tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 BMW i KTM: jesteśmy gotowi wykastrować nasze motocykle z głośności
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

BMW i KTM: jesteśmy gotowi wykastrować nasze motocykle z głośności

Autor: Raff 2020.08.28, 14:20 7 Drukuj

Gotowość do rezygnacji z głośnych wydechów zadeklarowali dwaj wielcy europejscy producenci motocykli: KTM i BMW. To konsekwencja coraz częściej pojawiających się zakazów ruchu dla jednośladów.

Kult ciszy i świętego spokoju rośnie w siłę i w naturalny sposób ściera się z tym, co tak lubimy w motocyklach - bulgotem wydechu. W wielu miejscach Europy zawiązano lokalne inicjatywy, których celem jest wyeliminowanie z tamtejszych dróg motocykli niespełniających norm hałasu.

NAS Analytics TAG

Najgorzej mają motocykliści w Tyrolu. W austriackiej części regionu zamknięto kilka popularnych tras położonych w pobliżu doliny rzeki Lech, w tym słynną przełęcz Hahntennjoch. Zakaz nie jest całkowity - mogą tam wjechać motocykle, których emisja hałasu nie przekracza 95 dB. W praktyce zatem nie wjedzie tam Multistrada 1260, czy Aprilia Tuono 1100.

Podobne przepisy sugeruje wprowadzić w Niemczech ruch skupiony wokół inicjatywy "Ciszej! Inicjatywa Hałas Motocykla". We Francji z powodzeniem działają już audioradary, a głosy żądające walki z głośnymi motocyklami słychać także z Włoch i Szwajcarii.

Niemiecki magazyn Motorrad zadał sobie trud dotarcia do wszystkich producentów motocykli, którzy oferują jednoślady w Europie. Spytano ich czy i jak zamierzają zareagować na rosnący opór przeciwko głośnym wydechom. Większość firm ograniczyła się do zdawkowej i ogólnikowej odpowiedzi, jednak dwaj producenci - BMW i KTM zadeklarowali, że są podczas projektowania nowych maszyn, gotowi są uwzględnić nowe wymagania dotyczące hałasu.

Stefan Pierer, prezes ACEM (Association des Constructeurs Européens de Motocycles) i szef KTM, wskazał jednak, że wysiłki samych producentów nie wystarczą, by zredukować obecny poziom głośności motocykli. Osiągnięciu tego celu muszą także poświęcić się producenci układów wydechowych oraz sami motocykliści. Jak twierdzi Pierer, dźwięk motocykla należy definiować nie przez głośność, ale przez jego brzmienie.

Jak bardzo politycznie i gładko nie brzmiałyby słowa prezesa Pierera, trzeba mieć świadomość, że kres ruchu Loud Pipes Save Lives jest bliski. Już dziś fabryczne wydechy brzmią jak pralki i wyglądają jak odkurzacze. Co będzie za kilka lat, aż trudno sobie wyobrazić.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę