Motorowery i skutery Barton. Najciekawsze modele w roku 2025
Myślę, że każdy z nas jest trochę ignorantem w tematach, które nas nie kręcą. Podobnie jest ze mną. Siedzę mocno w 125-tkach, jeszcze mocniej w chińskich motocyklach, a motorowery? Teoretycznie mogłyby nie istnieć. A jednak firma Barton mocno stawia na te jednoślady i gdy się nad tym głębiej zastanowić, jest to bardzo dobrze. Przecież młodzież musi od czegoś zaczynać. Starsi wiekiem mogą wybierać motorower, gdy nie mają prawa jazdy. Motocykle klasy 125 trochę zamieszały na rynku, zmniejszając ilość sprzedawanych 50-tek. Wydawałoby się, że mniejsze pojazdy znikną z rynku, szczególnie że japońska czwórka oferuje bardzo niewiele takich modeli w Polsce. A tu okazuje się, że sam Barton Motors ma w ofercie 11 różnych modeli. Tutaj opiszę tylko kilka z nich, po pełną ofertę trzeba będzie sięgnąć na stronę importera.
Barton Motors działa aktywnie na rynku polskim od 2007 roku. Dodatkowo jest właścicielem marki Moretti Parts, a o tej chyba wszyscy już słyszeliście - silniki, akcesoria tuningowe i wszelkie możliwe części do jednośladów chińskich. To daje dodatkową stabilność zaopatrzenia w części. Barton wyróżnia się też tym, że daje na swoje jednoślady 3 lata gwarancji.
Wydawałoby się, że skutery mają samych przeciwników, a przecież mnóstwo ich widzimy na drogach. Możecie wierzyć lub nie, ale automatyczna skrzynia biegów i ochrona kolan przed wiatrem robi różnicę.
Skutery Barton
Barton Flash 50
Flash to absolutna podstawa podstaw - skuter miejski, który nie próbuje niczego udawać. Cena? Grubo poniżej średniej krajowej - w praktyce można go kupić za równowartość dwóch najniższych krajowych pensji. Ma dwa miejsca, ale nie liczcie na dalekie przeloty - to pojazd stworzony do zwinnego przemieszczania się po mieście, najlepiej dla jednej osoby. Pasażer nie będzie tu za bardzo komfortowo - miejsce jest skromne i nadaje się raczej do krótkich dystansów.
Dojazdy do pracy to jego żywioł: spalanie rzędu 2,2"l/100"km sprawia, że portfel praktycznie tego nie odczuje. Na minus - małe, 10-calowe koła, które przy nienajlepszym stanie dróg mocno obniżają komfort jazdy. Mimo to Flash daje poczucie lekkości i zwrotności, które początkujący i miłośnicy miejskiej jazdy bardzo docenią.
Barton Falcon 50
Falcon, czyli… sokół - w tej pojemności trudno spodziewać się sokolej prędkości, ale ten skuter jest większy od wcześniej opisywanego Flash’a. Im dłużej się mu przyglądam, tym bardziej widzę w nim sokoła… a może tylko mi się tak wydaje? Koła 12-calowe to standard w tej klasie pojemnościowej, więc dziury w miejskich ulicach filtruje lepiej niż 10-calowe "maluchy" - choć komfortu na wyboistych drogach wciąż nie można nazwać luksusem.
Falcon daje poczucie pewności za kierownicą i przestrzeni dla kierowcy, a i pasażer nie będzie musiał się przyciskać na krótkich dystansach. Dojazdy do pracy, szybkie wypady po mieście, zakupy - tutaj sprawdzi się znakomicie. Stylowy design w połączeniu ze stabilnością jazdy sprawia, że Falcon wyróżnia się na tle miejskich skuterów. Model ten jest dostępny w ofercie Bartona od 2013 roku, co świadczy o jego popularności i sprawdzonej konstrukcji.
Barton Coral 50
Coral to skuter, który z jednej strony wygląda nowocześnie, a z drugiej nawiązuje do klasycznej linii jednośladów - choćby przez charakterystyczną, skrętną lampę na kierownicy. A jeśli zobaczycie wersję z szybą, to już w ogóle robi wrażenie - prawdziwy wypas optyczny.
Koła 12-calowe, standard w tej klasie, dobrze wybierają nierówności miejskich ulic, co dodatkowo podnosi komfort jazdy. Bardzo dobrze oceniam też fakt, że Coral jest dostępny również w wersji 125"cm³ - to znak, że w wariancie 50"cc producent zadbał o porządne hamulce. Sprzęt jest całkiem spory gabarytowo, co przekłada się na poczucie stabilności i wygody. Można nawet stwierdzić, że na Coral da się pokonywać dłuższe dystanse całkiem komfortowo, jak na motorower tej klasy.
Motorowery Barton
Barton Ranger Classic
Barton Ranger Classic to najtańszy motorower w ofercie tej marki. Próżno tu oczekiwać wodotrysków - mamy totalny basic: hamulce bębnowe, prosta rama. To motorower w cenie lepszego roweru, więc trzeba mu trochę wybaczyć brak nowinek - będzie średniej jakości i nie na długie przebiegi, ale widuję je regularnie od wielu lat i to głównie na wsiach. Duże 17-calowe koła i bagażnik z kuferkiem to największe zalety. Dzięki nim Ranger świetnie radzi sobie na nierównościach, co szczególnie przydaje się na polnych drogach - czym łatwiej podjechać na pole i sprawdzić, jak rośnie? To zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż wybrać się tam skuterem na małych kółkach. A że motorower jest lekki, można nim nawet pojechać na ryby - wjedzie praktycznie wszędzie.
Barton Naked 50
Barton Naked to motorower, który świetnie łączy pokolenia - jednym modelem może cieszyć się zarówno ojciec, jak i syn, ponieważ Naked jest dostępny zarówno w wersji 50"cc, jak i 125"cc. Kiedy oglądałem stojący motocykl pradziadka w garażu, marząc, że kiedyś też będę jeździł. Wtedy nowe 50"cc było luksusem, dziś zakup takiego sprzętu jest banalnie prosty - i nadal daje frajdę.
Naked 50 napędza czterosuwowy, jednocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Moc jest spokojna, ale wystarczająca do miasta i krótszych wypadów poza miasto. Dzięki 17-calowym kołom i zawieszeniu typu up-side-down z przodu oraz monoshock z tyłu motorower radzi sobie nawet na wybojach, dając poczucie pewności i stabilności.
Na miejscu pasażera można przypiąć bagaż, więc Naked 50 sprawdzi się nie tylko w miejskim ruchu, ale też podczas krótszych weekendowych wycieczek. Importer podaje spalanie zaledwie 1,3"l/100"km, co zachęca do odkrywania kolejnych kilometrów - zarówno dla młodszych, jak i starszych.
Barton Volcano 50
Barton Volcano to już nie zwykły motorower - to lekki cruiser, który pozwala poczuć się trochę jak na Harleyu. Od zwykłego motoroweru odróżnia go bak w kształcie łezki, okrągła lampa i klasyczna linia, przełamana nowoczesnymi felgami. Na plus także bagażnik, przydatny w krótszych wypadach poza miasto.
Podziwianie widoków, spokojna jazda i wyczuwalne spojrzenia - Volcano to wszystko zapewnia. Szeroka tylna opona dobrze amortyzuje nierówności, a wyprofilowane siedzenie i podwyższona kierownica gwarantują wygodną i stabilną pozycję zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Koła 17 cali radzą sobie z wybojami, a spalanie około 1,4"l/100"km pozwala jeździć dalej bez częstego tankowania. Lekki cruiser, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na spokojnych weekendowych trasach.
Podsumowanie
Motorowery i skutery Barton pokazują, że 50-tki wciąż mają sens - zarówno dla młodszych, zaczynających swoją przygodę z jednośladami, jak i dla dorosłych szukających lekkiego i praktycznego pojazdu. Flash i Falcon sprawdzą się w mieście, Coral pozwoli na dłuższe wypadki, a Naked i Volcano 50"cc łączą pokolenia i dają frajdę z jazdy w klasycznym stylu. Barton oferuje dobry stosunek jakości do ceny, a dzięki 3-letniej gwarancji możemy spać spokojnie. To sprawia, że te jednoślady są w pełni warte uwagi - niezależnie od tego, czy szukasz pierwszego motoroweru, czy lekkiego cruisera do miasta i na weekend.











Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze