tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jakie trójkołowce na kategorię B? Czym jeździć na samochodowe prawko

Jakie trójkołowce na kategorię B? Czym jeździć na samochodowe prawko

Autor: Raff 2018.11.15, 14:29 2 Drukuj

Prezydent podpisał ustawę o motocyklach trójkołowych. Oznacza to, że jeśli masz samochodowe prawko dłużej niż 3 lata, jeszcze w tym roku będziesz mógł śmigać jednym z tych sprzętów.

Posłowie i senatorowie bez sprzeciwu przegłosowali nowelizację Ustawy o kierujących pojazdami, która daje posiadaczom kategorii B prawo do poruszania się motocyklami trójkołowymi. Warunek? Trzyletni staż jako posiadacz kategorii B.

Pomysłodawcy zmian w przepisach napisali w uzasadnieniu, że poruszanie się trójkołowcem jest bliższe jeździe samochodem niż motocyklem. Zapewne mieli na myśli trajkę z podwójnymi kołami z tyłu, bo Yamahą Niken czy Piaggio MP3 jeździ się niemal dokładnie tak, jak motocyklem.

I kolejna sprawa - spotkaliśmy się z opiniami, że ustawa dotyczyć będzie tylko pojazdów homologowanych jako trójkołowce (homologacja L5e). Oznaczałoby to, że Yamaha Niken, homologowana jako motocykl (homologacja L3e-A3) nie zostanie objęta ustawą. W nowelizacji nie ma jednak śladu po takim zapisie, co oznacza, że każdy pojazd trójkołowy zostanie objęty tymi przepisami. Być może sytuacja zmieni się, kiedy powstaną przepisy wykonawcze.

1. Can-Am Spyder

Can-Am w momencie debiutu zaszokował świat futurystycznym kształtem i niespotykanym układem jezdnym. Do dziś cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, mimo że jego funkcjonalność jest mocno ograniczona - nie ma zalet motocykla, bo jest za szeroki, nie daje też komfortu samochodu. Napęzany jest silnikiem V2 Rotaxa o mocy 106 KM, który przenosi moc na tylne koło za pomocą półautomatycznej skrzyni. Spydera faktycznie prowadzi się trochę jak samochód - jego koła nie pochylają się w zakręcie. Cena: od 75 tys. zł.

2. Can Am Ryker

Mniejsza i tańsza wersja trójkołowca Spyder. Napędzany także Rotaxami, ale mniejszymi - 600 cm3 (47 KM) i 900 cm3 (77 KM). W najtańszej wersji Ryker kosztuje około 32 000 zł.

3. Harley-Davidson Freewheler

Klasyczna trajka Harleya w wersji bagger, czyli bez wielkiego tylnego kufra. Silnik to bardzo przyzwoity Milwaukee-Eight 114, który bez problemu zwija asfalt jak prześcieradło - do dyspozycji kierowcy jest aż 162 Nm. Wadą jest bardzo wysoka cena - 137 620 zł.

4. Harley-Davidson Tri Glide Ultra

Trudno znaleźć coś bardziej luksusowego wśród trajek. Prowadzenie tego mastodonta przypomina faktycznie jazdę samochodem - koła się nie pochylają, a szerokość pojazdu stawia go na równi z autobusami. Na plus - w połowie to jednak motocykl, no i ten piec V2 z podwójnym chłodzeniem. Niestety, nie jest tanio - 177 tys. zł.

5. Trajka Honda Gold Wing

Honda nie oferuje trajki na bazie Gold Winga, ale tylko w Polsce jest kilka firm, które profesjonalnie przerabiają ten motocykl. O zagranicy nawet nie wspominamy. Wiąże się to jednak z dodatkowym, dość sporym wydatkiem. Na trajkę Gold Winga musimy przeznaczyć minimum 170 tys. zł.

6. Piaggio MP3

Konrad był zachwycony prowadzeniem i dynamiką Piaggio MP3 - to już nie skuter, ale prawdziwy przecinak w tej klasie. Występuje w dwóch wersjach silnikowych - 300 i 500 cm3. MP3 ma ciekawy patent - ręczną blokadę, która pozwala zatrzymać go w pionie bez konieczności podpierania się nogami. Cena: 38 400 zł.

7. Yamaha Niken

To właśnie ten sprzęt budzi największe kontrowersje w kontekście ustawy o trójkołowcach. Mimo motocyklowej homologacji posiada trzy koła, co oznacza, że ustawa w obecnym kształcie go obejmuje. TYmczasem Niken to prawdziwy potwór, zwłaszcza dla kogoś nieobeznanego z motocyklami. Trzycylindrowy silnik 847 cm3 o mocy 115 KM i dwa koła z przodu zapewniają nadzwyczajną dynamikę i znakomite prowadzenie. Życzymy dużo szczęścia komuś, kto chciałby przesiąść się na Nikena z samochodu. Cena? 64 900 zł.

Zdjęcia
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę