tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Latający Indian: zmodyfikowany Scout FTR750 Travisa Pastrany

Latający Indian: zmodyfikowany Scout FTR750 Travisa Pastrany

Autor: Konrad Bartnik 2018.08.14, 17:17 Drukuj

W czerwcu odbyła się w Las Vegas wielka impreza, w czasie której Travis Pastrana uhonorował najsłynniejszego kaskadera motocyklowego w historii - Evela Knievela, powtarzając jego trzy najsłynniejsze skoki. Dokonał tego na poważnie wzmocnionym Indianie Scout FTR750, przygotowanym przez kalifornijską firmę Roland Sands Design.

Motocykle Indian, choć kojarzone głównie z segmentem cruiserów, mają w sobie dużo sportowego ducha. Marka należąca obecnie do koncernu Polaris zdobyła właśnie drugi rok z rzędu tytuł mistrza konstruktorów w zawodach AMA Flat Track.

evel-live 63

Pokaz kaskaderski, będący hołdem dla Evela Knievela, nie mógł być oczywiście wykonany na współczesnym motocyklu. Aby oddać ducha epoki, Travis Pastrana i jego ekipa zdecydowali się przygotować specjalną wersję flat trackowego Indiana Scout FTR750, który swoim wyglądem i sposobem prowadzenia mocno nawiązuje do maszyn używanych przez Evela w latach 70, czyli okresie jego największych sukcesów.

ZOBACZ REKORDOWE SKOKI TRAVISA PASTRANY

Motocykl przygotowany na potrzeby 40 i 60-metrowych skoków musi się oczywiście różnić od tego ścigającego się na piaszczystym torze. Specjaliści z Roland Sands Design (RSD) musieli przede wszystkim poważnie wzmocnić zawieszenie, będące kluczowym elementem tego motocykla. Jakikolwiek niedostatek jego wytrzymałości mógłby się skończyć katastrofą. Zajął się tym ceniony specjalista Jimmy Wood, który przerobił fabryczny widelec Ohlinsa i zbudował customowy centralny amortyzator na bazie modelu Race Tech GS3.

evel-live 19

Skok tego zawieszenia to 115 mm z przodu i 118 mm z tyłu. Dla świętego spokoju wspawano również usztywniające wstawki w wahaczu. RSD twierdzi, że to najmocniejsze zawieszenie motocyklowe, jakie udało im się zbudować.

evel-live 94

Opony motocykla Travisa Pastrany to standardowe, 19-calowe Dunlopy DT3, używane we flat tracku. Zmieniono natomiast obręcze kół - pojawił się tu wzmocniony model "Traction" z własnego katalogu RSD. Bardzo ważną sprawą przy wykonywaniu długich skoków na ciężkim motocyklu jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Ustawiono je na 28 psi z przodu o 32 psi z tyłu, czyli wyraźnie niżej, niż rekomendowane dla drogowej wersji Scouta.

evel-live 15

Kolejnym, bardzo istotnym modyfikacjom poddano elementy sterujące oraz kokpit motocykla, które musiały być perfekcyjnie dopasowane do postury i stylu jazdy Pastrany. Zdecydował się on na swoją sygnowaną kierownicę ProTaper, umieszczoną na precyzyjnie dobranym riserze i ustawioną nieco do przodu i do góry - pozycja kierowcy przy skokach mocno różni się od wyścigowej. Customowe podnóżki to również dzieło firmy ProTaper, a dźwignie to sportowe komponenty z bogatej oferty RSD. Travisowi bardzo zależało na czytelnym i precyzyjnym prędkościomierzu, zamontowano więc elektroniczny moduł TrailTech Stealth Striker.

evel-live 18

W mocnym, sprawdzonym w wyścigach silniku Scouta FTR750 poprawiono tylko układ chłodzenia - zalano go sportowym czynnikiem Evans Powersports i dodano elektryczny wentylator TrailTech.

Większe zmiany zaszły jedynie w skrzyni biegów. Założono sportowe zębatki Superlite i skrócono przełożenia, dzięki czemu Travis mógł bardzo szybko dobić do trzeciego biegu, na którym wykonywał skoki. Kluczowe było również wyeliminowanie możliwości przypadkowego wbicia biegu jałowego między jedynką i dwójką, co miałoby opłakane skutki na rozbiegu. Standardowe hamulce Brembo okazały się wystarczająco skuteczne, pojawiły się tylko wzmocnione przewody hamulcowe firmy Spiegler.

evel-live 13

Jeśli chodzi o sylwetkę maszyny, to Indian Scout FTR 750 wygląda znakomicie już w wersji prosto z fabryki. Poprawiono jedynie elementy mające wpływ na wygodę i precyzję prowadzenia. Zamontowano specjalne siodło Saddlemen, zapewniające odpowiednią przyczepność, a także mniejszy, pojedynczy tłumik S&S Cycle.

evel-live 8

Na koniec pojawiły się elementy absolutnie niezbędne w show dedykowanym Evelowi Knievelowi. Firma Airtrix wykonała efektowne malowanie motocykla, z obowiązkowymi pasami i gwiazdkami z amerykańskiej flagi. Sam Travis Pastrana wystąpił w białym, skórzanym kombinezonie, w którym wyglądał jak żywcem przeniesiony z lat 70. Klimat musi być!

evel-live 87

Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę