tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ba³tycki Rajd, czyli Stary motocykl i morze
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ba³tycki Rajd, czyli Stary motocykl i morze

Autor: Lech Wangin 2025.09.19, 15:09 Drukuj

Impreza odbyła się w dniach 11-14 września, a jej bazą był ośrodek wypoczynkowy Dębki Playa w Dębkach. Rajd był finałową rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych w kategorii Motocykli.

Większość z ponad siedemdziesięciu zawodników to ludzie, którzy rywalizują w mistrzostwach już od lat, więc dobrze się znają, co było widać, słychać i czuć. Atmosfera podczas samych zawodów jak i wieczornych biesiad była wyborna, więc bawiłem się w towarzystwie zawodników wyśmienicie. Wśród zawodników nie brakowało związków rodzinnych, w tym również trzypokoleniowych, gdzie młodzież, rodzice i dziadkowie z jednakowym entuzjazmem dosiadali swych maszyn i walczyli o rajdowe punkty. Sama rywalizacja polegała na przejechaniu trasy wytyczonej itinererem, gdzie każdy zawodnik miał określony czas wjazdu na kolejny Punkty Kontroli Czasu i Punkty Kontroli Przejazdu. Oprócz wykazania się sprawnością w posługiwaniu się itinererem trzeba było również wykazać się spostrzegawczością i pamięcią, bowiem na punktach kontrolnych należało poprawnie odpowiedzieć na pytania turystyczne, które dotyczyły charakterystycznych cech mijanych po drodze obiektów. Zadanie nieco ułatwiał fakt, że treść pytania podana była w karcie drogowej, którą każdy zawodnik dostawał przed startem. Na PKC-ach ustawione były również próby sprawnościowe, wymagające od uczestników dużej biegłości w jeździe manewrowej, czyli mówiąc bardziej obrazowo w wykręcaniu zawijasów między pachołkami. Nie były to bynajmniej próby łatwe. Oczywiście liczył się czas przejazdu. Motocykliści dosiadający maszyn solo otrzymywali sekundy karne za każde podparcie nogą lub potrącenie pachołka, a kierowcy zaprzęgów byli karani za każde podniesienie koła wózka bocznego. W trakcie przejazdu próby w wózku nie mógł siedzieć pasażer, Powyższe wymagania podyktowane były względami bezpieczeństwa. Zatrzymanie motocykla na linii finiszu musiało odbyć się w taki sposób, by linia mety znalazła się między kołami. Jeśli zawodnik pomylił się podczas próby, to znaczy ominął pachołek z niewłaściwej strony, lub przekroczył linię mety oboma kołami otrzymywał tak zwaną taryfę, czyli zaliczano mu do punktacji rajdu 150% najgorszego czasu próby. Oprócz prób sprawnościowych zawodnicy mieli do pokonania próbę górską, która polegała na tym, że należało przejechać podjazd i zjazd stromym odcinkiem drogi w tym samym czasie mierzonym z dokładnością do pięciu sekund.

NAS Analytics TAG

Rywalizacja na próbach znacznie podnosiła poziom emocji, ale wszystko odbywało się w atmosferze dobrej zabawy. Taki w końcu jest cel weterańskich imprez i choć udział w imprezie nie jest lajtową niedzielna przejażdżką, a zawodnicy rywalizują o tytuł Mistrza Polski nikt nie walczy o "złote kalesony", więc też nikt nie jedzie "z nożem w zębach".

Zawsze chętnie wybieram się tam gdzie rywalizują stare maszyny, bo to doskonała poglądowa lekcja historii. Gdzie bowiem indziej można z bliska zobaczyć, posłuchać i poczuć motocykle, które swoją młodość mają już dawno za sobą i na co dzień możemy je spotkać tylko w muzeum lub w branżowych czasopismach. Przy okazji można zobaczyć jak zaskakująco sprawne potrafią być te stare konstrukcje.

Podczas Bałtyckiego Rajdu największą ucztę mym zmysłom sprawiły polskie Sokoły 1000 i 600, włoskie Moto Guzzi, szczególnie te starsze single z leżącym cylindrem, a także maszyny angielskie, wśród których szczególną uwagę zwracał rodzinny sidecar z końca lat 60. z dwucylindrowym Triumphem w roli holownika, a także sportowe single z lat 30. - Rudge Ulster i bardzo rzadki AJW. Ciekawie prezentował się również niemiecki NSU Standarmax z lat 50. Wśród zabytkowych maszyn nie mogło oczywiście zabraknąć wojskowego Harleya z czasów II Wojny Światowej. Liczną grupę maszyn startujących w rajdzie stanowiły zaprzęgi produkcji radzieckiej oraz motocykle dostępne w polskich sklepach w czasach PRL-u. Wśród tych z kolei najliczniej reprezentowane były niemieckie Emzetki. Ich kierowcy bardzo sprawnie pokonywali próby sprawnościowe, a najbardziej widowiskową i szybka jazdą imponował Adam Marczuk dosiadający MZ TS 250 Deluxe z 1975 roku.

Ostatnią próbę sprawnościową rozegrano w sobotę i była ona połączona z tradycyjnym konkursem elegancji, w którym jeźdźcy występowali w strojach dopasowanych do epoki i charakteru posiadanego motocykla. Nie muszę chyba dodawać, że podniosło to widowiskowość rywalizacji. Próbę tę rozegrano na terenie Muzeum Pancernego w Kłaninie, a niewątpliwą atrakcją dla uczestników rajdu była możliwość zwiedzania historycznych zbiorów tej placówki. Jeśli będziecie w tych rejonach, serdecznie polecam. Zwiedziliśmy również pałac w Kłaninie związany z wydarzeniami będącymi kanwą filmu "Kamerdyner" z 2018 roku. Historia związana z filmem była motywem przewodnim tegorocznego Bałtyckiego Rajdu.

Konkurs elegancji nie był bynajmniej ostatnim akordem rajdu, na najbardziej spragnionych sportowych doznań czekał bowiem tradycyjny wyścig po plaży. Jazda w kopnym piachu to trudne wyzwanie dla motocyklistów obdarzone dużym ryzykiem wywrotki, toteż adrenalinę czuć było w powietrzu. Bojowy nastrój udzielił się również plażowiczom, którzy z zainteresowaniem obserwowali zmagania "śmiałych jeźdźców na ich szalejących gruchotach".

I ja tam byłem i w zacnym weterańskim towarzystwie to i owo wypiłem. Już nie mogę się doczekać powtórki w przyszłym roku, a i wam wizytę na rajdzie czy to w charakterze zawodnika, jeśli posiadacie stosowny sprzęt, czy też w roli kibica, serdecznie polecam, bo udział w takiej imprezie to świetnie spędzony czas.

Na koniec nieco statystyki, czyli wyniki sportowej rywalizacji:

PRE 45

  1. 46 Bartosz Gamrat MMZ M72 1941 Moto-auto-klub
  2. 62 Grzegorz Stasiak M72 1942 MAK Warszawa
  3. 45 Piotr Tubliewicz Sokół 1000 1934 Federacja Zmotoryzowanych
  4. 42 Paweł Mikinka Harley Davidson 1943 Auto-Moto-Klub
  5. 8 Przemysław Osiński Sokół 1000 1937 Classic Gniezno Veteran Motorcycle

POST 45

  1. 39 Jarosław Lackowski URAL M72 1958 "OSA"
  2. 50 Bartek Kwiatoń M72 1952 Auto-Moto-Klub
  3. 83 Daniel Dąbski WSK M06-Z 1960 Federacja Zmotoryzowanych
  4. 64 Piotr Płudowski Royal Enfield Super Meteor 1959 FUKS
  5. 7 Anita Osińska Triumph 3TA 1958 Classic Gniezno Veteran Motorcycle

POST 60

  1. 26 Marcin Lipiński Moto Guzzi 1968 KDM Magnet
  2. 65 Tomasz Struzik Junak M10 1962 FUKS
  3. 43 Waldemar Derencz URAL M61 1961 "OSA"
  4. 16 Grzegorz Dąbrowski MZ ES 125 1963 Federacja Zmotoryzowanych
  5. 25 Mariusz Ulman KMZ MW750 1964 Ostatni Mohikanin

POST 70

  1. 4 Adam Marczuk MZ TS 250 Deluxe 1975 Magnet
  2. 24 Artur Węgler Yamaha RS 1976 Moto-auto-klub
  3. 28 Paweł Krzysztof Oleszak MZ TS 250 1980 Automobilklub Wielkopolski
  4. 38 Tomasz Budzyński CONDOR A350 1977 Magnet
  5. 84 Piotr Wolski WSK 125 1976 Federacja Zmotoryzowanych

POST 80

  1. 15 Sławomir Zagórski MZ ETZ 250 1988 Klub Dawnych Motocykli "MAGNET"
  2. 14 Jarosław Duda Moto Guzzi V50 NATO 1984 Klub Dawnych Motocykli "MAGNET"
  3. 34 Paweł Kruszewski MotoGuzzi 1983 Magnet
  4. 17 Tomasz Gronek MZ ETZ 150 1990 Klub Dawnych Motocykli "MAGNET"
  5. 32 Tomasz Sobolewski URAL M67 1986 Motocykl Moje Hobby

OPEN

  1. 58 Rafał Gradowski Junak M10 1962
  2. 67 Piotr Kopeć SHL M11
  3. 81 Maciej Dąbek Romet Pony 1984
  4. 61 Krzysztof Kogowski Junak M10 1963
  5. 80 Marcin Konieczny MZ ETZ 250 1986
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
2025 rajd baltycki we trzech
NAS Analytics TAG
mistrzostwa pojazdow zabytkowych rajd baltycki
rajd baltycki 2025 Rudge Ulster
rajd baltycki 2025 mistrzostwa motocykli zabytkowych
rajd baltycki 2025 mistrzostwa pojazdow zabytkowych
rajd baltycki MOJ 130
rajd baltycki Mistrzostwa Polski Pojazdow Zabytkowych kat motocykli
rajd baltycki auto gasiennice
rajd baltycki auto wojskowe
rajd baltycki bialy triumph
rajd baltycki bmw
rajd baltycki checkpoint
rajd baltycki chromowana mz
rajd baltycki czarny klasyk
rajd baltycki czarny nsu
rajd baltycki czarny rudge ulster
rajd baltycki czerny motocykl
rajd baltycki czerwona MZ
rajd baltycki czerwona sukienka
rajd baltycki czolg
rajd baltycki czolg moro
rajd baltycki czolgi
rajd baltycki debki playa
rajd baltycki debki zawody
rajd baltycki dziala wojskowe
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê