tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak jeździć bezpiecznie motocyklem w 6 punktach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak jeździć bezpiecznie motocyklem w 6 punktach

Autor: Michał Brzozowski 2017.07.21, 13:25 6 Drukuj

Jazda motocyklem to wspaniała rzecz. Czujesz bezgraniczną wolność, radość i szczęście. Niestety motocykle kojarzą się też z przykrymi urazami i według wielu są po prostu niebezpieczne. Prawda jest jednak zupełnie inna. Niebezpieczni jesteśmy my, dla samych siebie. Jeżeli będziemy się stosowali do kilku poniższych zasad, motocykl nie zrobi nam krzywdy.

Po pierwsze odpowiedni sprzęt

Advertisement
NAS Analytics TAG

Oczywiście, motocykle, szczególnie te w owiewkach, z przemyconą literką "R" w nazwie, nie służą do spacerowej jazdy. Gadki typu: "Kupię sportowy motocykl, ale będę jeździł powoli" można od razu wsadzić między bajki. Na tych motocyklach po prostu nie da się inaczej jeździć. Tzn. da się, ale jest to trudne dla psychiki i niewygodne dla ciała. Musisz mieć dużo samozaparcia, żeby wytrzymać w postanowieniu, tylko po co się męczyć… Dobierz motocykl do swoich umiejętności, kup nie sprzęt, który na plakacie robi na tobie największe wrażenie, ale taki, który odzwierciedla ciebie, twoje potrzeby, twój charakter. Turystyczne enduro, spokojniejszy naked, a może lekki turystyk?

Zredukuj prędkość

Nie musisz zawsze i wszędzie ciąć do odciny. Naprawdę. Ostatnio spotkałem na mojej trasie typa na GSX-R 600, który gaz używał tylko w dwóch pozycjach - 0-1. Ruszając spod świateł wyprzedził mnie przed wjazdem na wiadukt, przejeżdżając po martwym polu i prostopadłym pasie dla samochodów włączających się do ruchu - nie było widać zza ekranu dźwiękoszczelnego czy coś jedzie, czy nie… Nie bądźcie jak on i zachowujcie się rozsądnie. Przed KAŻDYM skrzyżowaniem trzeba zachować największą czujność, zwolnić lub być gotowym do awaryjnego manewru - nawet jeżeli jest to skrzyżowanie z drogą polną. To kiedyś może mocno zaprocentować.

Schowaj ambicję w kieszeń

Jeżeli przejmujesz się tym, co o tobie pomyśli napotkany na światłach obcy chłopak na motocyklu to jest z tobą źle. Ruszysz wolniej od niego, albo w najbliższy zakręt wpakujesz się daleko za nim - co z tego? Nie próbuj na siłę nikomu nic udowadniać. I uwierz mi, każdy patrzy na siebie. Gość nie pomyśli o tobie, że jesteś cienias, tylko że on jest taki świetny i szybki. Ulica to nie tor - pamiętaj o tym.

Skup się

Dlaczego kierowcy samochodów, mając cztery kółka, mega przyczepność i stabilność swoich pojazdów tak często je rozbijają? W większym mieście nie ma dnia bez kilkudziesięciu stłuczek. Dlaczego? Bo kierowcy aut nie skupiają się na jeździe. Grzebią w telefonach albo przez nie gadają, zmieniają stacje w radiu, jedzą kanapki i piją kawę. Ty jadąc swoim sprzętem skupiasz się tylko na jeździe. Na obserwowaniu otoczenia, przewidywaniu zagrożeń, wyszukiwaniu optymalnego toru jazdy. Bądź skupiony w 100% na tym co aktualnie robisz, to klucz do bezpiecznej jazdy.

Dbaj o swoją maszynę

Nie zaniedbuj swojego motocykla, swojego wiernego mechanicznego przyjaciela. Traktuj go najlepiej jak potrafisz, a on odwzajemni ci się bezawaryjną pracą. Elementy motocykla szczególnie ważne dla twojego bezpieczeństwa to układ hamulcowy, opony, zawieszenie, oświetlenie. Nie kupuj używanych opon z niewiadomego źródła - opona wyglądająca jak nówka, mogła zostać zdjęta z powypadkowego motocykla i mieć uszkodzone kordy. Kupno takich gum to ruletka - może będzie dobrze, a może nie. Dbaj o sprawność hamulców, kontroluj stan przewodów hamulcowych, wymieniaj płyn. Niech twój motocykl będzie w pełni sprawny, abyś mógł na niego liczyć w każdej sytuacji.

Ubierz się

Jesteś bardzo rozważnym kierowcą? Listę powyższych pięciu punktów mógłbyś uzupełnić o pięć kolejnych? Wszystkich ich przestrzegasz? Na motocyklu "nie leżałeś" od kliku ładnych sezonów? To nic. I tak ubierz się na moto tak, jakbyś miał się dzisiaj przewrócić. Certyfikowany kask - najlepiej integralny, spodnie z ochraniaczami - fajnie jeżeli też bioder, kurtka z ochraniaczami - latem przewiewny mesh, motocyklowe buty - najlepiej za kostkę oraz obowiązkowo rękawiczki - zawsze. Kto dmucha na zimne, na pewno się nie sparzy.

W cyklu naszch porad znajdziecie również wiele innych, przydatnych wskazówek:

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Yes 23/07/2017 18:36

Popieram

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę