, czy chociażby nieco większej prędkości z jaką da się jechać w komfortowych warunkach.

Taki motocykl przede wszystkim umożliwia kierowcy przemieszczanie się większą prędkością na większym dystansie, dlatego też jego nabywcy stawiają często przed nim inne zadania, niż te jakie stawiają przed swoimi pupilami właściciele golasów. Przeznaczony jest także do przemieszczania się po innych typach dróg, z większym obciążeniem, bo przecież turystyczne motocykle często ujeżdżane są z pasażerem. Wszystkie te elementy sprawiają, że ocena praktycznie tego samego motocykla, tyle że doposażonego w owiewkę może wypaść inaczej, niż wersji bez owiewki. Fazer8 dowodzi, że jest tak w rzeczy samej.

Wielofunkcyjny

Fazerem płynnie i spokojnie przepływa się przez zatłoczone miasto. Tak jak w przypadku brata bez owiewki, zawieszenie pochłania wszystkie nierówności skutecznie izolując kierowcę od defektów nawierzchni. Motocykl mimo sporej masy jest bardzo zwrotny i łatwy w opanowaniu. Nie ulegajcie marketingowcom. Moc w tej maszynie nie jest ogromna, a odpowiednia. Dlatego też poruszając się w gęstym ruchu ulicznym nie narażacie się na to, że koń poniesie albo zaciągnie was w jakieś nerwowe sytuacje. Widoczność w lusterkach, odpowiednio usytuowana kierownica, wygodna wyprostowana pozycja – same plusy.

To autostrady i drogi ekspresowe najbardziej uwypuklają zalety nowego Fazera. Prędkość podróżna na poziomie 160 km/h to żaden problem. Stabilność przy wysokich prędkościach jest wzorowa, motocykl precyzyjnie niczym skalpel wycina kolejne łuki. Maszyna posłusznie i precyzyjnie wykonuje polecenia kierowcy, tyle tylko że silnik nie jest już wtedy wulkanem energii, jak to jest w przypadku litrowego Fazera.

Yamaha świetnie radzi sobie na lokalnych, krętych drogach. Stabilne w mieście i przy szybkich przelotach podwozie, dobre hamulce i przyjazny zespół napędowy zachęcają wtedy do mocniejszego podkręcenia tempa. Niestety próba szybszej jazdy w sportowym stylu, zakończy się jednak rozczarowaniem. Komfortowo zestrojone zawieszenia szybko poddają się nurkując zbyt intensywnie na hamowaniach. Przy bardziej ofensywnym lataniu po zakrętach trzeba precyzyjnie operować hamulcem, aby widelec nie odbijał gwałtownie na wejściu w zakręt w chwili, gdy kierowca ostatecznie puszcza hebel. Tylne zawieszenie także przygotowano raczej pod spokojną jazdę. Lekkie pompowanie w szybko pokonywanych zakrętach jest tego potwierdzeniem, a podciągnięcie napięcia wstępnego nie jest tutaj skutecznym rozwiązaniem.

Wnioski

Choć dla wielu dodanie do motocykla owiewki może sugerować „usportowienie” danej maszyny, przykład Fazera pokazuje, że rezultat może być inny do powszechnie oczekiwanego. Właśnie to mieliśmy na myśli nawiązując do CBR600F. Dodanie obszernej osłony, podobnie jak w Hondzie mocno zmienia charakter maszyny, ale przeciwnie do Hondy nie czyni Yamahy bardziej sportową. Decydując się na średniego Fazera nie otrzymacie motocykla nadającego się lepiej do szybkiej, usportowionej jazdy. Otrzymacie sprzęt bardziej turystyczny, przystosowany do wygodnego codziennego połykania setek kilometrów. Więcej zadziorności kryje w sobie goły FZ8, choć szczerze powiedziawszy przymiotnik „zadziorny” pasuje do obu maszyn Yamahy jak określenie „powściągliwy” do Kuby Wojewódzkiego.

Jeśli potrzebujecie wygodnego uniwersalnego sprzętu do codziennego użytku, który nie zawiedzie was w szerokim spektrum zastosowań – Fazer8 będzie odpowiednim wyborem. Jeśli natomiast lubicie przycisnąć i od czasu do czasu poganiać po szybkich winklach, a nawet po torze – wersja litrowa sprawdzi się o wiele lepiej.

Konkurenci:
2010 Honda CBF1000 5
Kawasaki Z1000SX lewy profil

Dane techniczne

Model Fazer8 / ABS
Silnik  
Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suw, DOHC, 4-cylindrowy
Pojemność skokowa: 779 cm3
Średnica x skok tłoka: 68,0 × 53,6mm
Stopień sprężania: 12,0: 1
Moc maksymalna: 78,1 KW (106 KM) przy 10 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgm) przy 8 000 obr./min
Smarowanie: Mokra miska olejowa
Gaźnik: Elektroniczny wtrysk paliwa
Sprzęgło: Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonowy: Tranzystorowy
Starter: Elektryczny
Układ przeniesienia napędu: Skrzynia sekwencyjna, 6-biegowa
Przeniesienie napędu: Łańcuch
Pojemność zbiornika paliwa: 17 l
Pojemność zbiornika oleju: 3,8 l
Podwozie  
Podwozie: Aluminiowe
Zawieszenie przód: Widelce teleskopowe
Skok zawieszenia przód: 130 mm
Zawieszenie tył: Wahacz
Skok zawieszenia tył: 130 mm
Kąt główki ramy: 25º
Wyprzedzenie koła: 109 mm
Hamulec przód: Dwie tarcze, Ø 310 mm
Hamulec tył: Pojedyncza tarcza, Ø 267 mm
Opona przód: 120/70 ZR17 M/C(58W)
Opona tył: 180/55 ZR17 M/C(73W)
Wymiary  
Długość (mm): 2140 mm
Szerokość (mm): 770 mm
Wysokość (mm): 1065 mm
Wysokość siedzenia (mm): 815 mm
Rozstaw osi (mm): 1460 mm
Min. prześwit (mm): 140 mm
Masa pojazdu w stanie gotowym do jazdy (kg): 215 kg / ABS: 220 kg
Cena: 35900 zł (+3000 ABS)
Zdjęcia

Podczas testów jeździmy na paliwach BP Ultimate

ultimate helios

szybka jazda yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 17
wejscie w zakret yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 02
prowadzenie yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 20
wyjscie z zakretu yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 10
motor yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 09
prawa strona yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 13
przod motocykla yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 03
tyl motocykla yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 05
pojazd yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 18
wyglad yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 19
lewa strona yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 29
motocykl yamaha fz8 fazer 2010 test motocykla 11
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę