tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Trójkołowce na kategorię B. Senacka komisja podejmuje ważną decyzję NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Trójkołowce na kategorię B. Senacka komisja podejmuje ważną decyzję

Autor: Raff 2018.10.24, 11:16 4 Drukuj

Senacka Komisja Infrastruktury zarekomendowała przyjęcie nowelizacji, która umożliwi kierowcom z kategorią B poruszanie się motocyklami trójkołowymi. Nie wniesiono żadnych poprawek.

Wokół tej nowelizacji krąży wiele opinii i domysłów. Pojawiają się głosy, że dotyczyć ma ona tylko niepełnosprawnych, bo taką retorykę przyjęto w jej uzasadnieniu. Część opinii kwestionuje także, że obejmie ona trójkołowce z homologacją motocyklową, takie jak Yamaha Niken.

Tymczasem w nowelizacji nie ma słowa na temat uzależnienia dostępności nowych uprawnień kategorii B od homologacji pojazdu. Być może zapis taki pojawi się w przepisach wykonawczych do ustawy, jednak podstawowa jej forma, dostępna na stronach parlamentu, takiego zapisu nie posiada.

Oznacza to, że - przynajmniej w teorii - pojazd, który pochyla się w zakrętach, ale ma trzy koła, będzie mógł być objęty ustawą. Co więcej, w uzasadnieniu do propozycji zmiany przepisów czytamy, że samochodowe "(...) prawo jazdy powinno być wystarczające do prowadzenia wszelkiego rodzaju motocykli trójkołowych".

Obecnie, do prowadzenia trójkołowców, w tym na przykład Harleya Davidsona TriGlide czy Yamahy Niken, wymagane jest prawo jazdy kategorii A i ukończone 21 lat. W przypadku trójkołowców o mniejszych pojemnościach i mocach uprawniają kategorie A1 i A2.

  NAS Analytics TAG

Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: ABCD 26/10/2018 09:15

Przepis bezpośrednio nie ma odwołania, ale skoro mówi o motocyklu trójkołowym, to wiążącym aktem będzie tu również ustawa - prawo o ruchu drogowym. A tam oprócz definicji motocykla stanowiącej, że "określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół" znajduje się również informacja o bezpośrednim wdrożeniu przepisów UE w zakresie m.in. homologacji pojazdów dwu i trzykołowych. W tych właśnie uregulowaniach są podane dokładne definicje takich pojazdów - w tym, że motocykl trzykołowy to taki, który spełnia wymogi homologacji L5e. Zatem chcąc nie chcąc one obowiązują, z tym że masz rację - może wyjść z tego bałagan, bo przeciętny Kowalski czy policjant drogówki niekoniecznie będzie sobie tym głowę zawracał. Ale ubezpieczyciel czy prokurator mogą bardzo dociekać stanu prawnego, co wolno a czego nie wolno było. I dlatego jakiś komunikat czy uściślona definicja w polskim prawie by się przydała dla uniknięcia dwuznacznych sytuacji i problemów z interpretacją. I jeszcze jedno nie ma motocykli, którzy mają równocześnie i L3E i L5E. Jeśli już to są dwa różne modele tej samej marki, jak np. Piaggio MP3 - wersja podstawowa to L3E, a model LT to L5E. Swoją drogą to są pojedyncze pojazdy, które mimo dwóch kół z przodu mają homologację jednośladową (L3E) - większość będzie pasowała do L5E, także trajki samoróbki czy sprowadzone z USA, o ile otrzymały pozytywną opinię diagnosty. Zatem uważać trzeba będzie głównie przy Yamaha Nikken, Piaggio MP3 i Gilera Fuoco. Swoją drogą nie zdziwiłbym się, gdyby co bardziej napaleni z kasą właśnie rzucili się na Nikena, nieświadomi całej sytuacji.

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę