tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jakie trójkołowce na kategorię B? Czym jeździć na samochodowe prawko NAS Analytics TAG
2019 11 01 SportUP MS SE Tauron Arena billboard
NAS Analytics TAG

Jakie trójkołowce na kategorię B? Czym jeździć na samochodowe prawko

Autor: Raff 2018.11.15, 14:29 3 Drukuj

Prezydent podpisał ustawę o motocyklach trójkołowych. Oznacza to, że jeśli masz samochodowe prawko dłużej niż 3 lata, jeszcze w tym roku będziesz mógł śmigać jednym z tych sprzętów.

Posłowie i senatorowie bez sprzeciwu przegłosowali nowelizację Ustawy o kierujących pojazdami, która daje posiadaczom kategorii B prawo do poruszania się motocyklami trójkołowymi. Warunek? Trzyletni staż jako posiadacz kategorii B.

NAS Analytics TAG

Pomysłodawcy zmian w przepisach napisali w uzasadnieniu, że poruszanie się trójkołowcem jest bliższe jeździe samochodem niż motocyklem. Zapewne mieli na myśli trajkę z podwójnymi kołami z tyłu, bo Yamahą Niken czy Piaggio MP3 jeździ się niemal dokładnie tak, jak motocyklem.

I kolejna sprawa - spotkaliśmy się z opiniami, że ustawa dotyczyć będzie tylko pojazdów homologowanych jako trójkołowce (homologacja L5e). Oznaczałoby to, że Yamaha Niken, homologowana jako motocykl (homologacja L3e-A3) nie zostanie objęta ustawą. W nowelizacji nie ma jednak śladu po takim zapisie, co oznacza, że każdy pojazd trójkołowy zostanie objęty tymi przepisami. Być może sytuacja zmieni się, kiedy powstaną przepisy wykonawcze.

1. Can-Am Spyder

Can-Am w momencie debiutu zaszokował świat futurystycznym kształtem i niespotykanym układem jezdnym. Do dziś cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, mimo że jego funkcjonalność jest mocno ograniczona - nie ma zalet motocykla, bo jest za szeroki, nie daje też komfortu samochodu. Napęzany jest silnikiem V2 Rotaxa o mocy 106 KM, który przenosi moc na tylne koło za pomocą półautomatycznej skrzyni. Spydera faktycznie prowadzi się trochę jak samochód - jego koła nie pochylają się w zakręcie. Cena: od 75 tys. zł.

2. Can Am Ryker

Mniejsza i tańsza wersja trójkołowca Spyder. Napędzany także Rotaxami, ale mniejszymi - 600 cm3 (47 KM) i 900 cm3 (77 KM). W najtańszej wersji Ryker kosztuje około 32 000 zł.

3. Harley-Davidson Freewheler

Klasyczna trajka Harleya w wersji bagger, czyli bez wielkiego tylnego kufra. Silnik to bardzo przyzwoity Milwaukee-Eight 114, który bez problemu zwija asfalt jak prześcieradło - do dyspozycji kierowcy jest aż 162 Nm. Wadą jest bardzo wysoka cena - 137 620 zł.

4. Harley-Davidson Tri Glide Ultra

Trudno znaleźć coś bardziej luksusowego wśród trajek. Prowadzenie tego mastodonta przypomina faktycznie jazdę samochodem - koła się nie pochylają, a szerokość pojazdu stawia go na równi z autobusami. Na plus - w połowie to jednak motocykl, no i ten piec V2 z podwójnym chłodzeniem. Niestety, nie jest tanio - 177 tys. zł.

5. Trajka Honda Gold Wing

Honda nie oferuje trajki na bazie Gold Winga, ale tylko w Polsce jest kilka firm, które profesjonalnie przerabiają ten motocykl. O zagranicy nawet nie wspominamy. Wiąże się to jednak z dodatkowym, dość sporym wydatkiem. Na trajkę Gold Winga musimy przeznaczyć minimum 170 tys. zł.

6. Piaggio MP3

Konrad był zachwycony prowadzeniem i dynamiką Piaggio MP3 - to już nie skuter, ale prawdziwy przecinak w tej klasie. Występuje w dwóch wersjach silnikowych - 300 i 500 cm3. MP3 ma ciekawy patent - ręczną blokadę, która pozwala zatrzymać go w pionie bez konieczności podpierania się nogami. Cena: 38 400 zł.

7. Yamaha Niken

EDIT: zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Infrastruktury, ustawą objęte są wyłącznie trójkołówce z homologacją L5e. Niken posiada homologację motocyklową L3e, może być zatem prowadzony tylko przez posiadaczy kategorii A.

To właśnie ten sprzęt budzi największe kontrowersje w kontekście ustawy o trójkołowcach. Mimo motocyklowej homologacji posiada trzy koła, co oznacza, że ustawa w obecnym kształcie go obejmuje. TYmczasem Niken to prawdziwy potwór, zwłaszcza dla kogoś nieobeznanego z motocyklami. Trzycylindrowy silnik 847 cm3 o mocy 115 KM i dwa koła z przodu zapewniają nadzwyczajną dynamikę i znakomite prowadzenie. Życzymy dużo szczęścia komuś, kto chciałby przesiąść się na Nikena z samochodu. Cena? 64 900 zł.

  NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę