tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki motocyklowe 2009 - koszmarne statystyki!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki motocyklowe 2009 - koszmarne statystyki!

Autor: Piotr Jędrzejak 2010.03.18, 17:02 49 Drukuj

W roku 2009, zginęło w wypadkach aż o 50,2% motocyklistów więcej, a liczba osób rannych wzrosła o 69,8% w stosunku do 2008 r.

Według danych Komendy Głównej Policji, w 2009 roku w Polsce miały miejsce 44 193 wypadki, w których zginęły 4 573 osoby, a 56 042 użytkowników dróg zostało rannych. 290 kierowców oraz pasażerów motocykli straciło życie, a 2294 odniosło obrażenia. Kierowcy motockli spowodowali 1151 wypadków. Na jednośladach o pojemności mniejszej, niż 50 cm3 zginęło 68 osób. 2221 użytkowników motorowerów zostało rannych, spowodowali oni przy tym 1023 wypadki.

W podobnych statystykach z roku poprzedniego znajdujemy, iż motocyklistów zginęło 193, a obrażenia odniosło 1351. Byli oni sprawcami 1195 wypadków. Ta ostatnia wartość rzeczywiście delikatnie się zmniejszyła, ale za to zginęło w wypadkach aż o 50,2% motocyklistów więcej, a liczba osób rannych wzrosła o 69,8%. Przerażające wartości?

W prawdzie jest jeszcze zimno, ale na drogi wyjechały już pierwsze motocykle. Przed nami pierwszy w tym roku ciepły weekend, a razem z nim ruszy sezon motocyklowy. Miejmy nadzieję, że inauguracyjne wyjazdy nie skończą się to tak samo spektakularnie, jak i rok temu. Wsiadając na motocykl po zimie, zwyczajnie nie jesteśmy jeszcze rozjeżdżeni. Ciągle niewielu z nas decyduje się na specjalne treningi poprawiające siłę, sprawność, czy refleks; oczywiście niezbędne jest przedsezonowe sprawdzenie stanu motocykla. Jak jednak uczy życie, na jednoślady wsiadają osoby zarówno bez przygotowania siebie, jak i sprzętu. Jeżdżąc na początku zachowawczo, bardzo łatwo uchronić się od potencjalnych zagrożeń.

Przejdźmy więc do suchych liczb. Jak dokładnie przedstawia się tabela rannych i zabitych użytkowników naszych dróg, z podziałem na typ pojazdu?

Chopper Po wypadku USA
Smierc na motocyklu
Poscig za motocyklem
Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Zabitych Liczba Rannych
  Kierowcy Pasażerowie Łącznie
Łącznie 2166 25128 939 18887 3105 44015
Motorowerzyści 65 1866 3 355 68 2221
Rowerzyści 370 3903 1 25 371 3928
Użytkownicy autobusów 5 72 14 1271 19 1343
Użytkownicy ciągników 15 115 8 60 23 175
Użytkownicy innych pojazdów 14 164 4 102 18 266
Użytkownicy motocykli 269 1958 21 336 290 2294
Użytkownicy pociągu 0 4 0 19 0 23
Użytkownicy pojazdów przewożących mat. niebezpieczne 0 1 0 0 0 1
Użytkownicy pojazdów uprzywilejowanych 0 11 0 26 0 37
Użytkownicy samochodów ciężarowych 94 990 42 703 136 1693
Użytkownicy samochodów osobowych 1334 16025 845 15845 2179 31870
Użytkownicy tramwajów i trolejbusów 0 19 1 145 1 164

Tab. 1 - Liczba rannych i zabitych użytkowników dróg z podziałem na kierowców i pasażerów.

W powyższej statystyce ilościowo „przewyższają" nas kierowcy osobówek ze względu na ich mnogość oraz rowerzyści, jeżdżący często bez jakiejkolwiek ochronny. Liczba zabitych i rannych użytkowników motocykli to odpowiednio 9% i 5% w stosunku do łącznej liczby ofiar wypadków.

Niepokoi jednak, że w roku 2009 na motocyklach życie straciło prawie 300 osób, a blisko 2300 odniosło obrażenia. Nie dość, że liczba ta sama w sobie jest ogromna, to trzeba do niej doliczyć 68 ofiar i 2221 rannych użytkowników motorowerów. Jednoślady o pojemności nieprzekraczającej 50 cm3 osiągnęły w ostatnich trzech latach sprzedaż rzędu pół miliona sztuk. Jest to powód, dla którego liczbę ofiar i rannych na tych pojazdach można uznać za stosunkowo niedużą, choć ciągle zbyt wysoką. Odwrotnie przedstawia się sprawa motocykli: ponad 4 razy więcej ofiar na sprzętach, których sprzedało się lekko licząc 30 razy mniej, czyli zaledwie kilkanaście tysięcy sztuk w ciągu trzech lat.

Przyjrzyjmy się, ile wypadków spowodowali motocykliści, w porównaniu do pozostałych użytkowników dróg.

wypadek motocyklowy miroslawice
Wypadek motocyklowy Yamaha
Liczba Zdarzeń Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji
Rodzaj pojazdu          
Autobus inny 1294 122 8 354 1172
Autobus komunikacji publicznej 2759 271 18 368 2488
Ciągnik rolniczy 1603 158 14 185 1445
Inny pojazd 795 151 10 177 644
Motocykl 2752 1151 194 1228 1601
Motorower 3570 1023 41 1156 2547
Nieustalony 8327 615 28 672 7712
Pociąg 3 1 2 1 2
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne 10 1 0 1 9
Pojazd uprzywilejowany 95 17 1 34 78
Pojazd wolnobieżny 461 28 2 28 433
Rower 4519 1767 159 1668 2752
Samochód ciężarowy do przewozu ładunków bez przyczepy 22514 1678 182 2293 20836
Samochód ciężarowy do przewozu ładunków z przyczepą 14097 816 98 1138 13281
Samochód osobowy 279301 27182 2373 37272 252119
Samochód osobowy bez przyczepy 13 2 0 4 11
Samochód osobowy z przyczepą 5 0 0 0 5
Tramwaj, trolejbus 320 51 5 120 269
Łącznie 342438 35034 3153 46699 307404

Tab. 2 - Liczba wypadków i poszkodowanych przez sprawców

Liczba ofiar jest inna, niż we wcześniejszej tabeli, ponieważ uwzględnia wyłącznie wypadki spowodowane przez kierujących. Z danych tych wyczytać można, że z winy kierujących motocyklami zginęło 66% motocyklistów, a 53% ucierpiało. Podobnie sprawa przedstawia się w przypadku motorowerzystów. Pozostali, którzy ucierpieli w wypadkach to ofiary błędów innych uczestników ruchu. Uświadamia to wagę faktu, że błąd może popełnić każdy, a to wymaga ograniczonego zaufania do użytkowników dróg. Przeświadczenie „miałem pierwszeństwo" w znikomym stopniu uprzyjemnia pobyt na sali operacyjnej.

Zapoznajmy się również z tabelą przyczyn wypadków na motocyklach, spowodowanych przez ich kierowców.

Zderzenie Ze Sciana motocykle
Liczba Zdarzeń Liczba Wypadków Procent Wypadków Liczba Zabitych Procent Zabitych Liczba Rannych Procent Rannych Liczba Kolizji Procent Kolizji
Przyczyna                  
  2752 1151 100% 194 100% 1228 100% 1601 100%
Gwałtowne hamowanie 47 19 2% 1 1% 22 2% 28 2%
Jazda bez wymaganego oświetlenia 7 4 0% 0 0% 5 0% 3 0%
Jazda po niewłaściwej stronie drogi 64 37 3% 11 6% 44 4% 27 2%
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 1218 622 54% 123 63% 627 51% 596 37%
Nieprawidłowe: cofanie 11 0 0% 0 0% 0 0% 11 1%
Nieprawidłowe: omijanie 95 22 2% 0 0% 26 2% 73 5%
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych 20 19 2% 2 1% 21 2% 1 0%
Nieprawidłowe: skręcanie 61 19 2% 2 1% 21 2% 42 3%
Nieprawidłowe: wymijanie 44 13 1% 2 1% 16 1% 31 2%
Nieprawidłowe: wyprzedzanie 427 162 14% 32 16% 180 15% 265 17%
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój 1 0 0% 0 0% 0 0% 1 0%
Nieprawidłowe: Zawracanie 12 4 0% 1 1% 7 1% 8 0%
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu 45 13 1% 1 1% 13 1% 32 2%
Nieprzestrzeganie innych sygnałów 9 2 0% 0 0% 4 0% 7 0%
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu 42 30 3% 4 2% 35 3% 12 1%
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu 234 86 7% 7 4% 98 8% 148 9%
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami 398 93 8% 6 3% 102 8% 305 19%
Wjazd przy czerwonym świetle 16 6 1% 2 1% 7 1% 10 1%
Zmęczenie, zaśnięcie 1 0 0% 0 0% 0 0% 1 0%

Tab. 3 - Przyczyny wypadków

Główną przyczyną wypadków, śmierci oraz urazów jest nadmierna prędkość. Najgorszy jest fakt, że polscy motocykliści nie uczą się na własnych błędach - podobna tendencja utrzymuje się już od trzech lat. Kolejnym powodem wypadków, według statystyk jest nieumiejętność prawidłowego wykonywania manewru wyprzedzania. Trzecią przyczyną wartą odnotowania jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wielu domorosłych specjalistów twierdzi, że młody motocyklista, to prędzej czy później martwy motocyklista. Nie zagłębiając się w (bez)podstawność niektórych twierdzeń snutych przez dziennikarzy różnych brukowców, przybliżmy się do tabeli ze średnim wiekiem sprawców wypadków motocyklowych.

Smiertelny Wypadek motocyklowy
Liczba Wypadkow Procent łącznej liczby wypadków Liczba Zabitych Procent łącznej liczby zabitych Liczba Rannych Procent łącznej liczby rannych
Wiek sprawcy
07 – 14 9 0,8% 0 0,0% 11 0,9%
15 - 17 69 6,0% 6 3,1% 80 6,5%
18 - 24 401 34,8% 86 44,3% 438 35,7%
25 - 39 512 44,5% 93 47,9% 521 42,4%
40 - 59 105 9,1% 8 4,1% 120 9,8%
60 plus 16 1,4% 1 0,5% 17 1,4%
b/d 39 3,4% 0 0,0% 41 3,3%
Łącznie 1151   194   1228  

Tab. 4 - Wiek sprawców wypadków

W ciągu pierwszych 6 lat od osiągnięcia pełnoletniości i uzyskania prawa jazdy, kierowcy powodują rzeczywiście sporą liczbę wypadków. Głównymi sprawcami są motocykliści w wieku 25-39 lat. Wynika to z przewagi tej grupy wiekowej wśród motocyklistów oraz ułańskiej fantazji często cechującej młodych ludzi.

Niepokojący jest fakt ogromnego przyrostu liczby wypadków na motocyklach, przy bardzo niskiej sprzedaży sprzętów. Przeraża niedostosowanie się do najprostszej zasady bezpieczeństwa - dostosowywania manewrów i prędkości do posiadanych umiejętności. Widocznie nie wszyscy zdają sobie sprawę, iż oraz ulica to nie jest tor i nie każdy kierowca samochodu nas widzi.

Poza naszymi, często niedostatecznymi umiejętnościami jeździeckimi, zagrożenie często kryje się w jakości dróg, po których się poruszamy. Według Unijnych standardów, Polska ma najgorszą infrastrukturę drogową w UE. Miejmy nadzieję, że szybko się to zmieni, choć głosy dobiegające ze strony naszych polityków często budzą jedynie konsternację.

NAS Analytics TAG

Komentarze 24
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Kuba_Rozpruwacz 23/03/2010 12:52

I znów się nie zgodzę. Światła znacząco poprawiają widoczność, kto nie wierzy mógł to (o ile jest wystarczająco spostrzegawczy) zaobserwować gdy po zimie nie trzeba było włączać świateł. Ile razy się zdarzało że wyjeżdżając ze skrzyżowania wyskoczył samochód widmo którego kierowca już przypomniał sobie że nie trzeba świecić świateł a my przyzwyczajeni do lepszej widoczności zupełnie go przeoczyliśmy. Albo sytuacja gdy jedziemy pod bardzo mocne Słońce, nagle się okazuje że pojazdy których byśmy nie zobaczyli są świetnie widoczne. Co do motocykli. Nakazałbym aby w moto były montowane mocne dzienne światła do jazdy w dzień gdyż dużo lepiej je widać niż światła mijania, dlatego też niektórzy z Nas jeżdżą na drogowych łamiąc przepisy ale dla własnego bezpieczeństwa. Kolejna sprawa ilości świateł. Osobiście przemieszczam się przez większość roku samochodem. Ma on swój gabaryt i podczas oceny sytuacji na drodze która trwa około 0,5 do nawet 1 sekundy muszę ocenić odległości i co gdzie się będzie przemieszczać. Zazwyczaj przy ocenie odległości posługuję się rozstawem między światłami. Mały rozstaw = duża lub średnia odległość, duży rozstaw = mała odległość. Łatwo sobie wyobrazić sytuację w której widzę moto z dwoma światłami obok siebie - szybki pomiar mówi jedno = co najmniej 2 ślad, średnio lub daleko ode mnie. Pomiar odległości z wykorzystaniem stereometrii jest dokładniejszy ale dłużej trwa, dużo dłużej. Obserwując kąt 360 stopni i będąc w ruchu czesto szybkim nie ma na to czasu. Stąd osobiście wolę jak moto ma 1 światło lub ew. światła w kolumnie - w takim przypadku trzeba uszczegółowić zebrane dane. Etc...

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę