tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda Transalp 750 co się zmieniło na rok 2025? Test, opinia, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG

Motul Wash & Wax

Czyści i chroni bez użycia wody. Pozostawia trwałą ochronną woskową powłokę.

Motul
Wash
Wax

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Honda Transalp 750 co się zmieniło na rok 2025? Test, opinia, dane techniczne

Autor: Łowca 2025.02.13, 11:17 1 Drukuj

W pierwszych wrażeniach o nowym Transalpie wspomniałem o tym, że choć segment Adventure nadal rośnie w motocyklowym rynku, to wewnątrz tegoż segmentu najmocniej rosną... średnie pojemności. Właśnie takie jak Honda XL750 Transalp. Jeśli mówimy o ostatnich dwóch latach sprzedaży tego konkretnego modelu, to trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że mówimy o dużym sukcesie. To trzeci najlepiej sprzedający się pojazd w gamie Hondy, na którego znalazło się ponad 25 000 chętnych. Jaką strategię przyjęli Japończycy w odniesieniu do modernizacji tego modelu? Odpowiedź jest prosta - ostrożną.

Co nowego?

Zmian w nowej XL nie jest wiele. Ta ważniejsza to nowa lampa. Daje ona więcej światła i ma zużywać mniej energii. Z uwagi na jej wykorzystanie Honda przeprojektowała również przednią sekcję motocykla. W maszynie pojawiły się nowe materiały, w tym takie pochodzące z recyklingu.

NAS Analytics TAG

Każdy powinien odczuć zmianę jeśli chodzi o nową kanapę, bo jest ona teraz grubiej tapicerowana i po prostu uprzyjemni dłuższe wyjazdy. Co ciekawe Honda mocno rozbudowała katalog dostępnych akcesoriów i w przypadku Transalpa jest on wyjątkowo obszerny oferując możliwość doposażenia maszyny u dealera w całe pakiety.

Ważną zmianą, bo bezpośrednio wpływającą na zachowanie motocykla, jest zmiana ustawień zawieszeń. Przód ma teraz niższe wartości tłumień, tył natomiast ma tłumienia dobicia i odbicia bardziej skręcone. Intencją inżynierów jest kierowanie parametrów motocykla w stronę oczekiwań kierowców zorientowanych bardziej szosowo. Nowe ustawienia zapobiegają "siadaniu" tyłu przy obciążeniu motocykla, ale także sprzyjają zachowaniu geometrii w czasie agresywnej jazdy po zakrętach.

Wyświetlacze TFT na stałe weszły do motocykli i chyba się ich nie pozbędziemy. To akurat bardzo dobrze, bo są kolorowe, czytelne i dają wiele możliwości. Ten 5-calowy wyświetlacz w Transalpie jest identyczny jak w wielu innych modelach producenta z Tokio i daje szeroki wachlarz możliwości. Przede wszystkim możecie dzięki jego wykorzystaniu skorzystać z opcji integracji swojego motocykla z telefonem, co mocno personalizuje korzystanie z pojazdu i np. Pozwala nawigować w systemie "turn by turn". Wyświetlacze TFT ułatwiają też przekazywanie kierowcy dużych ilości informacji i czynią rozbudowane menu bardziej czytelnym. Same zalety! Do tego sterowanie tym rozwiązaniem realizowane jest przez dobrze działających "joystickopodobny" selektor na lewej kierownicy.

Jak to jeździ?

Przede wszystkim - jeździ dynamicznie i szybko jak na swoją kategorię pojemnościową. To moje pierwsze wrażenie po pierwszych kilometrach za sterami 750-tki. Czemu się jednak tutaj dziwić? Ten pojazd ma bardzo dobry stosunek mocy do masy, właściwy sprzętom które są dedykowane cięciu zakrętów na szosach.

Napęd od strony mechanicznej jest taki sam, jak w poprzednim modelu. Od strony oprogramowania potrzebne były natomiast poprawki. Korekty ustawień zmieniarki biegów no i zmiany w oprogramowaniu trybów jazdy to poniekąd pochodna wykorzystania nowego TFT. Dzięki wprowadzonym zmianom różnice pomiędzy poszczególnymi trybami jazdy są bardziej wyraźne. Wszystkie tryby co ciekawa posiadają taką samą dostępną moc maksymalną. Całość różnic zawiera się w charakterystykach środowego zakresu obrotów.

W przypadku naszej jazdy mi najbardziej podobał się tryb Standard, który w swoim górnym zakresie wygląda bardzo podobnie do trybu Sport. Trudno powiedzieć cokolwiek na temat trybu Rain, bo lokalne drogi rozpieszczały słońcem i przyczepnymi asfaltami.

Tryb Gravel... podobnie jak w przypadku modelu Africa Twin jest czymś, co uprzejmie pomijam. Wolę zamiast niego tryb User z wyłączoną kontrolą trakcji. Niestety dezaktywacja TC trwa tylko do ponownego uruchomienia motocykla. Klasyczne hondowskie "safety first".

Na drodze Transalp zachowuje się bardzo neutralnie. Na szybko wycinanych zakrętach maszyna pozostaje stabilna i przewidywalna. W moim odczuciu właśnie temu służyły zmiany w ustawieniach zawieszeń, czyli poprawie szosowych charakterystyk motocykla. I zmiany te robią robotę, choć ich dokładny wpływ byłyby możliwy do oceny wyłącznie w przypadku dostępu do starego modelu, którego oczywiście nie mieliśmy pod ręką. Lubię cisnąć motocyklami klasy Adventure, bo wygodnie się na nich siedzi, dzięki czemu można łatwo się rozluźnić i po prostu precyzyjnie sterować. A wtedy Transalp z wdziękiem przekłada się z jednego zakrętu w kolejny. Szeroka kierownica też wydatnie w tym pomaga.

Nawet przy większych prędkościach kierowca jest dobrze chroniony. Nowa szyba robi robotę. Boczne panele skutecznie chronią nogi kierowcy i zapobiegają ich rozwieraniu przez napór pędzącego powietrza. Wygodnie steruje się elektroniką. Trudno się do czegoś przyczepić.

Na szutrach szybko można zweryfikować terenowy potencjał motocykla. Wiele można powiedzieć o XL750, np. to że jest to motocykl uniwersalny. Albo że jest motocyklowy SUV, tudzież Crossover. Nie jest to natomiast z całą pewnością motocykl terenowy. Wskazuje na to kilka czynników. Skok zawieszeń to 200mm. To oczywiście dużo więcej, niż w standardowych modelach, ale jednocześnie sama Honda daje większy skok w swoich terenówkach. Do tego zmiany w ustawieniach, które są ewidentnie pod jazdę drogową... Tak, wiem - koła 21/18 cali, szprycha i dętki. To wszystko się zgadza, natomiast od strony technicznej maszyna ta ma przede wszystkim poradzić sobie na dziurawych drogach, szutrach i w temu podobnych okolicznościach przyrody. Zabieranie tej fury na rajdy terenowe to po prostu nieporozumienie.

W przypadku jazdy na stojąco od razu rzuca się w oczy pozycja, która dla osoby o moim wzroście jest daleka od optimum. Kierownica jest zbyt blisko kierowcy, utrudniając przyjecie stabilnej i typowej off-roadowej proaktywnej pozycji. Niezależnie od tego maszyna radzi sobie nieźle z luźnymi nawierzchniami. Dzięki długiemu rozstawowi osi Transalp jest stabilny i nie robią na nim wrażenia ani podłużne, ani poprzeczne nierówności. Przy spokojniejszej jeździe nie ma obaw o dobijanie zawieszenia. Motocykl jest dobrze wyważony i dobrze reaguje na sterowanie.

Mała Afryka Twin?

Zdecydowanie nie. Afryka to maszyna od początku zrobiona jako terenówka. Mocna, solidna, nawet kosztem większej masy. Tymczasem Transalp to propozycja Crossovera, który pojedzie również po szutrze, a jak zajdzie potrzeba to i po sianym. W trudniejszym terenie szybko wyjdzie na plan pierwszy nie największy skok zawieszeń, drogowa charakterystyka silnika, ale przede wszystkim rozbudowane delikatne nadwozie i duża powierzchnia trudnych do zabezpieczenia powierzchni plastikowych, której jako pierwsze złożone zostaną na ołtarzu terenowych ambicji właściciela.

Całościowo

Przyznać muszę, że początkowo nie doceniałem tego modelu. Wydawał mi się on się przede wszystkim tanim i prostym rozwiązaniem dla osób zorientowanych na przystępną cenę. Ale tak nie jest. To dopracowany i bardzo przyjemny w odbiorze wszędołaz, który wygodnie zabierze swojego kierowcę w dowolne miejsce, do którego prowadzi lepsza, lub droga. Do tego przekonuje mnie jakość Hondy, gdzie solidność pojazdu i uwaga poświęcona szczegółom wyziera zza każdego detalu konstrukcji. Bardzo przystępna cena jest tutaj jedynie miłym bonusem. A jaka będzie konkretnie cena modelu 2025 w Polsce? W chwili przygotowania tego materiału nie było to jeszcze wiadome, ale myślę, że spokojnie możemy przyjąć że będzie ona na poziomie ceny ubiegłorocznej.

Co teraz? Jeśli zastanawiasz się na sprzętem tej klasy, to po prostu koniecznie odwiedź dealera Hondy i sam się przekonaj jak radzi sobie nowy Transalp. Jestem przekonany, że nie będzie to rozczarowujące doświadczenie.

Dane techniczne:

 

XL750 Transalp

XL750 Transalp (wersja A2)

SILNIK

Typ

Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy OHC, z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam

Pojemność skokowa

755 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

87 mm x 63,5 mm

Stopień sprężania

11,0:1

Maksymalna moc

67,5 kW przy 9500 obr./min

34,5 kW przy 5250 obr./min

Maks. moment obrotowy

75 Nm przy 7250 obr./min

66 Nm przy 4750 obr./min

Poziom hałasu: mierzony stacjonarnie (dB)

95 dB

88 dB

Prędkość maksymalna (km/h)

195 km/h

160 km/h

Pojemność układu smarowania

3,9 l

Rozrusznik

Rozrusznik elektryczny

SYSTEM PALIWOWY

Zasilanie

Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI

Zbiornik paliwa

16,9 l

Emisja CO2 wg WMTC

102 g/km

97 g/km

Fuel Consumption

4,3 l/100 km

4,2 l/100 km

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Rodzaj akumulatora

AGM

Pojemność i napięcie akumulatora

12 V 9,1 Ah

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe, antyhoppingowe

Typ skrzyni biegów

6-biegowa manualna skrzynia biegów

Przeniesienie napędu

Łańcuch

RAMA

Typ ramy

Stalowa rurowa (diament)

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2325 mm x 838 mm x 1455 mm

Rozstaw osi

1560 mm

Kąt pochylenia główki ramy

27°

Wyprzedzenie

111 mm

Wysokość siedziska

850 mm

Prześwit

210 mm

Masa własna

210 kg

Promień skrętu

2,6 m

ZAWIESZENIE

Zawieszenie z przodu

Showa 43 mm SFF-CA USD, skok 200 mm

Tylne zawieszenie

Zespolone typu Honda Pro-Link, skok 190 mm

KOŁA I OPONY

Felgi

Stalowe szprychy, aluminiowa obręcz, przeznaczone do opon dętkowych

Opona przednia

90/90-21M/C 54H

Opona tylna

150/70R18M/C 70H

HAMULCE

Typ układu ABS

Dwukanałowy ABS (tylny ABS można wyłączyć)

Przednie

Osiowo montowane dwutłoczkowe zaciski hamulcowe i podwójne pływające tarcze o średnicy 310 mm

Tylne

Pojedyncza tarcza 256 mm z jednotłoczkowym zaciskiem

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

Zespół wskaźników

Multiinformacyjny wyświetlacz 5-calowy TFT

Reflektor

LED

Światła tylne

LED

Łączność

Aplikacja RoadSync

USB

Typu C

Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów

Tak

System zabezpieczeń

HISS (Honda Intelligent Security System)

Tryby jazdy

Sport, Standard, Deszcz i Szuter oraz Tryb użytkownika

HSTC

Trzy poziomy + możliwość wyłączenia

Wyposażenie dodatkowe

ESS

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
01 Honda Transalp 750 2025 szutry
NAS Analytics TAG
02 Honda Transalp 750 2025 offroad
03 Honda Transalp 750 2025 asfalt
04 Honda Transalp 750 2025 na drodze
05 Honda Transalp 750 2025 test drogowy
06 Honda Transalp 750 2025 lovtza
07 Honda Transalp 750 2025 z boku
08 Honda Transalp 750 2025 na winklach
09 Honda Transalp 750 2025 na asfalcie
10 Honda Transalp 750 2025 na jezdni
11 Honda Transalp 750 2025 test w terenie
12 Honda Transalp 750 2025 na szurach
13 Honda Transalp 750 2025 teren
14 Honda Transalp 750 2025 test offroad
15 Honda Transalp 750 2025 jazda po szutrach
... więcej zdjęć »
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę